Kantmaske

Kleo79

Gift med forumet
Er det noen som kan forklare meg hva en kantmaske er?

Skal legge opp til en vognpose, og oppskriften sier som følger:

Legg opp 36-40-44 (46-50) m (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 8 med Eskimo. Strikk 3 riller (vet hva riller er)– SE FORKL OVER! Fortsett med glstrikk til arb måler 37-45-52 (62-67) cm – SAMTIDIG på siste p felles det 4 m jevnt fordelt = 32-36-40 (42-46) m.

Skal klare det meste der, men har ingen anelse om hva en kantmaske er [8D]

Så rart at det ikke står om den alltid skal strikkes rett eller noe annet.

Jeg antar at du bare hekter av den første masken hver gang du begynner på pinnen. Det vil si at du strikker de ytterste maskene annenhver omgang.
Det er fordi at det lett kan bli veldig løse og store masker på sidene. Det blir penere hvis du hekter av masken i begynnelsen av hver omgang.

Hvis du har et helt oppskriftshefte, kan det hende det står en generell forklaring ang det med kantmaskene.
Lykke til[:)]

Takk takk [:D]

ORIGINAL: *prøvedokka*

Så rart at det ikke står om den alltid skal strikkes rett eller noe annet.

Jeg antar at du bare hekter av den første masken hver gang du begynner på pinnen. Det vil si at du strikker de ytterste maskene annenhver omgang.
Det er fordi at det lett kan bli veldig løse og store masker på sidene. Det blir penere hvis du hekter av masken i begynnelsen av hver omgang.

Hvis du har et helt oppskriftshefte, kan det hende det står en generell forklaring ang det med kantmaskene.
Lykke til[:)]

sånn jeg har skjønt det også

Om det er noe som skal syes sammen etterpå pleier en kantmaske og være en maske somm strikkes rett på vrangen og retten (som en rille) men om du har link til oppskriften kan jeg evt prøve og se om du ikke allerede har funnet ut av det ?

ORIGINAL: Santori

Om det er noe som skal syes sammen etterpå pleier en kantmaske og være en maske somm strikkes rett på vrangen og retten (som en rille) men om du har link til oppskriften kan jeg evt prøve og se om du ikke allerede har funnet ut av det ?

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b18&d_id=2&lang=no

Snakka litt med min mor om det, og det står ikke nevnt spesifikt hva man skal gjøre med kantmasken. Så vi kom fram til at den bare var nevnt i innledningen slik at man la opp (i mitt tilfelle) 40 masker, og ikke 40 masker + 2 kantmasker.

Det skal strikkes 3 riller etter at man har lagt opp, og så fortsette med glattstrikk til stykket er 45 cm. Så skal man strikke 3 riller, og så gå over til perlestrikk. Og det er jo rett over vrang, og vrang over rett.

Jeg har valgt å ikke tenke mer på kantmasken [:D], men gjerne ta en kikk på oppskriften og si hva du tenker!

den er nevnt ett sted til i oppskriften: MONTERING: Brett arb dobbelt ved skulderen og sy undererms- og sidesømmene innenfor 1 kantm.

men det er nok som du sier, at den ikke skal tenkes noe mer på ;)
jeg er egentlig imponert over hvor dårlig de fleste norske oppskrifter er skrevet, engelske er såå mye enklere og skjønne når man har klart og sette seg inn i hva som er hva :)

( vi har forresten termin samme dag [;)] wohoo )

6. nov er beste datoen [:D]

Jeg har nettopp begynt å strikke igjen, etter et opphold på 16 år. Så alle oppskrifter ser ut som gresk for meg, både på norsk og på engelsk [:D]

Hehe, vel... Tok meg en liten stund å få teken på det, men begynner å nærme meg nå. Kan iallefall rett og vrang! Hihi [:D]

Back
Topp