kan sjefen min gjør det/si det?

Janneymortilsnart3

Forelsket i forumet

Jeg begynte som frisør lærling for en mnd siden. i løpet av disse 4/5 ukene har datteren min vært syk i 4 dager. Jeg er alenemamma og har ingen som kan hjelpe meg med å passe henne. Hun har over 39 i feber og halsbetennelse, så er umulig at hun kan gå i bhg.
Nå kommer sjefen til meg og sier at hun er bekymret fremover, og at jeg kanskje burde begynne på skole alikevel.

Kan hun virkelig sparke meg fordi min datter er syk og jeg må være hjemme med henne?

kjenne jeg blir kjempe lei meg:(

nope hun har ikke lov å sparke deg på grunnlag av barns sykdom, eller egen sykdom.. 

Nei, selvsagt ikke.

Jeg er usikker på reglene som gjelder for deg som er lærling, men når man er i ny jobb har man ikke mulighet for å være hjemme med syke barn eller bruke egenmelding de første månedene. Dette gjelder selvsagt ikke dersom man får sykemelding av lege. Du bør sjekke hvilke rettighetene dine.

*vilde* skrev:
Nei, selvsagt ikke.

Jeg er usikker på reglene som gjelder for deg som er lærling, men når man er i ny jobb har man ikke mulighet for å være hjemme med syke barn eller bruke egenmelding de første månedene. Dette gjelder selvsagt ikke dersom man får sykemelding av lege. Du bør sjekke hvilke rettighetene dine.

Stemmer som vilde sier. Man har ikke rett på å bruke sykt barn dager før etter 4 uker og egenmelding før etter 8 uker. Vil tro de samme reglene gjelder for lærlinger da man jo ellers regnes som arbeidstaker... Snakk med opplæringskontoret ang dette og sjekk dine rettigheter. Du kan uansett ikke sparkes pga dette, det betyr bare at du ikke får lønning for de dagene du har vært borte om det er sånn at du ikke har rett på sykt barn dager enda..

Pearl skrev:
*vilde* skrev:
Nei, selvsagt ikke.

Stemmer som vilde sier. Man har ikke rett på å bruke sykt barn dager før etter 4 uker og egenmelding før etter 8 uker. Vil tro de samme reglene gjelder for lærlinger da man jo ellers regnes som arbeidstaker... Snakk med opplæringskontoret ang dette og sjekk dine rettigheter. Du kan uansett ikke sparkes pga dette, det betyr bare at du ikke får lønning for de dagene du har vært borte om det er sånn at du ikke har rett på sykt barn dager enda..

Vi har nøyaktig samme rettigheter som en vanlig arbeidstaker.. 
man kan ikke noen ting for at vårt BARN blir syk... 

Har ikke rett på sykt barn dager?
Men når jeg er alenemamma så har jeg jo ikke noe valg. ingen andre som kan ha henne:(

Når man er nyansatt og ikke vært der mer enn i 4 uker, så må man ha sykemelding fra lege om man er syk. Egenmelding gjelder først etter den tid. Antar at det samme gjelder for sykt barn dager, har ikke vært i den situasjonen enda.

vi er to men tre skrev:
Har ikke rett på sykt barn dager?
Men når jeg er alenemamma så har jeg jo ikke noe valg. ingen andre som kan ha henne:(

Som sagt har du selvsagt lov til å være hjemme om barnet er sykt, men du får ikke betalt for disse dagene før du har opptjent rett til sykt barn dager ved å ha jobbet i 4 uker. Dette er regler som gjelder for alle nytilsatte enten de er alenemødre eller ei...

Back
Topp