Kaster du mye mat? Kan det unngås?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Jeg er litt over middels opptatt av mat, jordens resurser, miljø osv osv... Her hjemme blåser vi i datomerking, men buker sansene våre for å sjekke om maten er brukbar eller ikke :) Fungerer bra, har minsket matavfallet, men veien er fortsatt lang. Hvordan er det hjemme hos dere? Ville du feks gitt barnet ditt en go`morgen youghurt som gikk ut på dato for tre uker siden, men som både lukter og smaker helt vanlig? (I did ;) )

Les gjerne denne artikkelen på nrk sin nettside

Jeg har blitt flinkere til å lage mindre posjoner da vi er dårlige på restemat. Men begynner å sende gubben med lunsj av dagen før rester.. mat anfall kutter vi opp og gir til endene og hestene. Men vi har funnet ut at de er ganske begrenset på hva de vil ha så vi skal skaffe oss noen ullgriser til neste år.

Sånn har vi også tenkt å holde oss med egg, fugle kjøtt og grisekjøtt.

Vi handler ikke lenger inn ting som ikke blir spist. Holder oss til handlelista!

Her planlegger vi middager ut fra hverandre, sånn at hvis vi for eksempel kjøper en kilo gulrøtter, har vi middager som krever gulrot; spaghetti og kjøttdeig, fiskekaker, grønnsakssuppe, oksegryte osv. Sørger for at alt blir brukt.
Kaster heller ikke rester etter kjøttdeigmiddager (taco, kjøttdeigen til spaghetti osv), men fryser ned og bruker på pizza. Har vi mange små bokser med ulike typer kjøttdeig, blir det pitapizza.

Når vi har mange typiske salatgrønnsaker som begynner å bli slappe, lager vi pastasalat til middag, og når grønnsaksskuffen begynner å bli sliten lager vi grateng eller grønnsakssuppe.

Jeg spiser ingenting som har gått over dato som gravid, og barnet får heller ikke mat sol har gått over dato på grunn av helsa. Men hvis jeg har en pakke kjøttdeig i kjøleskapet som er en dag unna best før, bruker jeg den enten i middag eller steker den opp og krydrer før jeg fryser det ned.
Kaster minimalt med mat, og det henger igjen fra en tid da økonomien var så trang at jeg brukte toppen 150 kr i uka på matbudsjettet. Da var jeg riktignok alene, men det var en tankevekker.

Nå tenker jeg både økonomi og miljø når jeg handler, så matbudsjettet er lavt fordi vi sjelden kjøper mer enn vi må, og miljøet spares fordi vi aldri har mer mat enn vi spise [emoji6]

Etter at jeg så på Forbrukerinspektørene på TV istad, så skal jeg bli flinkere til å ikke kaste så mye mat og ikke være så redd for datomerking på diverse matvarer! :) Har dessverre vært litt for flink til å kaste mat :arghh: Er litt nøyere med datomerkning nå som jeg er gravid, men skal ivertfall skjerpe meg etter fødsel for jeg er fullt klar over at alt for mye mat blir kastet:wtf:

Her planlegger vi middager ut fra hverandre, sånn at hvis vi for eksempel kjøper en kilo gulrøtter, har vi middager som krever gulrot; spaghetti og kjøttdeig, fiskekaker, grønnsakssuppe, oksegryte osv. Sørger for at alt blir brukt.
Kaster heller ikke rester etter kjøttdeigmiddager (taco, kjøttdeigen til spaghetti osv), men fryser ned og bruker på pizza. Har vi mange små bokser med ulike typer kjøttdeig, blir det pitapizza.

Når vi har mange typiske salatgrønnsaker som begynner å bli slappe, lager vi pastasalat til middag, og når grønnsaksskuffen begynner å bli sliten lager vi grateng eller grønnsakssuppe.

Jeg spiser ingenting som har gått over dato som gravid, og barnet får heller ikke mat sol har gått over dato på grunn av helsa. Men hvis jeg har en pakke kjøttdeig i kjøleskapet som er en dag unna best før, bruker jeg den enten i middag eller steker den opp og krydrer før jeg fryser det ned.
Kaster minimalt med mat, og det henger igjen fra en tid da økonomien var så trang at jeg brukte toppen 150 kr i uka på matbudsjettet. Da var jeg riktignok alene, men det var en tankevekker.

