Kan vi spise....

Ra2

Glad i forumet
sild? Tenker da på speket sild i tomatsild og sursild? Jeg tror jo ikke det da, speket mat er vel verken kokt eller stekt.. Men ville bare høre med dere:))

Etter norske regler skal vel fisk fryses ned før det lages noe av det når det er rått..så burde ikke være noe problem, men ville lest på pakken først for å sikre at det har vært fryst..

Slå på tråden ned til JM, de kan sikkert svare deg på det :-) Men det var ikke en del av lista som JM ramset opp til meg, så vidt jeg vet så er det trygdt ;-)

Skal til JM på tirsdag. Får høre med henne da. Tenkte bare at hvis vi ikke kan spise speket kjøtt, ....kan vi heller ikke spise speket fisk. Får høre hva JM sier:))

Siden rådet om spekemat kun står under kjøtt på matportalen, hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å spise det. Vi kan jo spise sushi for eksempel.

Syrine skrev:
Siden rådet om spekemat kun står under kjøtt på matportalen, hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å spise det. Vi kan jo spise sushi for eksempel.

Kan vi det?? Trodde all rå mat var fy. Vi kan jo ikke spise røkelaks, f.eks, og jeg trodde det havnet i samme kategorien som speket og rå mat....er jo ikke varmebehandlet. Hmm, nå blir det noen spørsmål til jordmor i morgen :-)

Kan spise røkelaks da.. bare spise den når den er nyåpnet :)) sushi fryses uansett først det er trygt

Ra2 skrev:

Syrine skrev:

Kan vi det?? Trodde all rå mat var fy. Vi kan jo ikke spise røkelaks, f.eks, og jeg trodde det havnet i samme kategorien som speket og rå mat....er jo ikke varmebehandlet. Hmm, nå blir det noen spørsmål til jordmor i morgen :-)

Anbefaler matportalens side, som er den offentlig siden om mat til gravide, laget av norske helsemyndigheter. Jordmødre og spesielt leger er ofte IKKE oppdatert på det som står der.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

• Gravet eller røkt fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier).
  • Gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk, men bør unngå produktene på listen over. Dersom du skal lage sushi eller påleggsild selv, se Riktig behandling av fisk til sushi fra Mattilsynet(bakterier).

Frk.MammaMor skrev:
Kan spise røkelaks da.. bare spise den når den er nyåpnet :)) sushi fryses uansett først det er trygt

Kan ikke spise røkelaks nei. 
kan spise sushi.. Men det er en type fisk i shushi man IKKE skal spise. Husker ikke hva den heter siden jeg holder meg helt unna slikt når jeg er gravid. Som jordmord sa til meg på fredag.. dumt å ta sjangser.. så skjer det noe.. så kommer du garangtert til å tenke.. hmmm var det det jeg spiste eller det jeg spiste osv.. som gjorde at barnet mitt ble slik.. helt enig med jordmord jeg. Greit å være på den sikkre siden å holde seg unna syntes nå jeg....

Elisabeth1 skrev:

Frk.MammaMor skrev:

kan spise sushi.. Men det er en type fisk i shushi man IKKE skal spise. Husker ikke hva den heter siden jeg holder meg helt unna slikt når jeg er gravid. Som jordmord sa til meg på fredag.. dumt å ta sjangser.. så skjer det noe.. så kommer du garangtert til å tenke.. hmmm var det det jeg spiste eller det jeg spiste osv.. som gjorde at barnet mitt ble slik.. helt enig med jordmord jeg. Greit å være på den sikkre siden å holde seg unna syntes nå jeg....

les på matportalen da vel, det kan man spise jo!!

Elisabeth1 skrev:

Frk.MammaMor skrev:

Jeg er også av den typen som er veeeeldig forsiktig! Tar INGEN sjangse. Enn hvis det skjer noe.... Har opplevd "baby i magen død" (dagen før terming) i nær familie, så er engstelig. Tror ingenting før jeg har den lille levende i armene mine :) Misunner litt dere som klarer å være mer avslappet. Er litt stress å gå å være engstelig.

Eg held meg unna både røykelaks og sushi, men veit at det er fleire som reknar det som trygt. Påleggsild kan ein, i følge dei råda eg har funne på linkane over, eta så lenge den er kjøpt eller om du har hatt den i frysen sjølv før du laga silda.

Spekemat er korkje frose eller varmebehandla, derfor kan ein ikkje eta det. Er to typar bakteriar i kjøt (hugsar ikkje namna, står på linkane over) og det lyt varmebehandlast før begge døyr, frysing aleine tek ikkje knekken på dei.

Les på linkane!

Som matportalen sier ang generell sjømat.

DETTE BØR DU UNNGÅ:

• Rakfisk (bakterier).
  • Hvalkjøtt og selkjøtt (fremmedstoffer).
  • Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).
  • Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).
  • Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).
  • Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei (fremmedstoffer).
  • Brunmat i krabbe og hummer, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer).

Men om man fryser røkelaksen er den vell heeeeelt trygg ? :) 

marley88 skrev:
Men om man fryser røkelaksen er den vell heeeeelt trygg ? :) 

Når man fryser noe tar man liv av toxoplasmose, men IKKE listeria. De sier at røykelaks kan spises når pakken en nyåpnet, men at mengden med bakterier øker jo lengre pakken har vært åpen. Skal visst en del til før ufødte babyer dør av listeria (at smittet kommer frem til babyen i magen), men det har skjedd i Norge. Siste jeg husker var en som mistet tvillingene sine etter at hun hadde fått listeriasmitte gjennom mat hun fikk servert på sykehuset da hun var på kontroll (!!!). Er helt utrolig. Hun fikk tilbud om lunsj, og det var brød med ost laget av upastirusert melk til en gravid!!

Vært hos jordmor i dag. Hun frarådet meg å spise speket mat uansett om det var kjøtt eller fisk....ingen tomatsild på meg i jula :)) Hun sa det var uhyre liten sjangse for at smitte skulle komme til barnet, men så lenge sjangsene er der (dog små), så tar jeg ingen sjanger :)

Back
Topp