Kaptein Sabeltann, Julenissen, Tannfeen, Påskeharen, osv

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Hva sier dere til barna om alle fantasifigurene? Hva tror de på, og hva tror de ikke på? Hva bør de tro på?

Her greide Felix å lage problemer, allerede på sin andre dag i barnehagen. To av barna hadde vært og besøkt Kaptein Sabeltann i sommer. Felix forklarte veldig grundig at Sabeltann ikke er ekte. Det er bare noen i Kristiansand som har en skute, og som kler seg ut og later som... Etter litt diskusjon mellom barna fikk han støtte fra førskolelæreren. De andre barna ble ikke glade for å høre det...

Heldigvis tror han på julenissen ennå, men han var litt skeptisk allerede i fjor. Ser for meg katastrofen når han avslører nissen når han er 5år, og forteller hele barnehagen at det bare er onkel som har kledd seg ut...
 
Hun tror på alle sammen forløpig :)

Kaptein Sabeltann er veldig ekte ja, vi har jo vært og hilset på han i sommer og sett hvor han holder til :) Har Felix selv funnet ut at han ikke er ekte, eller har noen fortalt det?

Vi hadde julenisse forrige jul, og hun var litt rar, men virket som hun trodde på det :)

Påskeharen har vi ikke snakket så mye om egentlig. Tannfeen blir vel mer aktuell om et par år :)






 
Totalt overbevist her!
Men vi har snakket endel om at det fortsatt er bøker/ film (når det gjelder Kaptein Sabeltann, altså), i og med at han blir helt oppslukt og lever seg veldig inn i rollen når han leker han. 
 
Uuups, det begynner å gå opp for meg at Kaptein Sabeltann er noe mye større enn det jeg hadde fått med meg... 

*trinemor*: Jeg har for såvidt fortalt at Sabeltann er eventyr. Felix så en halv episode Sabeltann for mange måneder siden, og ble veldig skremt. Jeg forklarte at det ikke er ekte, at det bare er film, bare på liksom. Bare noen som har kledd seg ut, akkurat som han og de andre kler seg ut og spiller roller når de har danseforestillinger. Nøtteknekkeren er egentlig en helt vanlig mann, Klara en helt vanlig tenåringsjente, Sukkertøyfeen kan være Felix' egen tante, og den liksom så skumle Musedronningen er faktisk egentlig tanta til lille K. Han forsto veldig lett at Sabeltann også er en vanlig mann som kler seg ut for et show. Selv er han hverken en liten bit godteri, eller en liten gutt fra New York, selv om han har hatt de rollene. 

Tannfeen ble avslørt av en bok vi leste tror jeg. Påskeharen er han litt usikker på, men han tvilte sterkt på mormors historie om hvem som hadde lagt påskeeggene i enden av rebusløpet. Hadde han ikke vært så gal etter rebusløp ville han aldri latt den passere. Julenissen var for forskjellig fra gang til gang, så han ble ganske kritisk der også. 
 
Minsten tror nok på alt som finnes å tro på, men storebror som er halvannet år eldre er skeptisk til alt som er å tro på. Så eldste tror ikke på noe (unntatt kanskje litt Jesus og Gud og sånt som han sier selv), men ikke julenissen og påskeharen og sånt. Håper han drøyer med å overføre sine mistanker til lillebror, som tror på alle andre ENN Jesus og Gud. 
 
Hun tror på julenissen og Reyes Magos (de hellige tre konger). Jeg ble aldri opplært til å tro på noe selv som liten, så jeg er redd hun blir lei seg den dagen hun oppdager sannheten. 
Reyes magos er hun ekstremt opptatt av, og vil gjerne lese boka om dem hele året igjennom. 

Kaptein Sabeltann har hun aldri vært VELDIG opptatt av, og jeg ville helt sikkert forklart henne at han er en fantasifigur hadde hun vært det. Nettopp pga det flere av dere skriver, at han kan virke veldig slem og skremmende. Vanskelig å si hva hun ville trodd og ikke trodd.. Jeg tror nok ikke hun vil tro på verken det ene eller det andre særlig mye lenger. Hun stiller veldig mange kritiske spørsmål om alt mulig, tenker og resonnerer mye. 
 
Back
Topp