Karriere og barn

Kvalm247

Andre møte med forumet
Hvilke tanker har dere rundt dette?

Hos oss har begge studert lenge, er i jobber vi liker svært godt og det kan fort bli nærmere 200 timer med arbeid i måneden. Jeg er klar over at dette vil endres i en periode av livet og begge er klare for å trappe ned. På jobb er de klar over mine ambisjoner og at jeg ikke ønsker at det å få barn skal være en «brems». Dette er vårt første barn, høyt ønsket. Vi er begge i slutten av 20-årene.

Hører gjerne fra dere som er/har vært opptatt av «karriere» (synes det er litt teit ord, men bruker det i mangel av noe mer beskrivende). Hvordan har dere løst dette/snakket om å løse det hjemme hos dere?

Kan man få i pose og sekk?
 
Ja, mann kan alltids få i pose og sekk! Den ene leverer i barnehagen mens den andre henter. Så jobber dere timene deres, mens den andre er med ungen. Så spiser dere middag sammen om dere kan, og legger ungen mellom kl 18/19. Så kan dere om dere har energi til overs jobbe på kveldene. Evt kan dere bruke besteforeldre til barnevakt slik at dere får jobbet.

Jeg var karrierebevisst før jeg fikk min første. Hadde store ambisjoner om å få de beste toppjobbene, mest erfaring osv.... MEN JAGGU, her er det kun en ting som står i hue på meg, jeg vil HJEM til barna mine. Jeg er opptatt av å gjøre en god jobb når jeg er på jobb, og alt d der, men jeg vil bruke mest mulig tid med barnet(snart barna) mine. Så vær også forberedt på at du kanskje vil få andre prioriteringer i livet, slik at arbeidsgiver heller ikke blir sjokkert når du kommer tilbake fra permisjon med andre intensjoner :)
 
Kommer litt an på jobben og kanskje?
Jeg skal gå trainee nå mens jeg er gravid. Og forhåpentligvis få en lederstilling i bedriften jeg jobber i etterhvert. Men jeg tenker at jeg vil få to barn først, (nr 1 på vei) og når de er i bhg begge to. Kan jeg gønne på.

Men om det blir sånn at jeg må jobbe døgnet rundt, får jeg heller søke meg ned igjen. (Om jeg må jobbe mye drifter jeg avdelingen for dårlig)

Jeg vil opp og frem, men har samtidig liten lyst til å "gå glipp av" barndommen til barna mine. Er jo ille nok at normalen er at man ser de 3-5 timer i ukedagene...

Men folk er forskjellig! Noen vil jo helst gå hjemme til barnet er 4-5 år og andre putter barnet i bhg 7-17 hver dag før det er blitt året. Tenker at man må finne ut hva som passer din familie :happy: og hva som funker i praksis selvfølgelig.
 
Om man vil ha karriere så er det smart å bo i nærheten av familie :) man kan dessverre ikke styre når barna blir syke... det blir verre når de er i bhg.
 
Jeg opplever at arbeidslivet er såpass godt tilpasset slik at man kan få i pose og sekk. Jeg har en tass på 1 år og 2 mnd, og har en lederjobb. Jeg har ammefri en time hver dag, og før han ble et år hadde jeg to timer. Betalt, begge deler. Dette gjør der mulig for mamma å komme seg fortere ut i jobb igjen om man ønsker en slik løsning. Sjekk med din arbeidsgiver hva de tilbyr av ordninger.

Da jeg fikk mitt første barn (var alenemamma) så studerte jeg i permisjonen. Var beinhard og leste på kveldene. Da jeg fikk barn nr 2 var jeg fortsatt student og hadde ikke lyst til å stoppe opp. Da var jeg ikke aleneforsørger, så da tok mannen min all permisjon (forutenom de 6 første uker som mamma MÅ ta).

Jeg synes barna mine er aller viktigst, uansett. Måtte jeg velge det ene fremfor det andre ville dem trukket det lengste strået. Men det finnes heldigvis så mange gode løsninger som gjør at man ganske fint kan kombinere. Men man kan oppleve å slite seg ut også. Det gjorde jeg med andremann når jeg var fulltidsstudent og også ville være Mom nr 1 ;) Ville ikke vært fulltidsstudent eller gått tilbake til jobb alt for tidlig.
 
Etter jeg fikk barn var ikke jobben like viktig for meg som før. Jeg vil hjem til datteren min og skyr jobber som krever overtid. Føler uansett jeg får i pose og sekk da jeg har en godt betalt jobb jeg er veldig glad i.
 
Vi jobber like mye som før barn, har begge selvstendige jobber og er glade i jobb! Er også opptatt av karriere og synes ikke det er noen motsetning med barn. Nå har ikke vår vært mye syk, men det blir hjemmekontor etter leggetid om vi må være hjemme med ham :) vi jobber sikkert litt mer enn snittet, men lar det ikke gå utover ham. Tar evt ekstra på kvelden.
 
Kommer litt an på jobben og kanskje?
Jeg skal gå trainee nå mens jeg er gravid. Og forhåpentligvis få en lederstilling i bedriften jeg jobber i etterhvert. Men jeg tenker at jeg vil få to barn først, (nr 1 på vei) og når de er i bhg begge to. Kan jeg gønne på.

Men om det blir sånn at jeg må jobbe døgnet rundt, får jeg heller søke meg ned igjen. (Om jeg må jobbe mye drifter jeg avdelingen for dårlig)

Jeg vil opp og frem, men har samtidig liten lyst til å "gå glipp av" barndommen til barna mine. Er jo ille nok at normalen er at man ser de 3-5 timer i ukedagene...

Men folk er forskjellig! Noen vil jo helst gå hjemme til barnet er 4-5 år og andre putter barnet i bhg 7-17 hver dag før det er blitt året. Tenker at man må finne ut hva som passer din familie :happy: og hva som funker i praksis selvfølgelig.
Oi, er det antall timer for en dag eller en hel arbeidsuke? Ser mine 4t hver dag etter barnehagen før de skal i seng 18.30, og eg jobber fullt [emoji4]
 
Vi har begge lederstillinger, samboer også på eiersiden der han jobber og vi tenker det vil gå helt fint. Jeg har alltid jobbet veldig mye, har ikke hatt noen å ta hensyn til så har blitt lange dager på jobb. Ofte 12-16 timer. Det blir nok ikke så lange dager etter at vi har fått en liten en. Men har en fleksibel jobb, kan også jobbe hjemmefra og når det passer meg. Planen for meg er å begynne å jobbe 1-2 ganger i uka etter 3-4 mnd. Og at samboer tar gradert permisjon. Når han begynner i barnehagen etter 10 mnd får vi bytte på levering/henting. Dra hjem og spise middag sammen for så å dra tilbake på jobb er også en løsning da jobbene våre ikke er så langt hjemmefra. Det blir uvant og en ny hverdag når den lille kommer, det er sikkert. Det jeg har gjort så langt er å ansette en til så jeg får avlastning fremover. Det løser seg alltid! [emoji4]
 
Back
Topp