kan noen hjelpe meg å forstå denne adferden her?

Gudle i magen

Elsker forumet
Har en hannhund som er blanding av : Australsk kelpi,lundehund og buhund! Han blir 4 år den 20 august. Han ser ut som en kelpi å oppføre seg som en kelpi. Han er den av typen som er nervøs.

Han er redd bossodonker,sykkel som står i sio,postkasse osv. Han er skeptisk til fremmande folk. Men når han har fått mote til å hilst på dei so er han stolt:) Vi jobber med å få han trygg!

Eg kjøpte han da han ver 7 uker gammel å da hadde han berre bodd i en låve:( Var redd alt som fantes i hus når eg tok han heim! Men nå skal eg komme til poenge:

denne hunden har aldri forsvart seg på noen måter. Men nå i det siste med dei 2 andre hannhundene skal han sjefe øve maten.

Har sotte matskålane vekk i frå kvarandre men han går rundt slik at han får den matskålen og. Dei andre trekker seg vekk. Det er ser ut som han er blitt sjef i flokken. Å eg liker lite at han utvikler den adferden der. Eg kan gå bort å ta i matskålen å slikt men viss dei andre komme nerme begynner han å knurre.

i natt når eg inviterte kelpien til kos ,so kom den andre hunden bort å da begynnta han å knurra:( off han har aldri gjort noe sånnt . Lurer på om han har det godt med seg selv:(

Noen seier til meg at han er blitt voksen å det er slik dei gjer. Men koffor begynner han å utvikle en slik adferd? Kan dere hjelpe meg å forstå å fortelle meg kossen eg håndtere situasjoen so den ikkje blir verre når vi ha en unghund på 1 år som vil lære denne adferden av han. Noe som eg ikkje vil skal skje.

Unskyld for skrivefeil å dialekt osv. Eg har dysleksi i skriving.

TUsen hjerlig takk for svar:)

Hei, Jeg er ferdig hundetrener i mars. Jeg går hos turid rugaas, hvis du har hørt om henne.

Ang maten så gi maten med litt stor avstand fra hverandre,  stå å pass på  til han er ferdig, så når han går for å ta maten til en annen så kan du gå forran han og sperre av, for å vise att det ikke er greit. Ryggen til han "gå i mellom" gjerne vise en hondflate mot han også " en stoppende hånd".  Aldrig øv på å ta fra hunder maten, da blir det bare verre, du lærer dem usikkerhet rundt maten og hvis du tar maten hans, så kan vel han ta den fra andre ? 
(problemet du beskriver her er veldig vanelig)

Ang knurringen, du sier ikke noe om hvor ofte det skjer. Husk att knurring er hundens språk, han sier antagelig bare att han ikke vil, eller nå er det jeg som koser osv. Det er helt naturlig, men vi mennesker blir redde når hunder "snakker" så vi kjefter det bort.
Jeg har selv tre hunder, de knurrer ofte på hverandre de, feks hvis en sover og en kommer for nærme (ikkke alltid selvfølgelig " gå vekk, jeg vil ikke bli forstyrra"
Hvis en ligger i sofan og en annen legger seg ved siden av litt for tett, da kommer det ofte ett grynt før den hopper irritert ned.

Du sier ikke hvor gammel den 3 hunden dere har er.  Men hvis det er til den på 1 år den knurret er det også veldig forstårlig, en eldre i søskenflokken som får all kos selv. det skal den få innimellom og det er helt naturlig å si i fra til de andre att hold deg vekk nå er det min tur :)

Hva enn du gjør, ikke kjeft når den knurrer! husk det er jo språket hans, du vil heller att han skal tørre å komunisere enn att han blir mere og mere irritert også smeller det..

Blir det veldig mye av sånn, ha manna for seg selv greier. så bare be han gå ned når han gjør det.

ORIGINAL: lone2

Hei, Jeg er ferdig hundetrener i mars. Jeg går hos turid rugaas, hvis du har hørt om henne.

