kaniner... trenger litt råd!

x1xBitzyh

Forumet er livet
Har fått meg en søt liten kanin... Egentlig har jeg ikke mye erfaring der så bare lurer på et par småting!

I dyrebutikken sa de at hun var rundt 5 UKER... De selger vel ikke 5 uker gamle kaniner? Og om det er tilfeldet er det noe man må tenke på?

Og når det kommer til kos og slikt.. hvor ofte skal jeg la henne være i buret alene? Er så trist å se på at hun bare ligger og titter rett frem i buret uten å gjøre noe...[&o]

Og til slutt.. halm, hvor mye halm skal hun ha om dagen? Jeg fikk vite 80% halm og resten mat.. men hvor mye er 80 % og skal jeg hive halmen som er igjen dagen etter og erstatte med nytt?[8|] Og er det begrensninger på hvor mye gress jeg kan gi henne i buret sitt?[:)]

Håper på masse gode svar[:D][:D][:D] Om det hjelper å vite rasen så er hun visstnok en blaning mellom løvehode og hermelin[:)]

Du må bare kose masse med henne, så hun skjønner at du er glad i hun.. leke med henne og gi henne litt snacks[;)] løvetann er d masse av fortiden å det elsker de jo.. å er ikke så masse halm de trenger en god neve kansje?? å litt gnager for i en skål. du må også ha en salt sten til henne og en gange sten siden tenne deres gror så de må slipe de..

Lykke til håper du får masse koselige minner[:D]

takk for svar og takk...! Håper vi kommer til å få masse moro sammen fremover... hun har stjålet mitt hjerte[:D][:D]

Jeg har kjøpt masse rart... det er vitaminer i vannet (sånn tilsetting), sørker for at hun får frukt og grønt, hun har en stein med noe kalk og mineraler i.. vet ikke om det er det samme som gnagestein eller saltstein[8D], fått et lite hus hun kan være i.. Håper hun blir en frisk kanin nå[:D][:D]

Hva kan man leke med en kanin?[&o][&o]

har ikke kaniner selv, men vet at endel legger inn en bamse til den så den ikke skal være så ensom...

Heisann!

La henne få så mye kos hun vil du.. Er du som bestemmer hvor mye du vil ha den utenfor buret. Kaniner har godt av å få løpe masse hver dag. Da blir de i godt humør og trives!!

Er ikke sikker på hva du bør tenke på når den er liten.. Gi den nærhet,mat og godt stell. Du vet vel at klørne skal klippes innimellom?

inne på www.kanin.org er det mye nyttig info. Meld deg inn på kaninforum[:)][:)][:)]

Jeg brukte ikke strø eller noe inni buret. Jeg kjøpte en fillerye som jeg hadde nedi bunn.. Klippet den til... Hadde ett par sånne jeg byttet med innimellom og vasket. Mye bedre for dem å gå på også. Så kan du kjøpe dokasse(hjørnekasse) med strø oppi. (pellets) Da lærer den at det er der den skal tisse. Har du strø i hele buret så skjønner den det ikke..

Men gå inn på forumer og les[;)] Bytt ut og gi nytt vann og gress hver dag. Ikke ha for mye gress i buret. Jeg hadde sånn kurv som stod utenpå buret(hvis du skjønner) med gress.Så det ikke ble gress og gris i hele buret. [:)]

ORIGINAL: Mamman til go`jenta!

Heisann!

La henne få så mye kos hun vil du.. Er du som bestemmer hvor mye du vil ha den utenfor buret. Kaniner har godt av å få løpe masse hver dag. Da blir de i godt humør og trives!!

Er ikke sikker på hva du bør tenke på når den er liten.. Gi den nærhet,mat og godt stell. Du vet vel at klørne skal klippes innimellom?

inne på www.kanin.org er det mye nyttig info. Meld deg inn på kaninforum[:)][:)][:)]

Jeg brukte ikke strø eller noe inni buret. Jeg kjøpte en fillerye som jeg hadde nedi bunn.. Klippet den til... Hadde ett par sånne jeg byttet med innimellom og vasket. Mye bedre for dem å gå på også. Så kan du kjøpe dokasse(hjørnekasse) med strø oppi. (pellets) Da lærer den at det er der den skal tisse. Har du strø i hele buret så skjønner den det ikke..

Men gå inn på forumer og les[;)] Bytt ut og gi nytt vann og gress hver dag. Ikke ha for mye gress i buret. Jeg hadde sånn kurv som stod utenpå buret(hvis du skjønner) med gress.Så det ikke ble gress og gris i hele buret. [:)]

lurt med sånn kasse utapå buret... se om jeg finner noe sånt neste gang jeg er ute![8D] Jeg har en dokasse, brukte bark biter eller hva det var for å bare prøve det ut men skal prøve pellets og tenker jeg.

Hørte noe om klørklipp, men fikk ikke svar på hvor ofte det da må gjøres[8|] Den har veldig skarpe klør nå ser jeg på armene mine[8D]

Titter forresten på slike kaninforumer, gjort det i noen uker, men det er ikke alltid det er skjønnbart hva som står synes jeg[X(]

Ja det er desverre sant, dyrebutikker tar inn og selger kaninungene fra de er 4 uker gamle. Noe som er ALT for tidlig for en kaninunge å bli avvent fra mora!

Ikke gi den vitaminer i vannet! Den får alle vitaminene den trenger gjennom kaninpelletsen. For det er kaninpellets den får, ikke slik gnagerpellets?
Kaniner er ikke gnagere, som så mange mange tror [;)]
Ellers skal hovedkosten til kaninene være høy! Fri tilgang på høy..

