Kaste på hodet og vrir seg...

Nybakt mor

Andre møte med forumet
Hei
Min lille datter er 8 uker og har lagt seg til noen takter jeg er litt bekymret over, som jeg lurer på om er helt normalt eller ikke.
Ofte når hun sover begynner hun plutselig p kaste på hodet, frem og tilbake, kave og veive med armer og ben og også noen ganger gråte. Det virker helt ukontrollert fra hennes side og forstyrrer ofte søvnen hennes. Dette skjer spesielt mye når hun ligger oppå meg og sover, noe hun vil heeeele tiden men kan også skje mens hun spiser. Noen ganger sliter jeg skikkelig med å få roet henne etterpå. Hun kan være strålende humør; plutselig begynner hun slik og da kan det ofte ende i gråt. Hun promper ikke spesielt mens det skjer så virker ikke som det er luft heller.
Er dette helt vanlig? Noen tips og råd?

Hei!

Ja, det er ganske vanlig, og kan komme av mange ting.
Hvis du holder henne bak hodet/nakken når hun ligger på magen/siden er det ren refleks og kan fort utarte seg til mer paniske bevegelser. Mororefleksen kan også gi samme "mønster."
Det kan også være luft/kolikk, selv om hun ikke promper.
Hun kan ha vondt i skuldrene/ryggen (ikke "låsninger"...), eller ha underutviklede muskler på fremsiden av kroppen.

Har du prøvd å svøpe henne? Jeg er ikke noen stor fan av det selv, men vet mange mener det funker for sine små. :)

Snakk med helsesøster om det hvis du er bekymret. :)

Hei!

Ja, det er ganske vanlig, og kan komme av mange ting.
Hvis du holder henne bak hodet/nakken når hun ligger på magen/siden er det ren refleks og kan fort utarte seg til mer paniske bevegelser. Mororefleksen kan også gi samme "mønster."
Det kan også være luft/kolikk, selv om hun ikke promper.
Hun kan ha vondt i skuldrene/ryggen (ikke "låsninger"...), eller ha underutviklede muskler på fremsiden av kroppen.

Har du prøvd å svøpe henne? Jeg er ikke noen stor fan av det selv, men vet mange mener det funker for sine små. :)

Snakk med helsesøster om det hvis du er bekymret. :)

Hs viste oss hvordan svøpe henne, men får det ikke til. Hun er virkelig ikke interessert i å ligge med armene ned inntil kroppen sin... Hun blir så sinna, skulle nesten tro hun fikk klaustrofobi av slikt, samme med dyner og tepper og alt som kan legges over henne. Sparker det av seg så fort det lar seg gjøre he he.

Godt å høre det er normalt da, ikke noe annet å gjøre med det enn evt å prøve svøping? Bare satse på at det blir bedre etterhvert?

Det kan være helt normalt eller det kan være av ubehag. Om du selv føler at dette er noe som kanskje burde sjekkes opp, så ta kontakt med helsestasjon eller fastlegen :) Er du i tvil, ring helsestasjonen for råd, om du er i tvil på hva de mener, ta kontakt med fastlegen. Råd jordmoren ga meg før fødselen startet. Hadde litt angst for å ikke takle en litt prematur liten baby, var fint råd som fungerte

Hs viste oss hvordan svøpe henne, men får det ikke til. Hun er virkelig ikke interessert i å ligge med armene ned inntil kroppen sin... Hun blir så sinna, skulle nesten tro hun fikk klaustrofobi av slikt, samme med dyner og tepper og alt som kan legges over henne. Sparker det av seg så fort det lar seg gjøre he he.

Godt å høre det er normalt da, ikke noe annet å gjøre med det enn evt å prøve svøping? Bare satse på at det blir bedre etterhvert?

Helsestasjonen vil kalle inn fysioterapeut hvis de tror det er musklene eller smerter som ikke skyldes kolikk e.l., så du kan spørre dem.
Også kan du prøve å bære i kolikkgrep og massere mage og rygg, og se om det hjelper.
Dessverre er det ikke alltid noe å gjøre, og ting må bare få gå over av seg selv, selv om det smerter mammahjertet.

Hei :)

Denne var lagt litt feil, så jeg flytter den :)

Ser du har fått noen råd, men håper kanskje flere kan hjelpe deg på Generelt :)

Vi hadde mye lignende problem med jenta vår. Hun viste tegn til å ha det helt fint. Men hadde noen små ting som fikk meg til å lure.
Jeg fikk fysioterapeut til å sjekke hun. Fant ingen "feil".

Ga meg ikke, og ville ha en vurdering av manuell terapeut.
Da fant han en stivhet i skulderen som plaget hun. 3 behandlinger og jeg hadde et barn som ble helt forandret.

Er kanskje et tips å få sjekket det ut?
Trenger ikke henvisning til manuell terapeut. Gratis for barn:)

Back
Topp