kan vi kaste dette i restavfall?

polkagris

Forelsket i forumet
Vi flytter, og har samlet sammen en haug med ting og tang og klær, duker og andre tekstiler. Det er også noe metall, en hel del småsaker, kanskje til og med no e glass etter knust bilde osv osv.
Nå tenkte vi å kjøre dette til renoveringssenteret her i bygda. Kan alt dette kastet i restavfall? Eller blir vi nødt til å gå gjennom alle tingene og legge i forskjellige containere? Øh, for en jobb det vil bli i tilfelle!

[:)]

Det er kanskje forskjellige regler fra sted til sted, men her er det egne priser hvis man leverer usortert avfall (mye dyrere), så det vil nok kanskje lønne seg å gå gjennom og sortere det og få kastet det i riktig søppel [:)]

Det skal sorteres. Glass skal i glass og metall og plast for seg. Tekstiler er jeg ikke helt sikker på,men rekner med det skal i restavfall :)

Det som går i rest avfall er det som ikke kan sorteres i
-glass og metall
-papp og papir
-plast
-organisk

Vi har et sted her i nærheten hvor vi kan kvitte oss med avfall og da må vi sortere selv. det er vakter som går rundt og sjekker at det blir kasta på riktig sted

her prøer vi å sortere de store tinga,mens de tinga som ikke viser i en svart sekk hiver vi i en svart sekk å sier det er restavfall[;)]

Her i trondheim er det bare glass som har vært til emalasje som skal kastes i glass resirkulerings boksene. (barnematglass, sausglass, osv osv)

Alt annet glass skal kastes i restavfall. Det fikk vi et skriv om fra renholdsverket. F.eks melk glass, vinglass, bilderamme glass, ildfaste former skulle pakkes godt inn og kastes i restavfall sto det.
Det samme med proselen, keramik, knuste potteplante krukker....

Klær som ikke kan gis bort til fretex er også restavfall.

Metall er jeg usikker på.

Her er link:

http://www.retura.no/Avfallstyper

Her i bodø e det sånn

Klær: sorteres og leveres i en søppelsekk på mottak. Det blir gitt videre t fretex som går i gjennom klærne, det som e brukanes selges videre, det som e ødelagt kastes.

Glass og metall: I glass og metall-container

Papp og papir: I papp og papircontainer

Restavfall koster penger så de aller fleste sorterer det og kaster det hjemme i egne søppeldunker.

Plast: Sorteres og kastes i plastavfall.

Ferdig! Det var en sånn søt mann der som sa at vi bare kunne pryle alt oppi restavfall, and so we did![8D] 1 minutt tok det :)

Der jeg bodde før måtte man betale 50,- for 4-5 søppelsekker. Så jeg pælma alt i sekker og hivde i containerne. Gadd ikke sortere.. Jeg er et miljøsvin [X(]

Her er det gratis med ting som er sortert og dyrt med restavfall, så jeg ville sortert. Også med tanke på miljø [;)]

Back
Topp