Kanskje flytting til Gran Canaria og gravid

*Håpefull*

Glad i forumet
Hei.

Jeg er i en litt spennende tid på flere måter. Jeg og min mann skal på et intervju for en jobb på Gran Canaria. Det er rett og slett drømmejobben og jeg så ikke for meg noe annet enn å flytte dit og jobbe der om jeg får jobben.
Men nå er jeg jo gravid, fant ut det for noen dager siden. Og da kommer en rekke spørsmål og bekymringer selvfølgelig. Jeg vil jo tro at sykehusene der gjør en veldig bra jobb ifm. fødsler osv. Vil også tro at man kan gå til svangerskapskontroll hos norske leger der (har gjort noe research) og bli fulgt opp på norske/skandinaviske helsesenter. Men de fleste er jo private så da blir det fort ganske dyrt vs å bli fulgt opp her i Norge.

Og så er dette med graviditet en helt ny situasjon for meg og det er alltid trygt da sånn sett med norske forhold, regler og kultur. Ser for meg at jeg kan bli litt ekstra bekymra og usikker på ting hvis noe skulle oppstå i et fremmed land.

På en måte hadde det vært greit å si fra på intervjuet at jeg er gravid og sånn sett kunne forhørt meg med dem om hva de tenker ift. å være gravid der, oppfølging, sykehusforhold osv. Det hadde gitt meg en helt annen ro og trygghet. Men sier jeg det så er det nesten garantert at jeg ikke får jobben, så det ville jo vært litt dumt det også...

Det er egentlig ganske sannsynlig at jeg får jobben, det er bare meg og en til som er igjen av de aktuelle. Så da er det jo 50% sjanse. Og så kjenner jeg jo selvfølgelig på det å skulle bli ansatt for så å kanskje bli sykemeldt pga graviditet, det vet man jo aldri...

Men, hva tenker dere? Har noen noe erfaringer som ligner på dette? Har noen noen gladerfaringer å fortelle om å være gravid og føde i tilsvarende land?

Har sååå lyst å si ja til jobben hvis jeg/vi får den men med et svangerskap så melder det seg også mange tanker....
Og så er det jo det at man vet jo aldri om man i det hele tatt kommer til den 12 uken i svangerskapet. Opplevde MA sist svangerskap..Da føler jeg hvertfall det er ekstra kjipt om jeg sier det på intervjuet og jeg ikke får jobben og jeg i tillegg skal miste:shy: Huff. beklager litt vel lang post..Takk til alle som gidder å svare:D:joyful::Heartbigred

Ha er i så fall planen når baby blir født? Du bør ikke la graviditeten sette en stopper for jobb-planer, men du vil kanskje miste alt av rettigheter hjemme om du flagger ut? Tenker da på permisjonspenger osv.?

Du sier at du fant ut for noen dager siden at du er gravid? Da er du vel antageligvis 4-6 uker på vei, eller noe lignende? Jeg ville ikke sagt noe om graviditeten før det er gått 12 uker. Men da har de antageligvis ansatt riktig person? Ville i alle fall ikke sagt noe før evt. signering av kontrakt.

Det er kjempeflott om man klarer å kombinere barn med karrieredrømmer. Jeg ville bare fortsatt å gjøre research, som personen over skriver... hva slags rettigheter har du i forbindelse med permisjon og foreldrepenger?

Bille gjort litt research på sykefraværsmuligheter og evt helseforsikring, samt rettigheter for permisjon ved graviditet. Reglene er nok helt annerledes enn i Norge

Hei.

Jeg er i en litt spennende tid på flere måter. Jeg og min mann skal på et intervju for en jobb på Gran Canaria. Det er rett og slett drømmejobben og jeg så ikke for meg noe annet enn å flytte dit og jobbe der om jeg får jobben.
Men nå er jeg jo gravid, fant ut det for noen dager siden. Og da kommer en rekke spørsmål og bekymringer selvfølgelig. Jeg vil jo tro at sykehusene der gjør en veldig bra jobb ifm. fødsler osv. Vil også tro at man kan gå til svangerskapskontroll hos norske leger der (har gjort noe research) og bli fulgt opp på norske/skandinaviske helsesenter. Men de fleste er jo private så da blir det fort ganske dyrt vs å bli fulgt opp her i Norge.

Og så er dette med graviditet en helt ny situasjon for meg og det er alltid trygt da sånn sett med norske forhold, regler og kultur. Ser for meg at jeg kan bli litt ekstra bekymra og usikker på ting hvis noe skulle oppstå i et fremmed land.

