Kan pumping av puppene stimulere melkeproduksjon eller fødsel?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Førstemann kom på keiserlig vis 13 dager over tiden. Fødselen gikk aldri i gang av seg selv. Melka kom ikke før etter 4 dager (dråper. Små mengder dag 5). Det var tunge dager med mye pumping og puppegnikking . Stakkars babyen var skrubbsulten

Det hadde jo vært flott å unngå det samme med lillebror :happy:. Så jeg lurer, om jeg begynner å pumper og stimulerer brystene feks 1 uke før termin, kan det få i gang melkeproduksjon på forhånd :)? Eller at den kommer lettere gang etter fødsel?

Kan også stimuli av puppene trigge fødsel? Må har jeg planlagt keisersnitt 1 uke etter termin. Men hadde jo vært flott om kroppen setter i gang selv. Selvom jeg ikke har troa :wtf:

Det er ikke anbefalt å stimulere på forhånd har jeg lest/hørt. Men nå barnet er født er det bare å la h*n ligge ved brystet akkurat så mye det går an :) det skal hjelpe å være positiv og ha trua på melken kommer! Si nei takk til besøk og bare amme amme amme :) Drikke masse vann og få i deg nok kalorier! :)
Supplere fra et lite shotglass eller sprøyte? sånn imens melken er på vei

Det er ikke så lurt å starte pumpingen på forhånd. Ei jeg kjenner fikset seg en gedigen brystbetennelse på den måten. Naturen er innrettet slik at du skal ha råmelk de første dagene, som er fulle av næring. Er ikke mange dråpene babyen trenger da. At de er sultne og skriker seg til mye tid ved brystet, er nettopp det som skal til for å få nok melk etter hvert.
Stol på barnet ditt, og legg til brystet så ofte du vil.(timer og minutter i mellom betyr INGENTING).
Babyen tåler å gå ned litt de første dagene mens dere venter på melken. (Når det er snakk om et friskt barn vel å merke).
Ikke bruk smokk de første ukene, la babyen bestemme hvor ofte den skal få die selv, så ordner dette seg.
Jeg hadde veldig god nytte av ammehjelpen sine hjemmesider.

Jeg har sett at andre har håndmelket fra ei viss tid før fødsel, fryst melken i slike små sprøyter og tatt med når fødsel begynner. Fant bare et raskt utdrag (ammehjelpsgruppen på fb delte ammeklinikkens artikkel på sin side).
Kanskje ta det opp med sykehus/jm? :)

Vedlegg

• Screenshot_20190616-095655.jpg
    Screenshot_20190616-095655.jpg
    29,9 KB · Visninger: 24
Det anbefales nå faktisk hvis du har svangerskapsdiabetes eller tidligere har hatt problemer med produksjonen - men man bør ikke starte for tidlig såklart :) Men det trenger ikke trigge fødsel dog, flere jeg kjenner som har ammet gjennom hele svangerskapet uten at det har blitt noe tidlig fødsel.

Jeg prøvde å håndmelke litt før fødsel med nr 2 da jeg sleit med det samme etter keisersnitt med nr 1 og da startet fødselen andre dagen etter at jeg stimulerte. Nå endte dette opp med keisersnitt igjen, og melka kom ikke igang, igjen. Har tenkt det kanskje er fordi jeg stresser så fælt under keisersnitt og derfor melka ikke vil komme med en gang

Jeg prøvde å håndmelke litt før fødsel med nr 2 da jeg sleit med det samme etter keisersnitt med nr 1 og da startet fødselen andre dagen etter at jeg stimulerte. Nå endte dette opp med keisersnitt igjen, og melka kom ikke igang, igjen. Har tenkt det kanskje er fordi jeg stresser så fælt under keisersnitt og derfor melka ikke vil komme med en gang

Det kan og handle om at kroppen har nok å jobbe med, så du ikke bare skylder på deg selv og stress! Hadde ikke KS, men måtte operere noen timer etter fødsel pga fødselskade, måtte gå på blodtrykksmedisin, og var plaget med resturin og måtte kateteriseres i 2 døgn etter fødsel/operasjon. Her kom melka treeegt igang, såpass at den virket å aldri komme, kroppen hadde nok av andre ting å jobbe med rett og slett. + at jeg fikk mye varierende veiledning som gjorde ammestarten enda dårligere. Noen ganger får man virkelig alle forhold mot seg uten at det er noens skyld egentlig :)

