Kanskje Svangerskapsdiabetes

minnie_mouse

Andre møte med forumet
Jeg var hos fastlegen i dag.
Tok glukose testen i uke 28, og fikk høre at den første blodsukker var høyt etter fastende i en hel natt.
Men etter at jeg tok drikken og ventet i 2 timer var blodsukkeret normalt..
Hun synes det var rart, selv også da jeg ikke hadde spist eller drukket noe med mye sukker dagen før.
Men i dag var blodsukkeret normalt, men har fått litt protein i urin, hevelse i føtter, hender og ansikt
og beskjed om å ta blodsukker mål hver morgen og 2 timer etter middag til mandag.
Har ikke diabetes fra før eller hatt med mine 3 andre barn i svangerskapet, dette er nytt for meg..
Nå prøver jeg å google meg litt fram til hva jeg kan spise og ikke spise for å "redusere" kanskje svangerskaps diabetes eller svangerskaps forgiftning..
Men hva er grensen på blodsukkeret skal være? Vet at sukker må jeg passe på, og fett må jeg holde så lite som mulig da jeg ikke tåler det
(Har ikke galleblære etter sykdom) så kroppen tar ikke opp fett og det går rett igjennom systemet mitt.
Har måler hjemme og har litt kontroll der...
Noen som har tips som kan hjelpe? Tar jeg gjerne i mot med stor takk...

Jeg var hos fastlegen i dag.
Tok glukose testen i uke 28, og fikk høre at den første blodsukker var høyt etter fastende i en hel natt.
Men etter at jeg tok drikken og ventet i 2 timer var blodsukkeret normalt..
Hun synes det var rart, selv også da jeg ikke hadde spist eller drukket noe med mye sukker dagen før.
Men i dag var blodsukkeret normalt, men har fått litt protein i urin, hevelse i føtter, hender og ansikt
og beskjed om å ta blodsukker mål hver morgen og 2 timer etter middag til mandag.
Har ikke diabetes fra før eller hatt med mine 3 andre barn i svangerskapet, dette er nytt for meg..
Nå prøver jeg å google meg litt fram til hva jeg kan spise og ikke spise for å "redusere" kanskje svangerskaps diabetes eller svangerskaps forgiftning..
Men hva er grensen på blodsukkeret skal være? Vet at sukker må jeg passe på, og fett må jeg holde så lite som mulig da jeg ikke tåler det
(Har ikke galleblære etter sykdom) så kroppen tar ikke opp fett og det går rett igjennom systemet mitt.
Har måler hjemme og har litt kontroll der...
Noen som har tips som kan hjelpe? Tar jeg gjerne i mot med stor takk...

Husk at den fastende blodsukkerverdien under graviditet er mye lavere enn ellers - under graviditet skal den være under 5,3, mens det eller anses som normalt å ligge mellom 4 - 6. Derfor fanges det opp mange ved glukosetest som viser seg å ikke ha svangerskapsdiabetes likevel ved ytterligere målinger. Helsenorge.no har en fin oversikt over anbefalinger ved svangerskapsdiabetes, men det er hovedsakelig snakk om fysisk aktivitet og et kosthold med frukt, grønt, rene proteiner, grove kornprodukter og sunt fett :) Når det gjelder proteiner i urinen og økende hevelser er det vel svangerskapsforgiftning som er mest aktuelt, men jeg antar fastlegen følger deg tett og passer på blodtrykket. Lykke til :love017

Back
Topp