Kan vi tre bli fire?

Krepsen89

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Februarlykke 2016
Desemberlykke 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
I dag tar denne krepsen et stort steg, og åpner dagbok. Puh. Så, da er det virkelig, da?

Da jeg skjønte at problemet med å lage barn var reellt, og ikke noe jeg kunne endre ved å spise tabeletter eller slappe av, slettet jeg livet mitt på babyverden. Jeg greide ikke å henge på "før svangerskapet", der så veldig mange forsvant, måned etter måned.

Jeg vet per dags dato ikke hva problemet er, men har fått signaler fra min Gynekolog som tilsier at IVF er et faktum.

Tankene er mange, derfor denne dagboken. Jeg orker ikke å dele dette med familien min. Et par venninner kjenner til historien. Ellers er vi alene, mannen og jeg.

Veien mot en spermprøve er lang og vanskelig. Det er denne som mangler nå. Gyn er sikker på at det er her problemet ligger, men jeg er ikke enig. Er aldri enig.

IVF er skremmende
Veldig skremmende.

Men dette forumet er fint. Når noen blir gravide her, blir jeg glad på deres vegne, og kjenner håp for meg selv.

Jeg har blitt en så forferdelig person i det siste, at jeg greier ikke å glede meg over andres graviditeter. Samme hvor mye jeg prøver.

Så nå er jeg her. En liten kreps i et basseng av føleler og virr-varr. Veien er enda lang, det vet jeg. Men en dag SKAL all ventingen gi resultater.

Vi har straks vært prøvere i 2 år. Dette må vi gjøre noe med. Med litt hjelp, kanskje??
 
Tror alle her kjenner seg igjen i følelsene og tankene du har. Og tenk på at hele 70% lykkes :-D Masse lykke til!
 
Mars 2013: prevensjonsslutt.
August 2013: kontaktet fastlege ang. Spotting
Oktober 2013: henvist gyn for spotting
Desember 2013: første møte med gyn
Februar 2014: operasjon, utskraping livmor og celleprøver. Normale funn.
Mars 2014: ett år som prøvere, ingen positive tester på ett år. El er bekreftet via blodprøver, amh og FSH er ok.
Oktober 2014: spermprøve normal
21 november 2014: henvist assistert befruktning
Desember 2014: søknad midlertidig avslått, forslag om laproskopi med kontrast i eggledere

2015:

29. Januar: ny henvisning assistert befruktning sendt, jeg har foreløpig avslått laproskopi.
11. Mars: fikk beskjed om at Henvisende gyn aldri sendte den nye henvisningen (skulle vært gjort i januar)
12. Mars: tlf fra fertilitetsseksjonen: de sender meg brev så jeg kommer igang med behandling uten videre svar fra henvisende gyn. :-D
Mars 2015: to år som prøvere...
16. Mars: brev i posten - vi skal igang med første forsøk i mai!! Ca uke 21 (muligens både uttak og innsett denne uken)
10. April: fikk bekreftet at blodprøvene våre var ok, og alt er derfor klart for behandling. Fikk henne også til å sende medisinene :)
15. April: fikk Gonal-f og orgalutran i posten :)
9. Mai: fikk mensen og har ringt st.Olavs som ringer tilbake på mandag. Weee!
11.mai: startet opp med gonal f 100 IE
18. Mai: ktr.ul viste 8 folikkler av bra størrelse. egguttak blir torsdag 21 mai
21. Mai: 4 egg ble tatt ut. Skal dyrkes til blastocyststadiet, krysser fingrene for at de holder seg i live!!!
26. Mai: 1 perfekt blastocyst ble satt inn #hjerte
1. Juni: positiv graviditetstest - jeg er gravid!
1. Juli: vi fikk se et hjerte som slo på tidlig ultralyd
8. September: oul viste at vi skal få ei lita jente, termin 10. Februar <3
12. Februar 2016: vår vakre datter ble født ❤❤❤❤
 
Last edited:
Veldig fint med dette forumet. Det gir håp som du sier, og se at andre i samme situasjon får det til. Lykke til til deg, og så gleder jeg meg til å følge dagboken din :)
 
Lykke til! Det ordner seg for de aller fleste sier legen min, så jeg satser på det! :-D
 
Lykke til på veien. Den kan være lang og hard, men ikke gi opp! Dette er ett supert forum der vi støtter hverandre og alt kan diskuteres ;) Håper ditt "opphold" her på forumet blir kort :D
 
Snille dere er :)
I morgen skal jeg ta en siste progesteronprøve for å bekrefte det vi mistenker ; at jeg har eggløsning.

Alle prøver av meg har vært perfekte, men likevel føler jeg meg sikker på at jeg er problemet.

Men som legen sa, det kommer litt på det samme. Hvis han har dårlig sædkvalitet, blir det IVF da jeg ikke blir gravid. Hvis han har super sædkvalitet, blir det IVF, siden jeg likevel ikke blir gravid ;)

Så om det blir "unexplained infertility" eller "male infertility " er ikke så nøye.

