Kanel

Mare~~

Andre møte med forumet
Hei og gratulerer med dagen alle dere:)
Har dere spist kanel på rømmegrøten i dag? Fant nettopp ut at det kan sette igang fødsel! Er det noen som vet hvor en kan finne en utfyllende liste på nei mat til gravide? Helsedirektoratet nevner ingenting om kanel eller andre urter.. Håper dere har en fin dag:smiley-bounce016

Kanel er ikke nei-mat, men et kjærringråd for å sette i gang fødselen ;) det skal store mengder til for at det ikke er bra :)

Er trygt å spise kanel, men det og for eksempel fersk ananas kan vært til hjelp for å starte fødsel nær termin - dog ingen av setter igang noe før kroppen er klar og moden :)

Sniker fra februar-16
Jeg spiste flere ts med kanel og spiste en hel ananas hver dag på slutten, men satte ikke igang noe som helst hehe :) Så nei kos deg! Skal så enorme mengder til at du ville kastet opp før den tid :)

Det er nok et kjerringråd som det ikke finnes noen dokumentasjon av, og slikt gjelder jo når man faktisk er moden. :p Tror ikke det er noe i det utenom sex/orgasme og kanskje aktivitet som kan sette i gang kynnere/masrier.

Men store doser c-vitamin ville jeg vært forsiktig med, for det er visstnok et kjerringråd for å sette i gang en abort...

Ok det var godt å høre! Nå ble jeg glad! Det er så mye vi gravide skal være forsiktig med at jeg kjenner at det eneste å gjøre er å printe ut lister over diverse matvarer og henge de opp på kjøkkenetxsmile2 det kan kanskje bli voldsomt, men vil bare gjøre alt for at det går denne gangen!( må huske å ta de ned når svigers kommer neste uke:angel7) men savner en fullstendig liste..

Ok det var godt å høre! Nå ble jeg glad! Det er så mye vi gravide skal være forsiktig med at jeg kjenner at det eneste å gjøre er å printe ut lister over diverse matvarer og henge de opp på kjøkkenetxsmile2 det kan kanskje bli voldsomt, men vil bare gjøre alt for at det går denne gangen!( må huske å ta de ned når svigers kommer neste uke:angel7) men savner en fullstendig liste..

Hadde te me kanel ble nesten skremt etter jeg har lest din kommentar. Heldigvis er ikke kanel så farlig da. Den lista kunne jeg ha bruk for. Del gjerne om du finner den :)

Hiver meg med bare for å bekrefte det de andre sier - at dette bare er et udokumentert kjerringråd som i alle fall ikke starter noe som helst før kroppen er moden og klar for det. Og skal man unngå alle kjerringråd, så får man ikke gjort annet. Da må man også unngå sex, sterk mat, gå i trapper, vaske vinduer og hvile bl.a., hehe. :-P

Det man derimot bør være obs på er at det meste av kanel i butikken er "juksekanel" (fra cassia), og den inneholder kumarin, som ved for høyt inntak kan skade leveren. TDI (tolerabelt daglig inntak) er ifølge Matportalen 1,4 gram for voksne, altså en halv teskje. Ceylonkanel derimot, inneholder lite kumarin i forhold til cassiakanel (ca. 10-30% så mye), så det kan man trygt spise mer av. :-)

Var ikke meningen å bekymre noen, men høre hva dere tenkte rundt dette. Ser at noen land anbefaler å holde kanel bruk på et lavt nivå. Jeg kommer til å holde meg unna nå første tiden. Det gjør jeg med sex og å bære tungt også. Har funnet en liste over ulike urter en bør holde seg unna også. Ja jeg vet, jeg er en smule hysterisk, men jeg har en svak livmorhals og er derfor livredd for at den ved den minste påvirkning ikke vil klare å holde på fostervannet derfor er jeg ekstra forsiktig. Jeg tror nok at for friske normale, er det ikke skadelig med kanel, sex eller andre ting jeg tar hensyn til. Som sagt, ikke meningen å bekymre noen! Jeg kan legge ut en liste når jeg finner en fullverdig ja:)

Hei og gratulerer med dagen alle dere:)
Har dere spist kanel på rømmegrøten i dag? Fant nettopp ut at det kan sette igang fødsel! Er det noen som vet hvor en kan finne en utfyllende liste på nei mat til gravide? Helsedirektoratet nevner ingenting om kanel eller andre urter.. Håper dere har en fin dag:smiley-bounce016

om du lurer på en urt så kan du sjekke www.rolv.no

der er fin oversikt over urter og div☺
jeg bruker en del slikt, men sjekker alltid, for en del er ikke bra for gravide.

Back
Topp