Kanskje litt dumme spørsmål men jeg spør :)

*Håpefull*

Glad i forumet
ift. foreldrepenger...Jeg har i utgangspunktet lagt inn søknad om foreldrepenger på nav....Har ikke sendt inn informasjon om inntekt enda.....så søknaden er ikke godkjent eller ferdig eller noe sånt.

Men så snakket jeg med han ene som driver med lønn på avdelingen vår og han sa at det var like så greit at de på jobben bare fortsatte å betale ut lønn til meg så slapp det å gå via nav...
Slipper jeg da å ha noen ting med nav å gjøre? Kan jeg da bare "trekke" søknaden og bare fortsette med at arbeidsgiver betaler lønn? Eller må noe gå via nav?
Skal da arbeidsgiver få lønn refundert fra nav? Skjønner ikke dette her helt jeg merker jeg:woot: Noen som har litt peiling? :)
 
Du skal søke på vanlig måte uansett, men arbeidsgiver gir nav beskjed om at du får lønn direkte fra de og at nav utbetaler permisjonen din til arbeidsgiver. Gull for deg fordi du får mye mere i feriepenger fra arbeidsgiver enn fra nav..
 
Tusen takk for svar snille damer, da ble jeg litt klokere med en gang :) Jeg hadde ikke reflektert så mye over dette før han ene på lønnsavdelingen sa at det likegodt kunne gå via jobben!
Ja, det er visst en del fordeler ved at det går direkte via arbeidsplassen og så slipper man mye rot som fort kan oppstå ut fra andres erfaringer ift. nav:joyful:xsmile9
Kjekt å ha litt mer peiling enn jeg først hadde! Takk takk:Heartbigred:love7
 
Er også en fordel å få pengene fra arbeidsplassen, for da får du utbetalt feriepenger også :)
 
Om man får utbetalt fra nav så vil man ikke ha opptjent feriepenger i 2020?

Jeg har forstått det sånn at man får feriepenger uansett men at man får mindre feriepenger dersom man får penger direkte fra nav og ikke fra arbeidsgiver...Korriger meg gjerne på dette hvis jeg sier noe feil her
 
Jeg har forstått det sånn at man får feriepenger uansett men at man får mindre feriepenger dersom man får penger direkte fra nav og ikke fra arbeidsgiver...Korriger meg gjerne på dette hvis jeg sier noe feil her
Virker sånn ja. Leser nå at man får kun opptjent feriepenger for tre første månedene man får utbetaling fra nav, og da 10%.

Om du har utbetalt 30’ i mnd vil du ende på 9000,- nok opptjent i 2020. Mottar du derimot penger fra arbeidsgiver så har du opptjent betydelig mer.

Eneste forskjellen er hvor pengene blir utbetalt i fra. Håpløst at dette ikke er likt for alle, uavhengig av hvor pengene utbetales ifra.
 
Jeg har forstått det sånn at man får feriepenger uansett men at man får mindre feriepenger dersom man får penger direkte fra nav og ikke fra arbeidsgiver...Korriger meg gjerne på dette hvis jeg sier noe feil her
Jeg er ingen ekspert, men det var noen i forrige termingruppe som ikke fikk feriepenger pga at de hadde fått pengene direkte fra nav.. men har ikke satt meg inn i det siden jeg får lønn som vanlig fra arbeidsgiver :)
 
Du får bare feriepenger for de første så så mange dagene dersom du får dem via NAV (samme som når du er sykemeldt, du får bare for de første så så mange dagene der også), men hvis du får dem gjennom arb.giver så vil du få feriepenger som normalt :)
 
Back
Topp