Håper bare mannen leverer den prøven snart! Det er et stort steg for han...
 
Siste blodprøven min ble tatt i dag. Dato er satt for mannens prøve...
 
Noen som har erfaringer å dele fra St.Olavs? Alt av Interesse..
 
Skjønner deg så godt. Jeg har blitt anbefalt IVF, men har valgt å gjøre noen forsøk med insemi asjon.. Synes ivf er litt avskrekkende. Det er godt å se at det lykkes for andre som har forsøkt lenge. Det gir i hvert fall meg dyttet til å fortsette forsøkene.

Masse lykke til!!!! Håper å få ta del i vellykkede forsøk :)
 
Masse lykke til på veien! Den prøven er det nok ingen menn som gleder seg til å ta, men de må bare bite i det sure eplet. Det er jo veldig godt å få svar! Hvis alle prøver av deg er fine er jo sannsynligheten der for at det er han. Det er årsaken til at vi måtte gjennom icsi her. Vi fant ut av det etter bare 8 mnd fordi jeg har en sønn fra tidligere forhold der jeg ble gravid med engang samt at jeg hadde i de 8 mnd regelmessig syklus og testet positivt på eggløsning hver måned! Ved icsi ble jeg gravid på første forsøk og venter ei jente i februar :)
 
Masse lykke til på veien! Den prøven er det nok ingen menn som gleder seg til å ta, men de må bare bite i det sure eplet. Det er jo veldig godt å få svar! Hvis alle prøver av deg er fine er jo sannsynligheten der for at det er han. Det er årsaken til at vi måtte gjennom icsi her. Vi fant ut av det etter bare 8 mnd fordi jeg har en sønn fra tidligere forhold der jeg ble gravid med engang samt at jeg hadde i de 8 mnd regelmessig syklus og testet positivt på eggløsning hver måned! Ved icsi ble jeg gravid på første forsøk og venter ei jente i februar :)

Så godt å høre :) gratulerer så mye!
Prøven er nå tatt, og det hadde gått greit, heldigvis.

Nå er det bare å vente på resultatet, og henvisningen til Ivf. :) det er en grei følelse å være i gang.

Jeg har stor tro på ivf, da de siet at man har gode sjanser når man ikkr finner noe feil på kvinnen. Krysser fingrene for mannens prøve, håper den er i orden!!!
 
Jeg hater å vente.. Spesielt når det ikke er mine egne prøvesvar jeg venter på...

For all del, tiden går fort.. Men den følelsen av at neste gang posten kommer, eller neste gang telefonen ringer... Blir gal av mindre ;)

Har hatt ei strålende helg med mye fart og moro. Nå har jeg begynt å vente igjen.

Hvor lenge ventet dere på svar på sædprøve, og fikk dere svar per brev eller telefon?
 
Ah! Nå har det gått 7 dager, og jeg mååå få vite snart!!!!
 
8 dager, og jeg begynner å bli stresset...
Min gyn sa at han skulle ringe meg når han fikk svaret. Han skulle da sende søknaden om ivf inn til st olavs. Men han skulle ringe! Og ingen ringer
..
 
Min mann har tatt prøve flere ganger og det har tatt ca 14 dager alle gangene, så kan være at du må ha tålmodighet enda litt lenger :\
 
Æsj! Så kjedelig :p men kjekt å vite da! Takk
 
Jeg har blitt så rolig etter at jeg fikk høre at vi trenger prøverør, og det har vært en herlig opplevelse så langt. Søknaden er ikke engang sendt inn enda, men likevel er det godt å være til.
Jeg er stresset ift. Prøven til mannen, men ellers tar jeg det med knusende ro. Faktum er at allerede før vi begynte å prøve var jeg redd for at noe var galt med meg. Det siste året har jeg ikke hatt noen tro på at graviditet skulle inntreffe. Men håpet har alltid vært her, og derfor har mnd vært tunge.

Det å overgi seg til IVF er for meg som å la noen andre overta ansvaret. Det er godt, for hvorfor skal jeg ha ansvar for noe jeg ikke kan kontrollere?

Jeg vet at jeg skal igjennom mye enda. Men jeg er ikke redd. Er ikke utålmodig over ventetiden.

Jeg synes det er så godt å kunne tenke på barneønsket mitt uten å føle meg elendig. Det er så deilig å vite at noen skal gjøre alt de kan for å hjelpe meg <3
 
Skjønner godt tankene dine❤️ Jeg har en veldig fin opplevelse med prøverør, MEN det er fordi alt gikk på skinner for oss! Alle kontroller underveis var bra og det klaffet på første forsøk! Vi skal gjennom dette igjen og jeg gruer meg ikke. Eneste jeg kanskje tenker litt på er skuffelsen om det ikke går på første forsøk som det gjorde nå.
 
Back
Topp