Kan sjefen bare dure i vei?

Pallar

Elsker forumet
Nok en gang er jeg irritert for noe som foregår i jobbsammenheng. Har vært på reisearbeid i dag, så hadde ikke mulighet for å ta kontakt med LO, for å uthøre om situasjonen.

Altså, vi er 4 stykker i ett firma, hvor minst to må være på plass samtidlig. Sjefen har førstevalget ferie som vanlig, så kommer vi andre etter. Vi fikk egentlig satt opp ett greitt oppsett som alle var fornøyd med, hvor vi overlapper hverandre såpass at det til enhver tid er minst 2 stykker på jobb. Dette var ikke endelig, så i dag ville sjefen innføre en endring.

Hun er hjemme i ca 40% barselpermisjon, slik at dette også måtte taes i betrakning, da hun satte opp ferien. Dvs at hun er på jobb 3 dager, og hjemme 2 dager i uka. Dette vil gå utover ferien pga hun vil spare penger og unngå å ansette en vikar som kan ta over de 40% hennes.

Det MÅ da være feil at dette skal gå utover ferien vår. Vi har alle barn som må ha fri fra bhg da den er stengt.

Dvs at siden hun ikke er der pga permisjon, så kan ikke vi ta ferie visse datoer, selv om det ikke går i konflikt med de andre som har ferie.

Rockerøya skrev:
Dvs at siden hun ikke er der pga permisjon, så kan ikke vi ta ferie visse datoer, selv om det ikke går i konflikt med de andre som har ferie.

Ferieloven sier dette:

§ 7. Tiden for ferie
(1) (Hovedferien)

Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni – 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni – 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15, i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp.

ludine skrev:

Rockerøya skrev:

Ferieloven sier dette:

§ 7. Tiden for ferie
(1) (Hovedferien)

Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni – 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni – 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15, i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp.

Ja, men når det i utgangspunktet er rom for at vi alle får ferien når vi ønsker, men så blir ikke det gjennomførbart likevel siden hun ikke har ansatt noen til å ta over for henne når hun er ut i permisjon.

Tror ikke hun gjør noe direkte ulovlig, men hun høres igrunn ut som en veldig dårlig sjef.

Du kan kreve det jeg henviste til i forrige post, og arbeidsgiver bør jo selvfølgelig strekke seg for å gi folk mer enn det hvis det er mulig. Men selve tidspunktet er det sjefen som har styringsrett på.

Kan bare gjenta meg selv: dette er forbundsmat.. 

Sicily skrev:

Hva med det mener du er ulovlig?

ludine skrev:

Sicily skrev:

Det behøver ikke å være noe som er ulovlig for at forbundet skal kobles inn og hjelpe til å ordne opp i det. Dette er jo en arbeidsplass med dårlig ledelse og man behøver jo ikke å  være rakettforsker for å skjønne at dette kan ende i konflikter. Da er det bedre å få dem inn på et tidlig tidspunkt og få hjelp så man kanskje unngår det og at man finner en løsning alle er fornøyde med. 

Sicily skrev:

ludine skrev:

Sicily skrev:

Det behøver ikke å være noe som er ulovlig for at forbundet skal kobles inn og hjelpe til å ordne opp i det. Dette er jo en arbeidsplass med dårlig ledelse og man behøver jo ikke å  være rakettforsker for å skjønne at dette kan ende i konflikter. Da er det bedre å få dem inn på et tidlig tidspunkt og få hjelp så man kanskje unngår det og at man finner en løsning alle er fornøyde med. 

Er ikke uenig i det. Dette er ikke direkte ulovlig så vidt jeg kan se, ikke at det er bra, men det er ikke ulovlig.

Hi: Mulig du har svart allerede, men er du organisert? Om dere alle er organisert kan dere jo velge en tillitsvalgt, da vil dere stille sterkere.

Back
Topp