Nå tenker jeg både økonomi og miljø når jeg handler, så matbudsjettet er lavt fordi vi sjelden kjøper mer enn vi må, og miljøet spares fordi vi aldri har mer mat enn vi spise [emoji6]

Da tenker vi mye likt. Grønnsaker og salater som handles må brukes opp og prioriteres når middagslisten skal lages.
Handler mye frukt og grønt hos en "innvandrerbutikk" for der er det både billigere (eks. en agurk koster 7 kr der og 17 på kiwi) og man får handlet i mindre kvantum.

Etter at jeg så på Forbrukerinspektørene på TV istad, så skal jeg bli flinkere til å ikke kaste så mye mat og ikke være så redd for datomerking på diverse matvarer! :) Har dessverre vært litt for flink til å kaste mat :arghh: Er litt nøyere med datomerkning nå som jeg er gravid, men skal ivertfall skjerpe meg etter fødsel for jeg er fullt klar over at alt for mye mat blir kastet:wtf:
Det er helt innafor å være forsiktig på datomerking når man er gravid, på enkelte varer som er ferskvarer :)

Moren min derimot er i andre enden av skalaen igjen da. Både te, krydder, posemat, bakepulver og mel som gikk ut på dato for både 10 og 15 år siden brukes :D Vi har nok litt å lære av de som er eldre enn oss..

Yes her bruker eg det mesta av fantasi før att slippes slænga så mye mat. Tex eg lagar pitabrød en dag. Resten som blir øver bruker eg som pizzabunn dagen efter :-) knallgodt barnen ælskar det

Prøver å ikke kaste mat. Spiser ofte rester og samler opp flere rester til restemiddag en dag. Bruker lett mat som er gått ut på dato. Har drukket melk som har gått en uke over datoen. Gikk helt fint og smakte ikke rart.

Jeg hater dette ordet fordi det blir så ekstremt misbrukt her inne, men det å kaste mat fordi det er kommet forbi datomerkingen DET er hysterisk, det. Bruk sansene og en dæsj sunn fornuft. Jeg har aldri, aldri blitt syk av mat og jeg har heller ikke daua...
Eneste jeg er litt ekstra forsiktig med er kylling og fisk. Og veldig forsiktig da jeg var gravid.

Prøver å ikke kaste mat. Spiser ofte rester og samler opp flere rester til restemiddag en dag. Bruker lett mat som er gått ut på dato. Har drukket melk som har gått en uke over datoen. Gikk helt fint og smakte ikke rart.

Jeg hater dette ordet fordi det blir så ekstremt misbrukt her inne, men det å kaste mat fordi det er kommet forbi datomerkingen DET er hysterisk, det. Bruk sansene og en dæsj sunn fornuft. Jeg har aldri, aldri blitt syk av mat og jeg har heller ikke daua...
Eneste jeg er litt ekstra forsiktig med er kylling og fisk. Og veldig forsiktig da jeg var gravid.
Folk flest er "hysteriske" når der gjelder datomerking. Men jeg mener at det ikke bare er forbrukerens skyld, men produsentene som datomerker litt feil. Og da blir vi late og stoler blindt på det.

Hva gjorde dem i gamle dager da de produserte nesten all maten selv? Brukte sansene!

Jeg har forresten blitt dårlig av mat tre ganger før. En gang med skikkelig matforgiftning. Anbefales ikke!! ;)

Ganske overraskende lite. Merket det etter at hi fikk egne poser til matavfall. Men jeg kaster mat jeg er usikker på. Har en svært ømfiendtlig mage som tåler lite. Er mannen hjemme spiser han det kanskje, men ellers går det søpla. Gjelder spesielt middagsrester og mat over dato.

kaster mye og man må gjerne si folk er hysteriske fordi man følger datomerking men skjønner ikke vitsen med det.
Man er forskjellig

