Kanelkake/kaffekake

RaySi

Flørter med forumet
Har bakt kanelkake (kaffekake) etter min bestemors oppskrift. Før man setter kaken inn i ovnen skal man ha på kanel og sukker. I det jeg skal ta på kanel så detter "proppen" av kanelbøssa av og all kanelen blir liggende i en haug midt på kaken [:@]
Har prøvd å skrape av litt og ta av litt, men hjelper ikke stort...
Jaja, om det ikke blir fødsel av denne kaken, så skjønner jeg ikke no... hehe [8D]

Ja, det er i langpanne, kjempelett å lage og veldig god, mannen min sin favoritt :)

Oppskrift:
4 kopper sukker
6 kopper hvetemel
2,5 kopp melk
250 g margarin
2-3 egg (kommer ann på størrelsen på eggene)
4 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker

Alt blandet sammen, unntatt margarinen som smeltes og has i til slutt.
Ha så røren i langpanne, strø på sukker og kanel
175 grader i ca 30 min :)

NAM NAM [:D]

kan dette være den kaka min farmor kallte mellom-matkake tro?

Har gått og tenkt på denne kaka lenge, kanksje det blir baking på meg også i dag

la den inn på vår oppskriftstråd jeg

ORIGINAL: Blippetiblippblopp

kan dette være den kaka min farmor kallte mellom-matkake tro?

Har gått og tenkt på denne kaka lenge, kanksje det blir baking på meg også i dag

Ja, tror det er en litt "gammeldags" oppskrift... Fant den i bestemors oppskriftsbok som jeg arvet da hun døde. Oppskriften har hun skrevet på 1950 tallet en gang.. Står farin i stedet for sukker osv. Men kaken er helt knall, og tar veldig kort tid å lage [:)]

Bare pass på "proppen" på kanelen [8D]

usj... hvor stor er en kopp da?

har så mange forskjellige størrelser her jeg..

ikke akkurat det man ønsker i dag. kanskje jeg skal lage noen grove horn, med ost og sånt inni[;)]

Når det står kopper i en oppskrift er det ikke alltid så nøye hvor store koppene er, for det er viktigere at du bruke samme koppen til alt så det blir like mye i forhold til de andre ingrediensene [;)]

En kopp kan være ca 1.5 dl eller litt større [:)]

Eg vil og bake!

(men manglar sukker... sidan eg brukte det som var igjen i muffins for nokre dagar sidan...[8|])

Denne kaka hørest så god ut,
at jeg tok jammen å prøvde den ut selv![:D][:D]
Så nå står den i ovnen! gleder meg til å smake[;)]

Dårli gjort å friste meg synest jeg[8|][:D][:D]

Jeg ringte pappa og fikk oppskrift på farmors mellommatkake isteden jeg [:)]

Mellommatkake:

250 g sukker
125 g smør
500 g mel
0,5 liter melk

1 kopp sukker m 1 ts kanel oppi

Smør og sukker røres hvitt, rør inn vekselsvis melk og mel. Bruk langpanne m bakepapir. Strø på sukker og kanel blanding, stekes på 200 grader til den er ferdig.

Han husket ikke tid, men når det begynner å lukte ferdig kake, tar man stikkeprøven :)

Min står i ovnen!!

hva kan jeg bruke når jeg ikke ha langpanne???? :S

Hva om du halverer kakeoppskriften da? Ser ofte at på vanlige kakeoppskrifter står det at den skal dobles for å bruke langpanne.. ?

ORIGINAL: Blippetiblippblopp

Hva om du halverer kakeoppskriften da? Ser ofte at på vanlige kakeoppskrifter står det at den skal dobles for å bruke langpanne.. ?

Ja kanskje det går? hmm..

Ja nå har jeg bakt den kanel kaka di jeg også:) hehe.. Den hørtes sinnsykt god ut! Får bare håpe den får i gang fødselen...har hørt at kanel skal være et godt tips til akkurat det:) Jeg er 1 dag på overtid idag....og vi bare venter og venter... Om ca 10 min er den ferdig, og jeg gleder meg til å smake!:)

Back
Topp