Kan noen hjelpe meg ang tale til brudepar?

kakemonster

Betatt av forumet
Jeg skal holde tale til brudepar/brud, jeg er søster og forlover til bruden.
Taler er jo ikke det kjekkeste jeg gjør, men jeg må jo bare :)

Er det noen som har en "smørbrødoppskrift" på skriving av tale?

Eller et skikkelig godt eksempel på en slik tale?

Jeg ble tipset om at det kunne være greit å skrive i rim-form, da kunne det bli morsommere og litt mindre formelt.

Hjelp..! :)

Jeg har ikke noen smørbrødliste, men dette er det jeg er vant til at er med fra de bryllupene jeg har vært i:
- litt om ditt forhold til søsteren din
- hennes personlighet
- litt om han og hvordan han har "forandret" livet hennes - personligheter i forhold til hverandre
- morsomme episoder
- ønsker for framtiden

Rim er sikkert morsomt, men jeg tenker at det kanskje er enda vanskeligere jeg da, å skrive talen på rim. Men prøv å begynne på noe, så kan du jo sette sammen avsnitt, kutte avsnitt, skrive på rim osv etter hvert.

Jeg holdte tale i en vennindes bryllup, var hennes forlover. Jeg utgikk ikke fra noen spesiell "oppskrift", men jeg spurte mamma om hjelp =D

Pratet om:
- mitt forhold til henne (vi har kjent hverandre hele livet, så pratet kort om det)
- om hvordan hun er (fine egenskaper/spesielle egenskaper)
- pratet litt om min opplevelse av hennes mann (at han var lett å bli kjent med, veldig åpen og velkommen etc...)
- og om hvordan de er som par
- og ønsket dem lykke til i framtiden

Ganske det samme som *Skorpion84* skriver i sitt svar ser jeg nå :)
Så da kanskje du har en "smørbrødliste" da? Jeg tok ingen ting på rim - bare rett fra levra (med litt stikkord på et ark som jeg hadde i hånda som støtte). Jeg fikk ikke lov å skrive sang, men hadde allerede gjort det før jeg fikk vite det, men så ble det tale likevel =P Er overaskende "lett" å skrive sang om man bare setter i gang da, det er jo litt som på rim?

Back
Topp