Karneval * lage kostyme selv*

Zera

Forumet er livet
Neste fredag er det karneval i bhg, og jeg synest de kostymene som blir solgt til barn er dyre med tanke på at de bruker de kansje bare en gang!

Har to jenter som går i bhg, og tenkte jeg kansje kunne slå sammen noe vi har i hus av ting og klær :)

Har lyst at de skal være noe anna en prinsesse.... Pirat fks..
Noen som har noen tips på hvordan jeg kan lage noen kostymer? Jeg kan IKKE å sy... hehe

Å kle seg ut som dyr er ellers en ganske takknemmelig affære for litt småklønete mammaer.
Katt, hund, kanin: Hvite, svarte, grå eller brune klær. Vil du være kreativ, klipp ut "flekker" i filt og lim/sy på litt her og der.
En hale lager du lett av f.eks. to stk. knestrømper av nylon (kjøp sånn 3-5 par i billigpakke på Lindex eller H&M). Mest med belte/tau eller sy fast bak i joggisen med 5-6 tråklesting!
Ører (og i og for seg hale også) kan man enten kjøpe i en del butikker (Standard i Oslo, noen steder Nille o.l.), eller lages ganske enkelt om man har et pannebånd eller diadem: Bruk gjerne strømpebukse (knestrømpe) her også, fyll med en trekant skumgummi e.l., og kanskje litt bomull, sy fast i pannebånd/diadem med noen enkle sting.

Ansiktsmaling om du/barna vil det - enkleste er litt svart/rosa på nesetippen og så svarge "fregner" eller hele værhår på kinnet, da kan du jo bruke kajal og lebestift du alt har liggende.

Ellers er pirat ikke så vanskelig det heller - bukse, evt. klippet av om du har noe gammelt liggende, en stripete trøye eller skjorte som kan knytes i livet, et fargerikt tørkle til å ha på hodet og kanskje et rundt livet, og litt ansiktsmaling om de skal være GUTTEpirater.
Lekegull i en liten "pose" (rundt stoffstykke med snor rundt holder) kan også være kult.

Andre relativt "enkle" temaer er heks og troll - her er det lov å tupere hår også! :D

Jeg har ei venninne som lagde drage-kostyme til sønnen sin, og det krevde ikke så altfor mye sying: Hun tok en grønn langermet trøye, grønn stillongs/joggebukse og grønn lue. På lua og nedover på genseren festet hun trekanter av grønn skumgummi (tror hun fikk tak i dette ferdig på hobbybutikk). Kan enten sys i kantene (krever kun tråklesting), eventuelt kan det limes med godt tekstillim. Nederst på genseren festet hun en litt lang, grønn filt bit - litt bredere enn trekantene (trenger bare sys fast i enden). Denne hang løst, så den fungerte som hale (den ble smalere nedover mot tuppen). Hun festet også skumgummitrekanter nedover denne. Kostymet ble innmari kult, og alle i barnehagen hadde kommentert det. Hun malte han også i ansiktet.

Alternativt, tre over de et gammelt hvitt laken, klipp hull til øyne og munn (og eventuelt til armer, så det blir litt lettere for barna å ha det på seg) , så har du et spøkelse!

Med litt saks og lim er det utrolig hva man kan få til!

Eldstetuppa her fant skjørtet mitt, og har bestemt at hunskal ha det på seg, og være heks!

Svart strømpebukse, genser og svarte ører, gule sokker og rød shorts = mikke mus.

Her skal storesøster kanskje være rødhette. Så da bare kjøper jeg litt rødt stoff på stoffbutikken og lager en enkel kappe med hette, også får hun på skjørt og noen søte klær under ;)
Temaet i barnehagen vår er visst eventyr. Og siden jeg har dårlig fantasi så blir det nok rødhette :P

Back
Topp