Ang maten så gi maten med litt stor avstand fra hverandre,  stå å pass på  til han er ferdig, så når han går for å ta maten til en annen så kan du gå forran han og sperre av, for å vise att det ikke er greit. Ryggen til han "gå i mellom" gjerne vise en hondflate mot han også " en stoppende hånd".  Aldrig øv på å ta fra hunder maten, da blir det bare verre, du lærer dem usikkerhet rundt maten og hvis du tar maten hans, så kan vel han ta den fra andre ? 
(problemet du beskriver her er veldig vanelig)

Ang knurringen, du sier ikke noe om hvor ofte det skjer. Husk att knurring er hundens språk, han sier antagelig bare att han ikke vil, eller nå er det jeg som koser osv. Det er helt naturlig, men vi mennesker blir redde når hunder "snakker" så vi kjefter det bort.
Jeg har selv tre hunder, de knurrer ofte på hverandre de, feks hvis en sover og en kommer for nærme (ikkke alltid selvfølgelig " gå vekk, jeg vil ikke bli forstyrra"
Hvis en ligger i sofan og en annen legger seg ved siden av litt for tett, da kommer det ofte ett grynt før den hopper irritert ned.

heisann:) tusen takk du vil svare meg:) har har nettopp begynnta med dette. Har aldri vore slik før:/ Når han går rundt å skal ta dei andre sin mat so stopper eg han. Kjefter ikkje eller noe. seier bare hey litt høgt en gang. Har aldri tatt maten vekk i frå dei. Lar dei ete opp. Den av mine hunder som eldst som er snart 5 år han knurre om det er noe han ikkje vil. Han gjir beskjed. Men når han er knurre so ende det ofte med bråk:/

ORIGINAL: lone2

Du sier ikke hvor gammel den 3 hunden dere har er.  Men hvis det er til den på 1 år den knurret er det også veldig forstårlig, en eldre i søskenflokken som får all kos selv. det skal den få innimellom og det er helt naturlig å si i fra til de andre att hold deg vekk nå er det min tur :)

den eldste er 5 år i april:) ogso kelpien blir 4 år:) ogso er det bamse som er 1 år:) Men her har eg passet på at ingen får meir kos. slik at det ikkje skal oppstå sjalusi

jeg kan kun råde deg når det kommer til mat skål problematiken.. hatt tre hunder på en gang selv og to av de var søsken.. (litt krangling mellom de ja når det kom til mat)

her valgte jeg og sette på 3 ulike plasser og meg i midten... se for deg att de står i tre ulike hjørner på det rommet du har og du står i midten.. nå satt jeg søskna på hver sin side av meg og den 3 i midten av de to..
sånn løste jeg det. utover det kan jeg ikke hjelpe deg..

mannen fikk beskjed att han ikke måtte sette søskna sammen for de krangla da de fikk mat.. han hørte ikke på meg og satt søskna sammen så jeg måtte gå i mellom mens han stod sjokka og så på hehe.. hadde testa det selv en gang så viste hvordan jeg måtte skille de og få de på andre tanker..

ORIGINAL: GledeSprederen

jeg kan kun råde deg når det kommer til mat skål problematiken.. hatt tre hunder på en gang selv og to av de var søsken.. (litt krangling mellom de ja når det kom til mat)

her valgte jeg og sette på 3 ulike plasser og meg i midten... se for deg att de står i tre ulike hjørner på det rommet du har og du står i midten.. nå satt jeg søskna på hver sin side av meg og den 3 i midten av de to..
sånn løste jeg det. utover det kan jeg ikke hjelpe deg..

mannen fikk beskjed att han ikke måtte sette søskna sammen for de krangla da de fikk mat.. han hørte ikke på meg og satt søskna sammen så jeg måtte gå i mellom mens han stod sjokka og så på hehe.. hadde testa det selv en gang så viste hvordan jeg måtte skille de og få de på andre tanker..

hehe okey:) Tusen Takk for råde ditt:) for sette han som lager styr for seg selv når har får mat:) men nå har han beynnta å knurra når dei andre skal bort å kose med meg. Er nåkk usikkerheten som kommer fram i han:) Men vi skal nå klare å få ornda det med en løysning:) Men altid kjekt å få råd og høyre deres erfaringer!
Tusen takk for svar:)

Back
Topp