Hva i alle dager satte de deg på prednisolon mens du var gravid??? Jeg bruker steroider fast i form av kremer og ryker på en og annen kur med prednisolon i dårlige perioder, men nå i svangerskapet har jeg fått beskjed om at jeg ikke kan bruke de vanlige kremene engang! Prednisolon er HEFTIG for kroppen, og skal ikke spøkes med!
Ville fått en uttalelse fra en annen lege på dette om jeg var deg, særlig om det oppstår ting som premature rier, hvis prednisolonen er å skylde på bør noen se på autorisasjonen til den aktuelle legen...
Prednisolon øker nivået av et stoff som kroppen til vanlig produserer selv. Av og til produserer kroppen for lite, og man tar da prednisolon. Problemet er at kroppen justerer produksjonen, så når man slutter på medisinen så produserer kroppen enten for lite eller ingenting av nevnte stoff selv. Det er derfor man blir et supermenneske i starten på denne medisinen, kroppen har en overflod av dette stoffet og trenger det for å slå ned på sannsynligvis en betennelsestilstand, men også at man totalt møter veggen når man slutter. At du føler deg doven nå kan rett og slett være fordi du har seponert medisinen. Man skal aldri slutte brått på en slik medisin, det må trappes ned! Slik at kroppen kompenserer og gjenopptar/øker produksjonen selv. Om man slutter brått kan kroppen gå i sjokk, og det er livstruende selv om man ikke er gravid. Alle leger som foreskriver slik medisin skal vite dette. Jeg er ingen lege, det må jeg bare poengtere, men jeg vet og har selv erfart at dette er en medisin man skal ha respekt for og ikke ta lett på.
Medisinen funker veldig bra på mange ulike tilstander og jeg kan lett tenke meg at det er en enkel go-to løsning eller quick fix for mange leger. Men jeg skal virkelig ikke ha NOEN annen utvei før jeg starter på en kur med dette. Månehode, væskeansamlinger, humørsvingninger - jeg gikk opp 30kg første gang jeg havnet på kur og gikk bare ned igjen 20 når jeg trappet ned. Neste gang gikk jeg også opp 30kg og ned igjen 20, så det baller på seg. Og jeg var streng med kostholdet både før og etter, og hadde ikke trengt de 20 ekstra kiloene å kjempe med. Vektøkningen var uansett bare 1 av svært mange negative bivirkninger i løpet av periodene på medisin.
Jeg ønsker virkelig ikke å drive med skremselspropaganda og forsøker så godt jeg kan å la være å mene noe om ting jeg ikke formelt har kompetanse til å si noe om - jeg synes det er langt viktigere at vi gravide kvinner lytter til fagfolkene vi er i kontakt med heller enn å stole på et forum. Jeg vil gå ut fra at du har fått en ganske liten dose, kanskje 5mg eller lignende, min startdose var på 80mg, men jeg var ikke ferdig med å trappe ned før jeg hadde gått på 2,5mg annenhver dag i en uke. Men dette er uansett en medisin som uavhengig av dose virkelig bør veies opp med fordeler og ulemper før man gir den til en gravid kvinne, i det hele tatt en kvinne som planlegger å bli gravid. Gir man den i en pitteliten dose kan man også omtrent like gjerne la være siden man da bare ender opp med å ta akkurat samme mengde som kroppen i utgangspunktet ville produsert selv. Hadde du ikke vært gravid hadde sikkert prednisolon vært verdt å prøve ut alt etter hvor plaget du er, men jeg tenker at i et svangerskap så skal lista ligge litt høyere før legene starter med medisinske eksperiment.
Dette ble langt, og er ikke annet enn en oppfordring om å få en second opinion. Sannsynligvis går det helt fint, men fra mitt ståsted ville jeg sett veldig rart på legen min om han hadde foreslått behandlingen du har fått, og han skulle i hvert fall argumentert temmelig grundig for å overbevise meg om at akkurat nå var tid og sted for dette.