Kan vi spise?...

Prinsesse Blå

Forelsket i forumet
...blåmuggost som er varmet? (stekt) I disse ostene vi skal holde oss unna er det vel listeria som er farlig, eller?... Og listeria dør ved sterk varme, sant?... Eller er jeg på jordet nå? Det er jo såååå godt med blåmuggost på biff! Og da er den jo goooodt stekt! [:)]

Aner ikke jeg... alt med måte tenker jeg, da, er ikke så hysterisk jeg.

Jeg vet ikke jeg heller, men tenker sånn at maten skal være stekt eller kokt for å være sikker, å hvis den er på biffen og varmebehandlet så er den vel stekt eller hva jeg skal si.

Snakka med de på føden og de sa at enkelte av de "farlige" bakteriene døde ikke ved vanlig varmebehandling i ovnen og at jeg burde holde meg til "vanlig ost".

Det er ikke lenge igjen så å vente med mugglet mat -eller som jeg bruker å si "mat som går av seg selv" [8D]til etter fødselen bør ikke være et stort problem, sånn bare for å være på den sikkre siden.

Listeria kan jo i værste fall ta livet av våre søte små, så hvorfor ta sjansen?

Ja, alt som er varmebehandlet er trygt. [:)]

vet om en som aborterte i 4 mnd pga blåmuggost, fosteret ble sykt av en bakterie som var i osten. men tror ikke den var varmet opp, så da er det sikkert mye tryggere[;)]

jeg så på en blåmuggost innhold for 3-4 dager siden og der sto det på innholdet : pasteurisert melk , lurer på om det var merke: castello sin- den kan man jo trygt spise fordi melken som er brukt i den er pasteurisert- så det er nok greit å sjekke innholdet, det finnes visst typer blåmugg ost som vi kan trygt spise ;)

ORIGINAL: Hilly77

jeg så på en blåmuggost innhold for 3-4 dager siden og der sto det på innholdet : pasteurisert melk , lurer på om det var merke: castello sin- den kan man jo trygt spise fordi melken som er brukt i den er pasteurisert- så det er nok greit å sjekke innholdet, det finnes visst typer blåmugg ost som vi kan trygt spise ;)

Da hadde nok matportalen kommet med opplysinger om det.

ORIGINAL: babyvår

vet om en som aborterte i 4 mnd pga blåmuggost, fosteret ble sykt av en bakterie som var i osten. men tror ikke den var varmet opp, så da er det sikkert mye tryggere[;)]

Det var listeriainfeksjon, som er den bakterien som er farligst i spekemat, f.eks. Var en dame som mistet tvillingene sine i fjor fordi hun spiste blåmuggost på skiva. Listeria dør ikke ved frysing, kun varmebehandling over 70 grader, og er en lumsk bakterie. Syns det er så skremmende at så mange, også her inne på mai-klubben, bagatelliserer risken ved å spise ting som ikke er anbefalt. Blir du smittet av listeria, så trenger du ikke å merke noe før ungen er død.. [&:]

Back
Topp