Kan vi gravide spise røkt mat?

Hva tenker du på da? Pølser jo røkt mat? Sommerkoteletter, røkelaks? Alt kan du spise. 

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Sjekk alltid her om det er noe du lurer ang. gravide og mat. Ikke hør på den og den som tror de har hørt noe om det. Det er svært lite gravide ikke skal spise, men rått kjøtt som spekemat (også salami) og upastauriserte oster skal man holde seg unna. 

Labambie skrev:
Hva tenker du på da? Pølser jo røkt mat? Sommerkoteletter, røkelaks? Alt kan du spise. 

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Sjekk alltid her om det er noe du lurer ang. gravide og mat. Ikke hør på den og den som tror de har hørt noe om det. Det er svært lite gravide ikke skal spise, men rått kjøtt som spekemat (også salami) og upastauriserte oster skal man holde seg unna. 

Røkelaks skal man ikke spise nei, det står også i den linken du viste til.

Røkelaks er ikke på nei-listen til statens helsedirektorat. Men det oppfordres til det samme som ferskpakket pålegg, å spise det ferskest mulig. Det er pga at da skal ikke en eventuell listeriabakterie på pålegget fått formere seg såpass at den kan gjøre skade.

Nuppa skrev:

Labambie skrev:

Røkelaks skal man ikke spise nei, det står også i den linken du viste til.

Hæ? Da leser du feil. Rakfisk skal man ikke spise. Røket laks går fint. Jeg sakser og limer inn: 

DETTE BØR DU UNNGÅ:

• Rakfisk (bakterier).
  • Hvalkjøtt og selkjøtt (fremmedstoffer).
  • Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).
  • Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).
  • Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).
  • Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei (fremmedstoffer).
  • Brunmat i krabbe og hummer, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer).

Jeg tenkte mest på røkt laks, og pølser, siden pølser er noe jeg har hatt dilla på i det siste, og røkelaks synes jeg er så godt, som pålegg. 

krepsen_85 skrev:
Jeg tenkte mest på røkt laks, og pølser, siden pølser er noe jeg har hatt dilla på i det siste, og røkelaks synes jeg er så godt, som pålegg. 

Spis og kos deg. Bare pass på at den er helt fersk. Hadde ikke satset på noe fra et koldtbord f.eks. 

Tatt fra matporrtalen:
Listeria (L. monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden. Andre smittekilder kan for eksempel være røkelaks, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat.

Røkelaks står oppført som en smittekilde for listeria på likt nivå med muggoster og spekemat.

Nuppa skrev:
Tatt fra matporrtalen:
Listeria (L. monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden. Andre smittekilder kan for eksempel være røkelaks, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat.

Røkelaks står oppført som en smittekilde for listeria på likt nivå med muggoster og spekemat.

Ok, da beklager jeg. Og jeg ser det er flere enn meg som blir forvirra her. Anbefalingene er selvmotsigende på samme side. 

Gravide kan jo spise spekesild (type sursild, kryddersild) osv.. Det er jo ikke logisk, men går visst helt fint. Og da jeg gikk gravid i 2007 var røkelaks lov. 

Litt motsigende den siden ja, men nyåpnet røkelaks går bra:-) og ellers røkt mat som er gjennomvarmet. (også spekemat kan kjapt varmes i stekepanne)

Se svaret mitt inne på generelt om samme spm.

Matportalen formulerer seg dårlig her, for som du ser lenger nede på siden deres står ikke røkelaks på listen over fy-mat.
Listeria er en bakterie det trengs veldig mange av for å gjøre mennesker syke. Dvs at den må ha fått ligget og formert seg leeeeenge på f.eks røkelaks og annet vakumert pålegg for at bakterienivået skal ha kommet på et sånt nivå at den faktisk kan gjøre deg/barnet syk. Helsedirektoratet sier derfor at det er trygt å spise røkelaks, men at den bør spises ferskest mulig. Dvs hold deg unna røkelaks som nærmer seg holdbarhetsdatoen om du vil være på den sikre side.

bet_ skrev:

Matportalen formulerer seg dårlig her, for som du ser lenger nede på siden deres står ikke røkelaks på listen over fy-mat.
Listeria er en bakterie det trengs veldig mange av for å gjøre mennesker syke. Dvs at den må ha fått ligget og formert seg leeeeenge på f.eks røkelaks og annet vakumert pålegg for at bakterienivået skal ha kommet på et sånt nivå at den faktisk kan gjøre deg/barnet syk. Helsedirektoratet sier derfor at det er trygt å spise røkelaks, men at den bør spises ferskest mulig. Dvs hold deg unna røkelaks som nærmer seg holdbarhetsdatoen om du vil være på den sikre side.

Det var det jo også trodde, men nå ble jeg veldig usikker. 

Labambie skrev:

bet_ skrev:

Det var det jo også trodde, men nå ble jeg veldig usikker. 

Hvorfor skal gravide bare spise fersk røkelaks?

Røkelaks/gravlaks er behandlet rå fisk. Rå fisk kan inneholde små mengder av bakterien Listeria. Hvis bakterien får anledning til å vokse, for eksempel i vakuumpakket vare med lang holdbarhetstid, kan bakterienivået bli for høyt.

Gravide bør derfor spise gravet og røkt fisk som er ferskest mulig. Det vil si at produktene bør være godt innenfor holdbarhetsdatoen.

Jeg har som "regel" for meg selv at alt som ikke er varmebehandlet (kokt, stekt...) er nei-mat.. Så slipper jeg å lure!
Pølser koker man eller steker man jo som regel... Salami er foreksempel nei, med mindre du steker den, eller hvis det er på pizza :)

åj, ikke spise ting fra koldtbord.?! Kjøttpålegg og laks som jeg alltid ellers velger.. sukk! Skal i 2 bryllup og to barnedåper i August. Vet med sikkerhet at de barnedåpene har koldtbord. Brie og Camembert er jeg plutselig uten, måtte lyve da jeg ble tilbydt det p åbesøk her om dagen . "liker ikke slikt" -- etter et kjapt søk på mobilen. LIkte "heldigvis" ikke kjeksen, og rødvinen va det bare litt igjen av, og det ble bare mannfolkene som åt.

nei, må vel belage meg på å tenke meg mer gjennom hva jeg velger, og være noen mnd uten noen godsaker. Det er jo verdt det- og har klart det en gang før! Lykke til til alle gravide der ute- og til alle koldtbordprodusenter der ute: tenk på oss gravide.

ps, i tillegg er jeg allergisk mot en del ting, feks grillet kyllingvinger (tåler ikke muskat i krydderet). MOrsomt! NOT!

Jeg er nå 36+2 og har spist både røket laks og spekeskinke i svangerskapet. Det har ikke vært noe problem, og jordmor/lege har heller ikke sagt noe på det. Bare pass på og spise det så ferskt som mulig :) Jeg spiste det dagen jeg åpnet påleggs pakken og dagen etter, og det har fungert helt fint!

Jeg ble advart mot å spise røkelaks som var på koldtbord, men kunne fint spise om det var ferskt fra pakken.
Også sa jordmor til meg at det kommer an på mengden. Litt gikk fint

Back
Topp