Kan vi slippe unna med bare ett barnesete?

4skatter

Forelsket i forumet
Ser at det er tilbud på dette barnesetet hos Babybanden: https://www.babybanden.no/products/cybex-sirona-s-i-size-inkl-base-lavastone-black

Står at det er godkjent fra fødselen av, men at det anbefales fra 6 mnd.Hva betyr dette i praksis?

Jeg får store barn ( 5kg +) og det hadde vært utrolig deilig å kunne slippe unna med å bare kjøpe ett barnesete.. Er dette en option? Noen som har erfaringer?

Personlig holder jeg meg til anbefalingene når det kommer til bilstol. Selv om det er godkjent så sitter de tryggere i babystolen. Synes også det er veldig lettvint å kunne frakte en nyfødt i stolen ut og inn av bilen, og slippe å spenne fast i bilen.

«Det finnes bakovervendte småbarnstoler (neste kapittel) som lovlig kan brukes helt fra barnet er nyfødt og helt opp til 18 kg/ca 4 års alder. Forbrukerrådet anbefaler imidlertid å bruke en dedikert babystol for de aller minste. For det første viser testresultatene at rendyrkede babystoler gir babyer best beskyttelse. For det andre er babystoler spesialdesignet for babyer og vil vanligvis kunne tilby en bedre sitte-/liggeposisjon for babyen enn en småbarnstol. I tillegg vil en base-basert babystol normalt være mer praktisk, fordi den er mindre og lettere enn en småbarnstol og lett kan løsnes fra basen» fra Forbrukerrådet.

Ser at det er tilbud på dette barnesetet hos Babybanden: https://www.babybanden.no/products/cybex-sirona-s-i-size-inkl-base-lavastone-black

Står at det er godkjent fra fødselen av, men at det anbefales fra 6 mnd.Hva betyr dette i praksis?

Jeg får store barn ( 5kg +) og det hadde vært utrolig deilig å kunne slippe unna med å bare kjøpe ett barnesete.. Er dette en option? Noen som har erfaringer?
Viss du kun vil kjøpe en stol, så kan jeg anbefale IF sin bilstolavtale. Der kan du leie kun babystolen i en viss periode, det er helt trygt og leie fra de, og koster ikke mye. Gjorde det selv med minste gutten, der fikk vi besafe stol. Viss du leier alle 3 stolene, så får du den siste stolen når leieavtalen går ut.

Jeg vil ikke tro en liten baby som ikke kan holde hodet selv sitter så bra i den. Men nå vet ikke jeg hvordan det er er endre helling på den stolen? Sirona har ikke vært kjent for å ha så store stoler så må fort ha et bakovervendt sete til uansett (:

Skal være ett nyfødt innlegg til den stolen mener jeg så man ser ikke hvordan det vil være for en nyfødt å sitte i den ifh til bilde som vises.
Vi har denne stolen til storesøster nå å er veldig fornøyd med stolen i seg selv.
Men vi vil ha en mindre stol for å kunne få den med oss ut av bilen, enkelt å bare ta den med om den lille sover:p

Skal være ett nyfødt innlegg til den stolen mener jeg så man ser ikke hvordan det vil være for en nyfødt å sitte i den ifh til bilde som vises.
Vi har denne stolen til storesøster nå å er veldig fornøyd med stolen i seg selv.
Men vi vil ha en mindre stol for å kunne få den med oss ut av bilen, enkelt å bare ta den med om den lille sover:p

Ja, den skal ha et eget nyfødtinnlegg som følger med.. Men jeg har ikke tenkt over helningen på stolen, det at den kanskje blir for oppreist i ryggen.. Har hatt vanlig babysete til alle de andre tidligere altså, men ble litt fristet til å slippe å skifte så mange ganger.
Jeg er glad i bære babyen i bæretøy, så veldig sjeldent vi tar setet med oss inn og ut av bilen..
Men det spørs vel om det ikke blir et vanlig babysetet igjen da. Vil jo ikke risikere noe når det gjelder sikkerhet heller..

Du må sjekke om selene blir lave nok, og om helningen blir rett :) men når produsent sier st d ikke bør brukes før 6 mnd, så er det egentlig en anbefaling som bør følges :)

Selv om flere stoler har spedbarnsinnlegg så anbefales ren babystol først. :) Flere du kan få tak i rimelig på salg.

Er desverre vanskelig å få rett helning til baby under 6mnd i mellomklassen som dette setet er, og ikke varer det ut bakovervendt perioden heller :) Ville kjøpt et babysete også gått for minkid, klippan century eller Max way/Max way plus som neste sete, disse varer lenge og barna bør sitte bakovervendt så lenge som mulig, helst til de er vokst ut av en av disse setene :)

Ja, den skal ha et eget nyfødtinnlegg som følger med.. Men jeg har ikke tenkt over helningen på stolen, det at den kanskje blir for oppreist i ryggen.. Har hatt vanlig babysete til alle de andre tidligere altså, men ble litt fristet til å slippe å skifte så mange ganger.
Jeg er glad i bære babyen i bæretøy, så veldig sjeldent vi tar setet med oss inn og ut av bilen..
Men det spørs vel om det ikke blir et vanlig babysetet igjen da. Vil jo ikke risikere noe når det gjelder sikkerhet heller..
Er det den som kan roteres det der?
Vi har den som kan legges ned, sånn at du har en sittestilling og en mer liggende.
Tror den som er liggende er mer en bra nok for ett spedbarn, men selvfølgelig så kan jeg ikke si for sikkert

Tviler på at dette setet varer så lenge barnet bør sitte bakovervendt. Vil anbefale et rent babysete først, og så ett av setene som holder lengst bakovervendt. Da holder det med 2 seter i bakovervendtperioden, tror det er minimum om man tenker sikkerhet først..

Det sete kan ikke legges godt nok bakover og babyen får ekstra belastning på ryggen og vil henge lettere med hode. Alt dette vil kreve oftere pauser fra stolen og i verste fall forverrer "kolikk" plager

De har maxicosi og bare godkjente merker. Er lover her i landet, så kan ikke selge oss hva som helst (solgte selv maxicosi og besafe i 5 år) ;)
Alt som er godkjent er ikke dermed sakt at det er bra, men maxi cosi er bra :)

Vi har denne

https://m.pinkorblue.no/recaro-bils...PcezZffzkH4VbYHjTK78varNhLxXit5xoCmfEQAvD_BwE

Å for meg ser det ut som babyen vil sitte like bra i denne som en babyebilstol. Den er ikke like rett i ryggen med spedbarnsinnlegget blir det bedre.
Å vår er blitt 3 år å kan kan nok fint bruke denne stolen ett år til.
Men ville dratt å sett på stolene i virkeligheten.

Det jeg er redd for med stoler som kan brukes fra nyfødt er selene er for store å klompete rundtnakken for de små.

Back
Topp