kastrering av katt

Stolt 2barns mamma

Gift med forumet
noen her som har kastrert katten sin?

vi har 2 pusebrødre som skal kastreres når den tid kommer,de er bare 9 uker gamle så må vente en stund..

men lurer helst på hvordan de er/kan være etter operasjonen? tenker da på væremåte,kan de slippes ut,må de får noe smertestillende osv..?

fortell meg gjerne alt som er greit å vite,vil vite litt på forhånd[:)] og slapp du din katt ut før den ble kastrert eller ventet du?

Henger meg på her..har en jentepus som skal "under kniven"

Katten(e) blir bedøvet når de blir kastrert, så etterpå kan de være litt påvirket av narkosen. Veterinæren beholder muligens katten til den våkner (det gjorde i alle fall vår veterinær den gangen). Tror det stod at katten skulle være inne i 2-3 dager etter kastreringen, men vi har innekatt, så det var ikke noe problem uansett.. Ellers er det viktig at katten ikke slikker seg for mye på såret, så en sånn skjerm kan være grei å ha i bakhånd, i tilfelle katten skulle bli ivrig på vaskingen (for mye vasking kan føre til infeksjon i såret..)

Min katt var passert 1,5 år da jeg kastrerte han. Så han var full av hormoner for å si det mildt.. og han ble veldig rolig og avbalansert etterpå, når han bare kom seg etter narkosen og smertene. Og vente seg til at kulene var borte..

Hannkatter burde ikke slippes ut første dagen etter inngrepet, de skal ikke ha mat og vann siden dagen før, de skal heller ikke få vann eller mat rett etter, må se an formen, de kan dø om de sovner i vannskåla mener jeg å ha hørt. De kan bli litt spykvalme etterpå så de må ha noen plass å slappe av etterpå

Har kasterert begge mine, har gått kjempe fint. Dem er som de var før operasjonen- bare større [:)]
De er litt sjanglete stortsett hele dagen etter dem våkner. Det man må passe på er at dem har ei grunn vannskål, som dem ikke kan drukne i og ikke gi idem så mye mat,siden de ofte blir kvalme.

Fikk også beskjed om å ikke ha dem i samme rom, da de kan slikke i hverandres sår og sånt.

da vi kastrerte hankattene for 7,5 år siden, fikk jeg dem med meg hjem med en gang etterpå.
de sov da vi kom hjem, men den ene katten våknet alt for tidlig, spydde og var heelt dritings i et par timer...
så jeg måtte bruke resten av dagen på å passe på de, men dagen etter var de som før!
eller, en roligere og mer kosete variant av seg selv, da..[8D]

da hukatta ble kastrert for 1,5 år siden ble hun beholdt hos veterinæren til hun var delvis våken, men så er jo dette et større inngrep også...
hun måtte også passes på resten av dagen, sov til utpå kvelden og slet med å holde på varmen...

ingen av mine slet med smerter i etterkant, og tror ikke vi holdt hukatta inne mer enn til dagen etter heller, kan ikke huske å ha fått noen beskjed om det..

Jeg har kastrert både hunn-og hannkatter. Du får ofte med et skriv fra veterinæren om hva de har gjort, og hvordan pus skal behandles etter inngrepet. Hannkattenes inngrep er mindre enn hunnkattens, så det er litt lettere å være hannkatt etterpå enn hunnkatt. Hunnkattene skal ikke ut før man har tatt stingene, etter ca 1,5 uke tror jeg det var. Hannkattene kan ut dagen etter, eller når de er helt seg selv igjen etter operasjonen. Viktig at de har fred og ro under oppvåkningen, så en liten krok alene på badet er lurt.

hankatten vår sov mange timer etter inngrepet, men etter 2 dager var han som før[:)]

Har en hunnkatt og en hannkatt. Kastrerte og steriliserte dem samtidig.

Inngrepet på hunnkatten er mye større. De bør være inne i en uke og på ettersjekk 2 dager etter inngrepet for å sjekke såret. Hunnkattene bør ikke hoppe opp på ting, men det er jo lettere sagt enn gjort. Det kan være lurt å bruke skjerm/body da de ofte slikker på sårene sine. Hunnkatten min brukte ikke skjerm for hun mistet retningssansen sin heeelt, gikk i dører, klarte ikke å spise med den på osv..

Hankatten min var i form allerede noen timer etter kastreringen. Han ville ut, men måtte pent vente 2 dager som vi fikk beskjed om.

HUSK Å KJØP FOR SOM ER BEREGNET FOR STERILISERT/KASTRERTE KATTER.

Det er ofte lurt å ta kattene, spesielt hannkattene før de er kjønnsmoden slik at de slipper å spraye ned hele leiligheten din med urin..

tusen takk for mange svar,tror jeg fikk svar på det jeg ville vite[:)]

jeg har ivertfall planer om å ha dem inne til etter de er kastrerte,men om det går dte vet jeg ikke..hehe..

en ting jeg lurer på; hva er forskjell på foret som er beregnet til kastrerte/steriliserte katter og det vanlige foret?

Hvis du får med kattene hjem rett etter inngrepet, så bør du ha en kasse å legge dem oppi mens de våkner etter narkosen. Kattene er slik at de vil stå opp, men så klarer de ikke å gå skikkelig, så da faller di ofte å slår seg. Jeg satt i timesvis å passet på ene katta vår da han våknet etter narkosen, for jeg hadde ikke noe å ha ham oppi, så han sjangla rundt og tryna på flisgulvet stakkars..

Back
Topp