Kannpen fortelle om prosessen?

Marihøna

Prøver på nr 2 siden nov/15
Assistert-jentene
Kort sagt: 35 år, prøvd på nr 2 i 10 mnd, vært hos volvat og tatt AMH + syklusprøver - alt normalt, tenker nå å få fastlegen til å sende henvisning til hjelp

Hva er prosessen?? Supert om noen kan fortelle meg litt om hva vi kan forvente... er ventetiden lang for svar? Vil vi få tilbud om hjelp?? Hva er utredning før evt ivf?

Hei!

Fra henvisning blir sendt fra fastlege, vil man som regel motta brev fra offentlig sykehus innen 3-4 uker, der de ber deg ta hormonprøver og mannen sædprøver. Vi fikk brev etter tre uker der vi fikk beskjed om at vi ville motta innkalling til forsamtale. Det tok ca. 2 mnd før vi fikk innkallelse. Vi hadde samtale i desember ( henvisning ble sendt i slutten av juli). Etter forsamtalen ble det bestemt at jeg skulle bli henvist til laparoskopi der det var ventetid på ca. 4 mnd. Fikk operasjon i mars, og ingen feil ble funnet. Jeg begynte på medisiner i slutten av mai fordi de ikke hadde ledig før det. Ivf forsøk i juni ( som ble negativt). Ettersom man skal ha en vanlig mens mellom forsøk og de hadde sommerstengt, kom vi i gang forrige uke og venter nå på uttak på andre forsøk.

Man må ha tålmodighet, da dette tar tid man tror man ikke har og når man ville noe så stort, skulle det gjerne skjedd i går, tenker jeg :)

Når det er sagt, er det flere faktorer som teller. Alder på kvinnen, BMI... Osv ;) ser du er 35 år, og da vil jeg tro at de ikke bruker så lang tid( har jeg hørt fra andre). Mener ikke å si at du er gammel, men øvre aldersgrense for kvinner i Norge på offentlig er ihvertfall 38 år, og denne prosessen kan ta tid, man har kanskje behov for flere forsøk osv... :)

Håper du ble litt klokere :)

Hei!

Fra henvisning blir sendt fra fastlege, vil man som regel motta brev fra offentlig sykehus innen 3-4 uker, der de ber deg ta hormonprøver og mannen sædprøver. Vi fikk brev etter tre uker der vi fikk beskjed om at vi ville motta innkalling til forsamtale. Det tok ca. 2 mnd før vi fikk innkallelse. Vi hadde samtale i desember ( henvisning ble sendt i slutten av juli). Etter forsamtalen ble det bestemt at jeg skulle bli henvist til laparoskopi der det var ventetid på ca. 4 mnd. Fikk operasjon i mars, og ingen feil ble funnet. Jeg begynte på medisiner i slutten av mai fordi de ikke hadde ledig før det. Ivf forsøk i juni ( som ble negativt). Ettersom man skal ha en vanlig mens mellom forsøk og de hadde sommerstengt, kom vi i gang forrige uke og venter nå på uttak på andre forsøk.

Man må ha tålmodighet, da dette tar tid man tror man ikke har og når man ville noe så stort, skulle det gjerne skjedd i går, tenker jeg :)

Når det er sagt, er det flere faktorer som teller. Alder på kvinnen, BMI... Osv ;) ser du er 35 år, og da vil jeg tro at de ikke bruker så lang tid( har jeg hørt fra andre). Mener ikke å si at du er gammel, men øvre aldersgrense for kvinner i Norge på offentlig er ihvertfall 38 år, og denne prosessen kan ta tid, man har kanskje behov for flere forsøk osv... :)

Håper du ble litt klokere :)
Tusen takk!!! Ja, litt derfor jeg tenker å få til legen nå allerede etter 10 mnd, så jeg går før jeg har blitt ekstremt utålmodig:)

Tusen takk!!! Ja, litt derfor jeg tenker å få til legen nå allerede etter 10 mnd, så jeg går før jeg har blitt ekstremt utålmodig:)
Få mannen til å sjekke seg med en gang også så er det også gjort :)

Hvor/hvordan gjør man det?
Jeg ville kontaktet Volvat igjen og bedt dem skrive ut en rekvisisjon (i og med at du allerede har vært hos dem en runde, da burde de kanskje gjort det i samme slengen dersom du nevnte for dem at du tenker dere bør henvises til assistert befruktning). Sammen med dette regner jeg med dere får en instruksjon om hvordan prøven skal tas. Denne prøven bør foreligge før søknaden sendes, selv om klinikken gjerne tar en ny prøve før oppstart uansett.

Ellers ønsker jeg dere lykke til videre i prosessen! Flott dere har startet opp en prosess nå ned tanke på eventuell hjelp til å bli gravid ettersom ingen av oss jo blir yngre ;). Håper dere kommer raskt til etter at alle de første prøvene er tatt!

Riksen vil ha blodprøver og sædprøve levert til dem. Fastlege kan sende blodprøver til OUS, det står i henvisningsskjemaet på internett hvilke prøver de trenger svar på. Den ene prøven, AMH, skal også sendes til OUS, men den må fryses, så den må taes på en blodprøvelab hvor de fryser prøver. Jeg tok den på mitt lokalsykehus som sendte det til OUS, alle de andre tok jeg hos fastlegen (som sendte dem).

Mannen må ta for å sjekke etter:
- HIV
- Hepatitt B
- Hepatitt C

Du må ta:
- HIV
- Hepatitt B
- Hepatitt C
- Rubella

På syklusdag 2-3 må du ta:
- FSH
- LH
- Østradiol
- TSH
- Fritt T4
- Prolaktin
- SHBG
- Testosteron

Kan taes når som helst i syklusen, men den må du få rekvirert av spesialist:
- AMH

Du kan se søknaden her:
Her. :)

Sædprøve-rekvisisjonsskjema kan fastlegen fylle ut, og så er det drop-in på Riksen. Om mannen kan komme seg dit innen 1,5 time etter utløsning så kan prøven taes hjemme. På denne siden finner du rekvisisjonsskjema for sædprøve: Her.

Jeg tok blodprøver, leverte sædprøve og ble henvist i januar. Dessverre var det noe surr så da jeg ringte etter en måned (jeg er altfor nysgjerrig) så spurte jeg om de hadde mottatt henvisning - det hadde de ikke. Så da ble det ny henvisning i februar (prøvene trengte vi ikke å ta på nytt.) Ringte på nytt et par uker etter for å sjekke at de hadde fått den nye henvisningen, det hadde de, ba da om å få stå på ringeliste i tilfelle de fikk avbestillinger. Fikk brev i begynnelsen av april med innkalling til forsamtale i begynnelsen av mai. På forsamtalen fikk vi beskjed om at vi skulle få IVF ved Ullevål. Fikk ringebrev fra Ullevål i begynnelsen av juni (ringebrev betyr at de er klare for deg - så du må ringe når du får mensen). Begynte med medisiner i juli, og hadde første forsøk nå i august. :)

Last edited:
Back
Topp