Kaster lite mat og er opptatt på å få brukt rester. Er gravid nå, så er litt opptatt av datomerking, men mannen bruker alltid kun sansene i forhold til om maten er ok eller ikke. Både jeg og mannen er veldig opptatt av at det skal kastes minst mulig mat. :)

Vi kaster veldig lite mat, nå når vi bare er to voksne. Vi planlegger middager, er flink til å bruke opp rester (middagsrester = lunsj, grønnsaksrester brukes i en annen middag, o.l.), og vi er ikke datomerkingshysterikere. Når vi kaster mat er det stort sett fordi det viser seg å være råttent når det kommer fra butikken, som løk som er helt ekkel inni, paprika som muggen inni, og sånt.

Jeg tenker det blir verre når vi får barn, jeg ser for meg at det er langt vanskeligere å planlegge matmengdene da, samt at ingen vil spise restene en ettåring har siklet og fingret i..

Det er helt innafor å være forsiktig på datomerking når man er gravid, på enkelte varer som er ferskvarer :)

Moren min derimot er i andre enden av skalaen igjen da. Både te, krydder, posemat, bakepulver og mel som gikk ut på dato for både 10 og 15 år siden brukes :D Vi har nok litt å lære av de som er eldre enn oss..
Ja, vi har så absolutt mye å lære av dem! :happy:

Vi kaster svært lite, faktisk. Sambo er veldig opptatt av å ikke kaste mat. Så det handler bare om planlegging. :)
Før jeg møtte han kastet jeg alt for mye mat.

Jeg har selv utdanning innen mat, bruker den ikke men har med meg en del kunnskap om mat, vi bruker sansene men ikke på alt, fisk f.eks går jeg ikke over datoen på uansett, samme med kvernet kjøtt. Føler ikke vi kaster stort av det alikevel, planlegger ofte middager for hele uka så maten blir nok spist.

Når det gjelder yoghurt over datoen, tja, noen dager kanskje men 3 uker, NEI! Aldrig, det kan man potensielt bli syke av, ser også mange bruker melka 2 uker over, skjer ikke her, 1-3 dager er innafor, men ikke ukesvis, ser også mange bruker den til grøt, vafler osv, å varmebehandle utgatte meieriprodukter er ikke bra så det syns jeg er galskap.

Ser på dato og kaster om den er passert. Jeg kaster også pålegg som har vært åpnet i flere dager, liker kun nyåpnet pålegg ;)
Jeg klarer ikke å spise mat utgått på dato, men jeg ser litt gjennom fingrene på best før, men siste forbruksdato går jeg aldri over. Det mener jeg er galskap!
Jeg kunne nok begrenset mitt forbruk av varer, men jeg lever bare en gang og har tenkt da til å spise mat som frister. Har nok med å få i meg den maten vi lager i dag, om jeg ikke skulle tvunget meg til å spise mat jeg viste var gammel [emoji57]

Kaster veldig lite mat. Prøver å planlegge slik vi bruker opp alt av frukt og grønt. Har alltid kontroll på når yoghurt, rømme o.l. går ut på dato slik vi kan spise det opp før det går ut på dato. Fyller aldri kjøleskapet så veldig fullt slik vi kan ha full oversikt over alt som står der. Går fint å spise utgått mat som ser fin ut og lukter fint, men veldig sjeldent vi har ting som har gått ut stående.

Ser på dato og kaster om den er passert. Jeg kaster også pålegg som har vært åpnet i flere dager, liker kun nyåpnet pålegg ;)
Jeg klarer ikke å spise mat utgått på dato, men jeg ser litt gjennom fingrene på best før, men siste forbruksdato går jeg aldri over. Det mener jeg er galskap!
Jeg kunne nok begrenset mitt forbruk av varer, men jeg lever bare en gang og har tenkt da til å spise mat som frister. Har nok med å få i meg den maten vi lager i dag, om jeg ikke skulle tvunget meg til å spise mat jeg viste var gammel [emoji57]

Siste forbruksdato skal man jo ikke gå over, det kan være farlig, spess mtp kjøtt så enig i at det er galskap[emoji5]

Back
Topp