Kan vi spise parmesan?

Ceropegia

Glad i forumet
På matportalen.no står det jo at man ikke skal spise produkter av upasteurisert melk. Så står det at harde oster som norvegia, jarlsberg, brunost og parmesan er trygt for gravide å spise. Og parmesan er jo den hardeste osten av de alle.. Men parmesanostene jeg fant på Meny er jo alle upasteuriserte! Blir så usikker... Hva tror dere? Spiser dere parmesan?

Jeg har spist parmasan, og annen upasteuriserte oster. Har ikke tatt skade av d :)

Uff ja, fant også noe om det der... har spist sånn reven parmesan på pasta.... men en skal visst være forsiktig med det, så.... kan muligens innholde sånn listeria bakterier...

det har jeg også lurt mye på.... [&:] Fant tilslutt en som var av pasteurisert ost! Ellers går det jo an å bruke manchego

ORIGINAL: Vugge

Jeg hadde ikke spist den om den er upasteurisert.. Det er jo ikke deg det går utover i så tilfelle, men barnet.. [8|] Men er sikkert mange som hadde spist det også. :)

Må si meg enig med Vugge her..[:)]

Listeriabakterien trives best i mykoster. Parmesan er ikke en mykost, men den er upasteurisert. Jeg ville ikke tatt sjansen uansett. Det er så utrolig lite å ofre for deg disse 9 månedene, spesielt med tanke på konsekvensene hvis det mot alle odds skulle skje noe med barnet!

Jeg spiser det ikke, men jeg er helt nazi på å følge anbefalingene fra helsedirektoratet da. 9 mnd med begrenset kosthold er ok for meg. Så kan jeg fråtse i spekemat og oster etter fødselen

Back
Topp