Kaoset med størrelser på klær

Kiiwi

Glad i forumet
August 2018
Septemberhjertene 2018
Vi har vel alle oppdaget at størrelsen som er oppgitt langt i fra er lik fra merke til merke, og fra butikk til butikk.
Men jeg tenkte det kunne være greit å se hvilke erfaringer vi har gjort oss. Hvor er de store og hvor er de små? (Mye kommer vel an på hvordan babyen er «bygd», men kan jo være at noe skiller seg ut likevel) Noen ganger varierer det jo fra plagg til plagg, men det kan jo uansett være greit å ha i bakhodet hvor man kanskje bør gå opp en størrelse. Spesielt hvis man handler på nett og ikke kan ta det på øyemål. [emoji28]

Her er hvertfall noen av mine tanker så langt;

H&m syns jeg er minst av alt vi har hatt.

Hust & claire sine ullbodyer varer lenge, men kan også brukes «før tiden» med oppbrett på armene uten at de blir altfor posete. Ullpysjene syns jeg dog virker litt kort. Lille E passer fint i 68, selv om han bruker 56 og 62 ellers.

Name it sine ullstrømpebukser syns jeg er liten i størrelsen. Bodyer og bukser derfra litt lang, men smale.

Newbie blir jeg ikke klok på. Noen plagg er de første som må pakkes vekk, mens andre varer lenge.

Polarn og pyret: Stor i størrelsen.

Her bruker vi nesten bare Newbie, og med et par unntak så kan vi bruke en størrelse like lenge i alle plagg. Er min erfaring så langt.

Utover det vet jeg at POP ofte er stort i størrelsen og/eller sydd slik at man kan bruke plaggene lenge.

Pomp de Lux er ofte stort i størrelsen, BORTSETT fra bodyene - de er smale/små.

Janus ull er ofte stort i størrelsen.

Bruker også stort sett newbie, og blir heller ikke klok på de. Noe er bittesmått mens annet er kjempestort.

Petit bateu - franske babyer er åpenbart små.

Lille lam - pussig passform, i hvert fall på mi. dressene er passe lengde på armer og bein, men for korte i ryggen og for smale.

Hust&claire - små i størrelsen, i hvert fall heldresser.

Hust&claire, litt lite i størrelsen ja.
Zara er også lite.
Nameit litt smale i størrelsen, iallefall bodyene.
Lindex sine klær er normale synes jeg.
HM igjen blir lite.
Kappahl også ganske normalt, samme med Cubus.

Bruker også stort sett newbie, og blir heller ikke klok på de. Noe er bittesmått mens annet er kjempestort.

Petit bateu - franske babyer er åpenbart små.

Lille lam - pussig passform, i hvert fall på mi. dressene er passe lengde på armer og bein, men for korte i ryggen og for smale.

Hust&claire - små i størrelsen, i hvert fall heldresser.

Enig med lillelam. Måtte pakke bort en 62 dress som hadde masse å gå på i både armer og ben, men ble for kort i kroppen.. :(

HM - mindre enn andre bodyer (for eksempel Cubus, Newbie, name IT), men passer formen til Leah perfekt så brukes lenge. 56 passer fortsatt tross av at hun er snart 60 cm; dog ryddet vekk da det er deilig når klærne er litt store. Strømpebuksene derimot er håpløse! 50/56 passer ikke ennå, de er ekstremt lange! Så lagt 50/56 i 62/68 haugen, 62/68 i 74/80 haugen osv. Resten syns jeg har vært normal i størrelsen.

Name IT - bodyene er store/romslige uten å virke posete. Og strømpebuksene er de eneste som har passet hit, med unntak av en fra MP.

Newbie - enten veldig stort eller veldig lite. Kjøpte noen beige sett hvor buksen må brukes størrelsen under, mens bodyen er normal.

Cubus - rimelig normal størrelse.

Lillelam - syns dressene er greie i størrelsen jeg, men Leah er generelt kort. Dog er tynn dress noe liten. Hadde tynn dress i 44 og 56. Den første ble jo minimalt brukt pga været og den i 56 syns jeg var trang lenge før resten av 56 var trangt. Gikk da over på tykk i str 62 jeg syns virker veldig OK i størrelsen. Brukes nok til nyttår før den i 74 taes i bruk.

Janus - lekedressen i 50 passer ennå, så de er svære, men samtidig føles de helt greie så lenge man har på sokker. Kjøper nok ny når den i 60 er for liten ;)

• H&M er mini, spesielt bodyer.
  • Newbie er bittelite, der har hun vokst ut av bukser i str 68 allerede.
  • Lindex har romslige bodyer, som også er forlengbare.
  • Cubus er normal, syns jeg
Bra tråd :)

Nameit - veldig smal passform. Litt liten i størrelsen.

Hust&Claire - gode passform, normale i størrelsen.

Joha - også god passform, men litt annerledes kile på bodyar.

Lindex - positivt at dei ofte varar lenge, med to lengder i kilen, og ofte oppbrett på armar og bein.

H&M - litt små i størrelsen, og ikkje så god kvalitet i stoffet. Blir fort ganske formlaust.

Cubus har eg berre nokon heildressar frå, men dei er iallefall rause i størrelsen.

Safa (Spar Kjøp) - overraskande god kvalitet, rause i størrelsen. Kjem berre i heile størrelser (50-60-70 osv).

Hust&Claire er lite syns jeg
Det meste av Newbie virker normalt
Lindex syns jeg er stort
NameIt er smalt og ofte trangt her
H&M lite og rart i fasongen
Cubus virker ganske normalt
:)

Newbie: beste passformen, og normalt i størrelsen.

H&M: bodyene er små på størrelsen, er de første han vokser ut av når der nærmer seg størrelsesbytte.

Nameit: har brukt 62 lenge nå, men alt fra nameit i 56 passer fortsatt.

Polarnopyret: har en body herfra i 56, og den vokser med ungen. Brukte den da han var nyfødt, og bruker den enda.

Hust&Claire: bodyene er lange og smale, perfekt for gutten vår. Syns da pysjene er korte i størrelsen, kan bruke 68 der allerede.

Cubus: noe er lite, noe er normalt, og noe er stort. Fikk et sett derfra i 62, bodyen var normal, men buksa kan nok fortsatt brukes når han bytter størrelse.

Janus: litt stort, så varer lenge.

Joha: virker normalt

KappAhl: normalt i størrelsen

Lindex: mye forskjellig. Hadde 4 pysjer herfra i samme størrelse, men alle var i forskjellig lengde. [emoji4]

Nameit er smale modeller. Passer til «slanke» babyer

Cubus sine klær er romslige i størrelsen og kan brukes lenge

Janus ulla passer lenge

Back
Topp