På en måte hadde det vært greit å si fra på intervjuet at jeg er gravid og sånn sett kunne forhørt meg med dem om hva de tenker ift. å være gravid der, oppfølging, sykehusforhold osv. Det hadde gitt meg en helt annen ro og trygghet. Men sier jeg det så er det nesten garantert at jeg ikke får jobben, så det ville jo vært litt dumt det også...

Det er egentlig ganske sannsynlig at jeg får jobben, det er bare meg og en til som er igjen av de aktuelle. Så da er det jo 50% sjanse. Og så kjenner jeg jo selvfølgelig på det å skulle bli ansatt for så å kanskje bli sykemeldt pga graviditet, det vet man jo aldri...

Men, hva tenker dere? Har noen noe erfaringer som ligner på dette? Har noen noen gladerfaringer å fortelle om å være gravid og føde i tilsvarende land?

Har sååå lyst å si ja til jobben hvis jeg/vi får den men med et svangerskap så melder det seg også mange tanker....
Og så er det jo det at man vet jo aldri om man i det hele tatt kommer til den 12 uken i svangerskapet. Opplevde MA sist svangerskap..Da føler jeg hvertfall det er ekstra kjipt om jeg sier det på intervjuet og jeg ikke får jobben og jeg i tillegg skal miste:shy: Huff. beklager litt vel lang post..Takk til alle som gidder å svare:D:joyful::Heartbigred

Hei!
Jeg bor på Gran Canaria og har gjennomført et svangerskap her. Nå er jeg gravid med nummer to! :) Jeg kan fortelle deg alt om mine erfaringer her, som forresten bare har vært positive! Supert helsetilbud for gravide, med veldig grundig oppfølging!

Hei!
Jeg bor på Gran Canaria og har gjennomført et svangerskap her. Nå er jeg gravid med nummer to! :) Jeg kan fortelle deg alt om mine erfaringer her, som forresten bare har vært positive! Supert helsetilbud for gravide, med veldig grundig oppfølging!

Du kan gjerne sende meg en privat melding hvis du vil, så tar vi samtalen videre der ;)

Kan jo nevne for eventuelle andre nysgjerrige at det offentlige helsetilbudet for gravide på Gran Canaria inkluderer:
  • Jevnlig oppfølging av jordmor og gynekolog, vanligvis annenhver gang hos hver av dem
  • Tannlegetime rundt uke 12-20
  • Minimum 3 ultralyder (uke 12, uke 20, uke 37)
  • Ultralyden i uke 12 inkluderer såkalt duo-test + test av andre risikosykdommer for barnet
  • Test for svangerskapsdiabetes 2 ganger i løpet av svangerskapet, uansett risikofaktor
  • Ammehjelpsgruppe som kan kan delta i både før og etter fødsel
  • Fødselsforbredende kurs over 5 ganger, med besøk på sykehus hvor de viser deg rundt

Kanskje noe jeg har glemt, men dette er altså oppfølgingen i det offentlige systemet :)
Så kommer nedturen etterpå med bare 4 måneder foreldrepermisjon :(
Man kan ikke få i både pose og sekk!

Ha er i så fall planen når baby blir født? Du bør ikke la graviditeten sette en stopper for jobb-planer, men du vil kanskje miste alt av rettigheter hjemme om du flagger ut? Tenker da på permisjonspenger osv.?

Heisann :)

Ja, det var litt sånne ting jeg tenkte på. Men om jeg skulle få jobben så er det norske arbeidsgivere og ansettelse, norsk organisasjon for å si det sånn da, ikke under spanske. Får beholde medlemsskapet i folketrygden i inntil 10 år, de har en særavtale med spania på dette. Så da ville jeg kanskje tenkt at jeg da også ville ha krav på foreldrepenger og kanskje til og med krav på tilsvarende persmisjonsmuligheter som i Norge..Men jeg skal definitivt snakke med Nav og dobbeltsjekke dette og at jeg ikke har misforstått noe :)

Var på intervju i går så ila uken får jeg vite hvem av oss de lander på :)

Du sier at du fant ut for noen dager siden at du er gravid? Da er du vel antageligvis 4-6 uker på vei, eller noe lignende? Jeg ville ikke sagt noe om graviditeten før det er gått 12 uker. Men da har de antageligvis ansatt riktig person? Ville i alle fall ikke sagt noe før evt. signering av kontrakt.

Det er kjempeflott om man klarer å kombinere barn med karrieredrømmer. Jeg ville bare fortsatt å gjøre research, som personen over skriver... hva slags rettigheter har du i forbindelse med permisjon og foreldrepenger?