Førstemann kom på keiserlig vis 13 dager over tiden. Fødselen gikk aldri i gang av seg selv. Melka kom ikke før etter 4 dager (dråper. Små mengder dag 5). Det var tunge dager med mye pumping og puppegnikking . Stakkars babyen var skrubbsulten

Det hadde jo vært flott å unngå det samme med lillebror :happy:. Så jeg lurer, om jeg begynner å pumper og stimulerer brystene feks 1 uke før termin, kan det få i gang melkeproduksjon på forhånd :)? Eller at den kommer lettere gang etter fødsel?

Kan også stimuli av puppene trigge fødsel? Må har jeg planlagt keisersnitt 1 uke etter termin. Men hadde jo vært flott om kroppen setter i gang selv. Selvom jeg ikke har troa :wtf:

Jeg har også hørt at man ikke skal pumpe før etter fødsel. Den første uka kan rett og slett bre være veldig slitsom for oss som ikke flommer over av melk rett etter fødsel. Jeg fødte vaginalt, men fikk ikke noe særlig melk før dag 6, før dette kunne jeg pumpe 20 min bare for å få ut TO dråper. Jeg hadde en veldig lang fødsel og deretter var jeg redd for å sove, at babyen skulle dø mens jeg sov og samboer fikk ikke overnatte med oss, så etter å ha vært våken nesten 2 døgn i fødsel gikkd et ytterligere 2 døgn før jeg sov noe som helst. Så kroppen min var for utslitt til å produsere melk med en gang. I tillegg slet jeg med å få han til å ta brystet og han var slapp av gulsott, så all stimulering de første 5-6 dagene var fra pumpe.

Jeg har tenkt på hva jeg vil gjøre ved en ny fødsel, og det er å be om mme som jeg kan koppmate inntil melka kommer, etter å ha forsøkt amming og pumping og evt gi det som jeg får pumpa ut. Jeg opplevde hvertfall ingen problemer med å få nok melk fordi han hadde fått mye mme den første uka. :) de er iblant litt restriktive med mme på barsel fordi det kan ødelegge for at babyen får ligge og stimulert brystet, men nekter de med så går jeg bare og lager det selv :hilarious:

Det anbefales nå faktisk hvis du har svangerskapsdiabetes eller tidligere har hatt problemer med produksjonen - men man bør ikke starte for tidlig såklart :) Men det trenger ikke trigge fødsel dog, flere jeg kjenner som har ammet gjennom hele svangerskapet uten at det har blitt noe tidlig fødsel.

Oi så interessant, får lese meg opp på det :)

Det kan og handle om at kroppen har nok å jobbe med, så du ikke bare skylder på deg selv og stress! Hadde ikke KS, men måtte operere noen timer etter fødsel pga fødselskade, måtte gå på blodtrykksmedisin, og var plaget med resturin og måtte kateteriseres i 2 døgn etter fødsel/operasjon. Her kom melka treeegt igang, såpass at den virket å aldri komme, kroppen hadde nok av andre ting å jobbe med rett og slett. + at jeg fikk mye varierende veiledning som gjorde ammestarten enda dårligere. Noen ganger får man virkelig alle forhold mot seg uten at det er noens skyld egentlig :)

Signerer denne :)

Jeg hadde akutt KS med begge to, likt blodtap og traume på kroppen, men med nr 2 kom melka dagen etter fødsel :) med nr 1 tok d 6 dager! Ap d er håp ;)

Dere har vel rett mammaer, det er vel ikke noe magisk fiks :)
Håper jo såklart at både fødsel og melkeproduksjon går raskere og lettere denne gangen. Det er jo lov å håpe.

Storebror gikk ned 17 % av kroppsvekten sin de først 3 dagene, jeg hadde virkelig ikke en dråp å by på. Først da forsto de på barsel at jeg ikke hadde noe, og da fikk han erstatning

Har pumpa i tre uker og er like gravid enda..:

Back
Topp