Kanin eller marsvin?

*Petrine*

Forumet er livet
Noen som har erfaring med både kanin eller marsvin? Hva vil dere anbefale? Jeg hadde egentlig bestemt meg for et marsvin, men butikkdamen prøvde å overbevise meg om å heller gå for kanin. Hun anbefalte hermelin siden de ikke blir så store, men sa at de kunne være litt hissige. Grunnen til at hun mente kanin var bedre var fordi hun mente de gnagde mindre. Noen med erfaring? Har barn på 2 og 4 år. 

*Petrine* skrev:
Noen som har erfaring med både kanin eller marsvin? Hva vil dere anbefale? Jeg hadde egentlig bestemt meg for et marsvin, men butikkdamen prøvde å overbevise meg om å heller gå for kanin. Hun anbefalte hermelin siden de ikke blir så store, men sa at de kunne være litt hissige. Grunnen til at hun mente kanin var bedre var fordi hun mente de gnagde mindre. Noen med erfaring? Har barn på 2 og 4 år. 

Kanin.. Har hatt både kanin og marsvin, og kanina tåler mye mer en et marsvin. Hvis man f. Eks lar et marsvin hoppe før man får satt det ned kan det få kjeveskader. Og hvis de først blir syke, så er det veldig vanskelig å få de til å bli friske igjen. Jeg har hatt to stk som har dødd av forkjølelse, på tross av at de har gått på medisiner og vært hos dyrlege. En kanin tåler litt mer, og er letter å få til og bli frisk igjen. Er min erfaring. Kanin er også litt større enn et marsvin, noe som er fint når barna er såpass små.

Jeg har også hatt en hermelin , og det var en av de greieste kaninene jeg hadde.. Aldri sinna, og veldig snill :)

*Petrine* skrev:
Hva syns du gnager mest da?

Det spørs helt hvor bevisst man er på å trene de opp, det.. Også er det forskjell fra marsvin til marsvin, og kanin til kanin. Har hatt et marsvin ( av 4) som har vært fæl til å gnage, og har vært vanskelig å lære. Alle de andre har gått kjapt å lære :) Man må bare begynne å lære de og ikke bite fra man får de.

Jeg og vil si kanin. Men anbefaler at du kontakter en oppdretter, for kaninunger en får kjøpt i dyrebutikker tas ofte fra mor yngre enn anbefalt. Jeg ville heller ha valgt en større rase, da blir det vanskeligere for ungene å løfte kaninen. Om kaniner føler seg utrygge i armene dine kan de sprelle ganske så kraftig, og det kan bli veldig vondt (been there done that). Og små barn kan ofte være uforsiktige, så det kan være en fordel at de ikke klarer å løfte rundt på kaninen selv (for å unngå brudd i being og rygg)

Jeg vil anbefale Fransk vedder. De er greie kaniner. Blir 5-6 kg.

Sylvanas skrev:
Jeg og vil si kanin. Men anbefaler at du kontakter en oppdretter, for kaninunger en får kjøpt i dyrebutikker tas ofte fra mor yngre enn anbefalt. Jeg ville heller ha valgt en større rase, da blir det vanskeligere for ungene å løfte kaninen. Om kaniner føler seg utrygge i armene dine kan de sprelle ganske så kraftig, og det kan bli veldig vondt (been there done that). Og små barn kan ofte være uforsiktige, så det kan være en fordel at de ikke klarer å løfte rundt på kaninen selv (for å unngå brudd i being og rygg)

Men da må man jo ha et giga bur. Skal jo selvfølgelig ikke ha et lite bur, men syns det ser fælt ut med store kaniner i sånne vanlige bur en får i dyrebutikkene. Skal ikke ha det ute. 

*Petrine* skrev:

Sylvanas skrev:

Men da må man jo ha et giga bur. Skal jo selvfølgelig ikke ha et lite bur, men syns det ser fælt ut med store kaniner i sånne vanlige bur en får i dyrebutikkene. Skal ikke ha det ute. 

Så lenge kaninen får nok mosjon og stimuli så trenger ikke buret være gigantisk. Du kan og lære den å gjøre fra seg på en bestemt plass slik at den kan springe rundt dere i større grad (forutsetter jo at dere gjør tiltak slik at den ikke biter på ledninger o.l.)

Men det viktigste er jo å finne et dyr med riktig personlighet, og å lære barna hvordan det skal behandles. Lykke til med valget, kaniner er så koselige dyr :)

jeg har aldri hatt kanin, men har hatt, og har marsvin.

du BØR ha to marsvin , da de er flokkdyr.  dette viste jeg ikke før, har alltid hatt bare ett, men ser nå når jeg har to, at det er noe helt annet.  de har hverandre, og de er virkelig flokkdyr.

gnager mye?  de er gnagere, men forstår ikke hva du mener helt..  de tygger på høy, og biter på pinner, men ikke noe sjenerende.
bør ha store bur ja, for morsjon ol.

mine gutter elsker marsvinguttene våre   <3

Som voksen ville jeg hatt marsvin. Elsker de! Men har selv valgt en kanin nå som jeg har barn. Syns de er mer robuste.

Skal sies at min kanin gnager MASSE! Pleier å gi henne noen vedkubber.. :P

Vokste opp med kanin, og vil i grunn anbefale det. Men pass på å velg en som er litt tøff av seg, for noen er ganske skvetne. 

cleo_84 skrev:
Vokste opp med kanin, og vil i grunn anbefale det. Men pass på å velg en som er litt tøff av seg, for noen er ganske skvetne. 

Hvordan vet jeg det på forhånd da?

Back
Topp