Jeg ville ikke brukt halm i buret til den. Om den begynner å spise dette, så ender det ofte med veldig oppblåst mage. Ellers er det vel bare næringsfattig og fører bare til dårlig mage.
Halm er kjekt å bruke på langhårsrasene, så pelsen ikke blir full av spon [:)]

Men dette med kosten er ihvertfall ekstra viktig siden kaninungen sånn egentlig er alt for liten for å flytte fra mora. Men nå når det først har skjedd, så får du bare gjøre det beste ut av det [:)]
Pass på avføringa til den, at den har faste fine kuler, og at den faktisk har avvføring. Diare, skitten i rumpa og ingen "kule avføring" er ikke noe særlig.
Men så lenge den får fri tilgang på høy, en bitte-bitteliten tilmålt mengde med kaninpellets, og fri tilgang på rent vann hver dag, så skal det nok gå bra!

Ikke gi den løvetann, gress, gulerot osv nå i starten. Vent noen uker med det, og start deretter veeeldig forsiktig med et par blad om dagen. Magen til kaninunger er veldig ømfintlige.

Ellers ligger kaninen å slapper av store deler av dagen, det som du tolker som "kjeder seg" [:D] Men ha den gjerne ut av buret og gjør den "håndtam" som mye som du har tid til. Når den blir ca 3 mnd så kan du gjerne starte seletrening med den. Altså kjøpe ei kaninsele, og gå turer med den [:)] Når den blir 4 mnd + så kan du så smått starte litt hoppetrening med den om du vil. Kaninene elsker det!

vesla85-

uff.. nå fikk jeg litt vondt i magen.. trodde virkelig at det var noe jeg misforstod og at hun ikke kunne være 5 uker[X(][X(]

Hun får noe som heter lolo pels.. så er kanskje ikke ikke pellets dette? Vel jeg trodde pellets var slike greia du døtta i bunn på buret?

Og det med høy eller halm.. jeg er så utrolig dårlig på å huske forskjell.. det er hvertfall ikke halmballehøy hun får[:)], det er mere grønt og kjøper noe som er ukesferskt i en butikk som tar inn nytt fra en bonde hver annen uke[:)].

men fysj... hun har allrede spist gulerot, litt eple, gress og løvtann[:-] til nå har jeg ikke sett noen reaksjon, hun fikk jo noe i går.

TUUUSEN takk for masse gode råd! skal se litt ekstra etter om den bæsjer og slikt! Skal rengjøre buret i morgen så da får jeg se godt etter. Men hva skjer om den ikke har avføring? (altså at jeg ikke finner noe)

får se på det med selskap[8D] i såfall skulle det vært den dvergvedder[8D][8D] men er litt usikker, så tar tiden til rådlighet[:D]

Ennå så er jeg litt skeptisk til fri adgang til kaninburet og la den løpe ellers.. jeg har 2 katter her og hun er så liten at jeg er redd hun skal bli løvemat[&o][&o][&o] Men etterhvert så kanskje?[:D]

Ang høy/halm: Det høres jo helt sikkert ut som det er høy kaninen din får, så da er det ikke noe fare! Bare å fore på. Fyll på litt etter litt, så du slipper å kaste så mye hver dag (som ikke blir spist)
Veldig kjekt å ha høyet i en høyhekk! Da slipper du at det blir tilgriset, kaninen har fri tilgang hele tiden, og du slipper å kaste så mye [:)]

Sånn ser kaninpellets ut:

Mange matvarebutikker selger 5 kg sekker av Kalle Kaninpellets. Eller hvis du har felleskjøpet i nærheten, så får du kaninpellets i forskjellige kvantum der.
Jeg regner med at om du kjøper pellets i dyrebutikker, så blir du ruinert prismessig, mot hva det koster på felleskjøpet/ matvarebutikken [;)]

Om den ikke har avføring, så klem på magen å kjenn. Har den forstoppelse så er magen stort sett steinhard og oppblåst. Da ville jeg kontakta en vetrinær så fort som mulig. De stryker desverre veeeeldig fort med av forstoppelse.. Skal du behandle det selv, så er det renset parafin fra apoteket som er tingen. Men ville absolutt tatt en telefon til vetrinæren hvis du blir i tvil.
Hvis reaksjonen av alt grøntforet kommer andre veien, altså i form av diare. Så fjern alt spiselig fra buret. Det eneste kaninen da skal ha er høy!
Blåbærlyng er også veeeeldig fint mot diare, men er kanskje litt verre å finne på denne tiden av året [;)]

Jeg ville absolutt ikke gitt kaninen selskap. Selv om det ser ut som den kjeder seg, så trives kaninene best alene. Kaninene er ikke flokkdyr, men kolonidyr! Så de har sitt eget område/ hule som bare er deres.
I de tilfellene at kaninene kan trives sammen i fangenskap, så må området deres være så stort at de faktisk får egne områder å "regjere", DA går det stort sett bra! [:)]
Ellers så er to hanner sammen totalt dødfødt. To hunner pleier å resultere i endel "catfighter", de er veeeldig bitchete mot hverandre. Isåfall må det bli en hunn og en kastrert hann [:)]

Er det hunn eller hann du har? Ville ha dobbeltsjekka mot det dyrebutikken sa til deg. Har sett alt for mange tilfeller av at dyrebutikken har tatt feil kjønn ihvertfall, hehe..

Hvis du har tilgang på veranda/ hage, så kan du jo lage en luftegård til den! Kjør på biltema å kjøp slike kompostbinger (4 vegger i hver pakke), kjøp en 2-3 pakker, å sett de sammen. Veldig enkelt å klappe sammen og legge unna, og veldig enkelt å flytte rundt i hagen [:D]

Back
Topp