Kan ulltøy vaskes på vanlig vask?

UngMammaTilSnart4Små

Elsker forumet
Novemberskattene 2014 <3
Nesten alt av ulltøy jeg vasker på ullvask blir ikke rent, selvom det er mat som skal gå vekk [&:]
Kan man vaske det på vanlig vask med ull såpe?

da tror jeg det trekker seg sammen og blir mye mindre[&:][&:]

Jeg har vell uhell fått vaske det i vanlig vask med vanlig skyllemiddel å sånt, å det har gått bra..
Men mormor bak her sier, kommer ann på ulltøyet, hvis det er superwash så kan det gå[;)][:)]
Må legge til at jeg opplever det samme som deg ang matflekker[:'(]

jeg pleier å ta det på 40 grader og det har gått helt fint. 60 grader derimot bør du holde deg langt unna[8D]

ok, da skal jeg teste ut det [;)]

Veldig irriterende at ingen flekker går bort, eneste som hjelper er å legge det i vann og gni litt på det så går det bort, merkelig [&:]

Det brukes somregel mye mindre vann i ullvaskprogram,
og da må man jo ha mye mindre klær og selvfølgelig.

Hadde samme problemet helt til jeg halverte mengden tøy, da blir alt rent [:)]

kommer vel mye ann på ulla.. jeg vasker det meste på 40 grader jeg da. egentlig all ull, slik som janus og reflex, går i maskinen her[;)] kunn nøstebarn sine produkter jeg har på ullvask[:D]

Er vel noe med at ullfibrene blir ødelagt hvis man vasker det på vanlig program (uavhengig av grader) og at ulla mister sin funksjon og nytte...[&:]

Jeg vaska yndlings ull tunikaen min ved en feiltagelse sammen med vanlig 40 vask,,,,den ble brått en topp gitt..[8|] Sikker ikke all ull som tåler det.....det er sikkert en grunn til at man skal bruke såpe for ull også..[:)]

nei det blir nok ødelagt da.

Viktig å bruke milo og på ullprogram, klærne blir gjerne ikke synlig ødelagte, men ulla mister sin funksjon da ullfibrene blir ødelagte.

jeg bruker sitronsåpe til å ha på flekker, den såpen er fantastisk. [:D]

http://www.miljobaby.no/productdetails.php?product=99

ORIGINAL: Mamma til 2 søte små

Viktig å bruke milo og på ullprogram, klærne blir gjerne ikke synlig ødelagte, men ulla mister sin funksjon da ullfibrene blir ødelagte.

Jupp! Klærne ser fine ut etterpå, men er ødelagt og har kun varmeeffekt som bomull.
Så jeg sier, iKKE gjør det! Skrubb heller klærne litt i lunkent vann før du legger de i vaskemaskinen.

Hvorfor blir fibrene ødelagt ved vanlig vask?
Har ikke ullprogram på 40 grader, bare finvask program.
Uansett så vasker jeg ulltøy i vaskeposer, håååper at det beskytter klærne litt.

ORIGINAL: tree

jeg bruker sitronsåpe til å ha på flekker, den såpen er fantastisk. [:D]

http://www.miljobaby.no/productdetails.php?product=99

Fint for deg[8D], men den er utsolgt fra produsenten![:@]
Skrev meg opp på venteliste i oktober, men den er enda ikke å få tak i. Og den er også utsolgt i div nettbutikker.

For de som tør, så kan man bruke rødsprit eller salmiakk på flekker på ullklær ifølge grønnhverdag...[&:][8|][:-]

Back
Topp