kan noen opplyse denne nygravide dama?

MNJ

Elsker forumet
jeg lurer på hva som er neinei-mat under graviditeten? og spesielt nå når det går mot juletider.

jeg skal snart reise til familien, de skal ikke vite at jeg er gravid, så jeg vil jo gjerne være diskret og lur og ikke vekke mistanke...[:)]

du bør ikke spise muggost, spekemat, rå egg ol I det hele tatt så bør du vel ikke spise mat som ikke se stekt eller kokt.. Er gode linker til nei mat her på siden kikk litt rundt så finner du det under kosthold

Dette har vært en del diskutert her, Og dette er det som Jeg har fått med meg:
Speke mat, Røykalaks og andre former for laks, Varer med rå eggeplomme, Enkelte deler av enkelte sjødyr, Og maten må være orntlig kokt eller stekt, Og grønnsakene må være orntlig vasket.
Men du burde kanskje spørre helse søstra eller hvam man nå skal spørre om slikt..... [:D]

Heihei:)
Du burde passe på at alt av kjøtt er ekstra godt stekt[:)]
Så skal du vel ikke spise reinsdyrkjøtt og hvalkjøtt[:@]
Lykke til[:D]

tusen takk for svar[:)]
enn nøtter da?

Er Ikkje nøtter sunt?????? Med mye jern og sånn...... [:D]

takk og lov da er den juleferien redda[;)]

Man bør i det store og hele styre unna røkt mat har jeg hørt. Fordi enkelte bakterier og parasitter overlever røyken, på samme måte som med speket mat.

Hei

Jeg synes derer er litt overhysteriske her nå :-)
Her i Norge så er det ikke farlig å spise mat, men man bør holde seg unna sushi og annet som er helt rått. (rå kjøttdeig) I tillegg så bør alle grønnsaker og frukt vaskes. (men det gjør jo de fleste stort sett alltid). Alkohol (med unntak av et glass vin) er selvsagt fy.
Hvis man er i utlandet hvor man ikke har så god kontroll på råvarer etc kan det være greit å passe på at kjøttet er ordentlig stekt mm.

Man skal stort sett leve som normalt både når det gjelder trening, sex og mat . Dette har min gynekolog og fødselsleger forsikret meg om mange ganger - og jeg har selv levd etter det både i dette og andre svangerskap :-) Man trenger ikke å bestille biffen rå - men det er overhode ikke nødvendig å steke den i stykker heller.

Kos deg i jula !!

Da jeg var hos legen sa han spis alt du, men du kan jo holde deg unna rått kjøtt. Jeg svarte, litt på tull, at jeg ikke var så glad i sushi. Da svarte han at det var faktsik ikke så farlig. Bare rått kjøtt som var helt fy. Ellers skulle man bare være bevisst på et sundt kosthold. Jeg ble veldig overrasket over at det ikke var mer for har liksom hørt så mange myter om ting og tang man skal holde seg unna.

Nå har jeg kost meg med fenalår denne gangen. I Norge er det ikke så farlig og krava er veldig strenge.
Kan ikke få helt panikk før i tiden viste de ikke om det og de fikk friske og sunne barn da og [;)]

Back
Topp