Ja, det hadde vært supert å kunne kombinere det. Føler meg bare så ufattelig frekk om jeg får jobben og noen uker senere: "forresten så er jeg gravid"... :P Begynner ikke i jobben evt. før i oktober da mtp oppsigelsestid i nåværende jobb..Og da er det ikkke snakk om mange måneden i ny jobb før de må finne en vikar..Føles litt stygt å si ja om jeg var så heldig å få jobben for så å komme med den store btw-en noen uker etter:laughing002

Som jeg skrev ovenfor her så lurer jeg på om jeg faktisk har en del rettigheter siden jeg da kommer til å jobbe "for Norge" og er under norsk ansettelsesforhold..Men dette skal jeg finne enda mer ut på og være helt sikker på før jeg evt. sier ja til jobben om jeg får den :)

Bille gjort litt research på sykefraværsmuligheter og evt helseforsikring, samt rettigheter for permisjon ved graviditet. Reglene er nok helt annerledes enn i Norge

Ja, ikke sant :) Tror jeg er heldig mtp. at det er norsk arbeidsgiver og jeg beholder medlemskapet i folketrygden i inntil 10 år osv..Men skal ta å gjøre grundige undersøkelser før jeg evt. takker ja hvis jeg skulle få den..

Haha. blir noen gjentagelser her, men føler det er greit å svare alle da :D

Kan jo nevne for eventuelle andre nysgjerrige at det offentlige helsetilbudet for gravide på Gran Canaria inkluderer:
  • Jevnlig oppfølging av jordmor og gynekolog, vanligvis annenhver gang hos hver av dem
  • Tannlegetime rundt uke 12-20
  • Minimum 3 ultralyder (uke 12, uke 20, uke 37)
  • Ultralyden i uke 12 inkluderer såkalt duo-test + test av andre risikosykdommer for barnet
  • Test for svangerskapsdiabetes 2 ganger i løpet av svangerskapet, uansett risikofaktor
  • Ammehjelpsgruppe som kan kan delta i både før og etter fødsel
  • Fødselsforbredende kurs over 5 ganger, med besøk på sykehus hvor de viser deg rundt

Kanskje noe jeg har glemt, men dette er altså oppfølgingen i det offentlige systemet :)
Så kommer nedturen etterpå med bare 4 måneder foreldrepermisjon :(
Man kan ikke få i både pose og sekk!

Hei :D

Så herlig å høre om en såpass konkret erfaring :) Da har jeg noe litt mer håndfast å gå etter når det gjelder kvaliteten på helsetilbudene der osv.
Jeg tar nok kontakt med deg ja på melding her inne ila dagen/dagene :) Sitter på jobb nå og skulle bare innom å titte litt :) Ser at flere hadde skrevet og da er det kjekt å kunne svare tilbake :D <3

Hei :)

En liten oppdatering:
Jeg sendte en mail til de i går natt da min mann og jeg landet på at det ikke føltes helt som riktig tidspunkt for dette med ny jobb, nytt land, mye å sette seg inn i og det med å være ny i svangerskapsprosessen og alt hva så mye nytt samtidig innebærer.

Dette er en jobb jeg virkelig ville gå all in i og ikke starte i drømmejobben med en sånn halvveishet hvis det feks skulle vise seg at svangerskapet mitt etterhvert vil by på mange symptomer som gjør at jeg måttet sykemelde meg. Det vet man jo aldri..
Det føles dessuten ikke helt realt ut å skulle takke ja til jobben hvis den ble gitt til oss for så å bare kort tid etter oppstart skulle gå ut i permisjon..dette med nye ansettelser i utland er jo litt av en kabal som skal gå opp både med en del praktiske ting som skal løses og andre ting som må klargjøres på forhånd. Tenker det da er greit å "spare de" for flere sånne prosesser en nødvendig ift. å finne noen som da evt. skulle gått inn som vikar for meg i permisjonstiden.

Jeg hadde nok ikke sendt en mail der jeg "sa fra meg jobben" (vet jo ikke om jeg hadde fått den uansett) hvis dette var snakk om i Norge. Da er det litt mindre ting å tenke på både for min del og de som da ansetter. Jobben jeg søkte på er en krevende og stressende jobb på mange måter, og det i tillegg til mye praktisk rundt det med flytting og diverse gjør at vi heller legger dette på is for nå og heller søker igjen ved en senere anledning hvis noe tilsvarende skulle dukke opp frem i tid en gang :)

Tenkte det var greit å oppdatere på prosessen for dere som har tatt dere tid til å svare meg :)

Har ikke fått svar fra han enda, litt spent på hva de svarer:woot:

Back
Topp