Kaster opp av tannpuss

Annemor93

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Plutselig kom innkalling til første tannlegebesøk for straks 4 åringen.

Vi pusser tennene hver dag morgen og kveld men hun går helt i panikk hver gang stakkars. Jeg vil tørre å si jeg har prøvd alt man kan prøve de siste 2 årene, men det har ikke fungert for henne/oss. Det blir pussing, panikk og så kaster hun opp, dette er jo ikke spesielt bra for tennene heller. Hun har en veldig sensitiv brekningsrefleks (masse oppkast i barnehagen også om hun spiser visse ting, alltid vært slik. Har snakket med helsesøster om det også ) så jeg tenker det er grunnen til at hun kvier seg sånn, samtidig som hun er et veldig viljesterk barn. Og det er jo veldig forståelig når man føler det sånn. Kun fortennene er okay å pusse før panikken starter.

Nå står tannlegen for tur og jeg kjenner jeg gruer meg. Tror ikke tennene hennes blir rene nok når de får surt mageinnhold på seg såpass ofte, .

Noen med tips eller erfaringer med noe av det samme?

Last edited:
Jeg var slik som barn, og til dels ennå. Har alltid hatt god tannhygiene for det, og selv med mye brekninger og magesyre på tennene har jeg hatt sterke tenner, og ikke hatt noe spesielle problemer med dem. Lykke til hos tannlegen. <3

Syns du skall spør tannpleie de har sikkert masse triks og gode råd.
Har selv hatt en gutt som brakk seg når vi skulle pusse tenner bak. Så fikk vi tips om elektrisk tannkost med musik/ lyd.
Det gikk seg til og vi bruker kunn elektrisk tannkost.

Jeg var slik som barn, og til dels ennå. Har alltid hatt god tannhygiene for det, og selv med mye brekninger og magesyre på tennene har jeg hatt sterke tenner, og ikke hatt noe spesielle problemer med dem. Lykke til hos tannlegen. <3
Godt å lese det ikke har skadet tennene i ditt tilfelle. Håper det blir slik for min datter også. Takk skal du ha<3

Syns du skall spør tannpleie de har sikkert masse triks og gode råd.
Har selv hatt en gutt som brakk seg når vi skulle pusse tenner bak. Så fikk vi tips om elektrisk tannkost med musik/ lyd.
Det gikk seg til og vi bruker kunn elektrisk tannkost.
Ja, skal spørre masse. Problemet er at skal brekningsrefleksen ikke triggers kan vi ikke pusse jekslene i deg heletatt men forhåpentligvis forstår de problemet og vi finner en løsning:smiley-angelic001

Har hun blitt sjekket for stramt tungebånd? Vet det kan gi økt sensitivitet for brekning.

Har hun blitt sjekket for stramt tungebånd? Vet det kan gi økt sensitivitet for brekning.
Hun ble sjekket på sykehuset etter fødselen, en gang hos helsesøster ved 1 måneds alder og hun har ingen tegn til stramt tungebånd nå heller men med en gang noe kommer bakover så reagerer hun:sorry:

Hun ble sjekket på sykehuset etter fødselen, en gang hos helsesøster ved 1 måneds alder og hun har ingen tegn til stramt tungebånd nå heller men med en gang noe kommer bakover så reagerer hun:sorry:
Jeg ville kanskje bedt om en til sjekk. Har hun noen andre symptomer på det? Eventuelt fra da hun var mindre? Med amming eller fast føde? Reflux?

Jeg er ikke så godt kjent med symptomer på større barn, jeg bare tenkte at det kan være verdt å utelukke det. Jeg er nok i overkant frempå med å anbefale sjekk av tungebåndet fordi jeg har opplevd at helsevesenet ikke gjør en godt nok jobb nå det kommer til det og det er flere som ikke får hjelp. Vår datter hadde stramt, men jeg måtte selv be om henvisning til spesialist fordi alle sa det ikke var stramt. Vi fikk det klippet, men det var kun fordi vi traff på riktig lege. Det var ikke veldig stramt, men nok til at vi hadde en del problemer med det.

Hvis ikke hun noen gang har hatt noen andre symptomer så ville jeg nok gått ut i fra at det ikke er det som skylder brekningen. Det kan jo lønne seg å snakke med en tannlege, de har nok vært borti det meste. Jeg tror de kan sjekke tungebåndet også.

Jeg ville kanskje bedt om en til sjekk. Har hun noen andre symptomer på det? Eventuelt fra da hun var mindre? Med amming eller fast føde? Reflux?

Jeg er ikke så godt kjent med symptomer på større barn, jeg bare tenkte at det kan være verdt å utelukke det. Jeg er nok i overkant frempå med å anbefale sjekk av tungebåndet fordi jeg har opplevd at helsevesenet ikke gjør en godt nok jobb nå det kommer til det og det er flere som ikke får hjelp. Vår datter hadde stramt, men jeg måtte selv be om henvisning til spesialist fordi alle sa det ikke var stramt. Vi fikk det klippet, men det var kun fordi vi traff på riktig lege. Det var ikke veldig stramt, men nok til at vi hadde en del problemer med det.

Hvis ikke hun noen gang har hatt noen andre symptomer så ville jeg nok gått ut i fra at det ikke er det som skylder brekningen. Det kan jo lønne seg å snakke med en tannlege, de har nok vært borti det meste. Jeg tror de kan sjekke tungebåndet også.
Det er bra du er frempå med informasjonen. Det er jo nettopp det man trenger, folk med erfaring :Heartpink

Hun har ingen andre symptomer men hun har en litt overaktiv brekningsrefleks stakkars lille. Dette har blitt undersøkt flere ganger og bekreftet. Det gjør det forståelig nok ekkelt å pusse jekslene lengst bak.

Ei jeg kjenner som har et barn med ekstrem tannpussvegring fikk dra på månedlige timer hos tannlegen for å bli kvitt angsten knyttet til dette. Et spesielt program som er for barn med problemer med tannpuss og tannlegesjekk for å dempe skrekken. Mulig dette er et tilbud i nærheten av der dere bor :happy:

Ei jeg kjenner som har et barn med ekstrem tannpussvegring fikk dra på månedlige timer hos tannlegen for å bli kvitt angsten knyttet til dette. Et spesielt program som er for barn med problemer med tannpuss og tannlegesjekk for å dempe skrekken. Mulig dette er et tilbud i nærheten av der dere bor :happy:
Det hørtes utrolig flott ut. Hjelper jo på å oppdage begynnende tannproblemer før det må gjørea mer ekstreme og ubehagelige undersøkelser og reparasjoner også:D

Back
Topp