Her planlegger vi middager ut fra hverandre, sånn at hvis vi for eksempel kjøper en kilo gulrøtter, har vi middager som krever gulrot; spaghetti og kjøttdeig, fiskekaker, grønnsakssuppe, oksegryte osv. Sørger for at alt blir brukt.
Kaster heller ikke rester etter kjøttdeigmiddager (taco, kjøttdeigen til spaghetti osv), men fryser ned og bruker på pizza. Har vi mange små bokser med ulike typer kjøttdeig, blir det pitapizza.
Når vi har mange typiske salatgrønnsaker som begynner å bli slappe, lager vi pastasalat til middag, og når grønnsaksskuffen begynner å bli sliten lager vi grateng eller grønnsakssuppe.
Jeg spiser ingenting som har gått over dato som gravid, og barnet får heller ikke mat sol har gått over dato på grunn av helsa. Men hvis jeg har en pakke kjøttdeig i kjøleskapet som er en dag unna best før, bruker jeg den enten i middag eller steker den opp og krydrer før jeg fryser det ned.
Kaster minimalt med mat, og det henger igjen fra en tid da økonomien var så trang at jeg brukte toppen 150 kr i uka på matbudsjettet. Da var jeg riktignok alene, men det var en tankevekker.
Nå tenker jeg både økonomi og miljø når jeg handler, så matbudsjettet er lavt fordi vi sjelden kjøper mer enn vi må, og miljøet spares fordi vi aldri har mer mat enn vi spise [emoji6]