Karantene og barnehagebarn

Montro93

Forelsket i forumet
Stjerneskuddene 2024
Vi venter nummer to, og eldstemann går i barnehage. På grunn av spredningen av det muterte viruset, praktiserer nå kommunen vi bor i såkalt «ventekarantene» for hele familien. Det betyr at dersom det blir smitte i barnehagen må hele familien i karantene. Med andre ord er det ikke kun barnet som må i karantene, men nærkontakter av barnet i tillegg. Så vidt jeg har forstått oppheves karantenen for foreldre dersom barnet tester negativt. Kjenner likevel at dette passer såå dårlig med termin om kun et par uker da vi ikke ønsker å risikere å havne i karantene. Av den grunn vurderer vi faktisk å ta barnet vårt ut av barnehagen de siste ukene. På den annen side er dette utrolig kjipt av flere grunner. Synd for barnet vårt som endelig har kommet inn i en god rytme i barnehagen etter en lengre tilvenningsperiode. Kjipt dersom jeg skulle gå to uker over tiden og det faktisk ikke skulle bli noen case med smitte i barnehagen. For ja, skal innrømme at å ha en aktiv ettåring her hjemme på dagtid ikke akkurat er den oppladningen jeg hadde sett for meg før det braker løs igjen... hører gjerne hva dere andre med barnehage/skolebarn tenker??
 
Vi er i samme situasjon, bare at jeg skal settes igang snart så da vet jeg jo ca når det skjer.
Vi valgte å sjanse på å sende barnet i bhg likevel, men følger med på kommunens sider. Der står det skoler og barnehager med pågående smitte - hadde skolen vi vet at barnehagen er i tilknytning til (altså potensiell søskensmitte) fått utbrudd ville vi tatt han ut. Men det er såklart en risiko, bhg har jo også ansatte med barn i andre barnehager og skoler. Men formen min tilsier bare ikke at han kan være hjemme hver dag hele dagen, han sover ikke på dagtid så det blir jo ingen pauser pg trenger MYE utetid for å slite seg ut :p

Jeg vil tro en hurtigtest er mulig for dere om dere skulle havne i karantene og at fødselen starter samtidig. Det er ikke normal praksis med hurtigtest på sykehusene enda såvidt jeg har hørt noe om, men det gjøres feks om fødsel ser ut til å ende i akutt keisersnitt så muligheten skal være der.
 
Vi er i samme situasjon, bare at jeg skal settes igang snart så da vet jeg jo ca når det skjer.
Vi valgte å sjanse på å sende barnet i bhg likevel, men følger med på kommunens sider. Der står det skoler og barnehager med pågående smitte - hadde skolen vi vet at barnehagen er i tilknytning til (altså potensiell søskensmitte) fått utbrudd ville vi tatt han ut. Men det er såklart en risiko, bhg har jo også ansatte med barn i andre barnehager og skoler. Men formen min tilsier bare ikke at han kan være hjemme hver dag hele dagen, han sover ikke på dagtid så det blir jo ingen pauser pg trenger MYE utetid for å slite seg ut :p

Jeg vil tro en hurtigtest er mulig for dere om dere skulle havne i karantene og at fødselen starter samtidig. Det er ikke normal praksis med hurtigtest på sykehusene enda såvidt jeg har hørt noe om, men det gjøres feks om fødsel ser ut til å ende i akutt keisersnitt så muligheten skal være der.

Ja, skjønner deg helt klart!! Litt «godt» å høre at andre likevel sender barnet i barnehagen. Er jo det som frister mest, selv om jeg merker jeg blir så engstelig av hele opplegget. Det har enda ikke vært noe utbrudd i barnehagen barnet vårt går i, men har vært flere tilfeller ved den tilknyttede barneskolen, og det er søsken i barnehagen som har vært i karantene.. kanskje vi rett og slett skal høre med barnehagen dag for dag om det er noen søsken i karantene og heller vurdere det fortløpende
 
Back
Topp