Kan noen fortelle meg??

lykkepillen

Forumet er livet
Juli13-jentene
VIP
Jeg trenger LOVENE om sikring av barn i bil.. Hvor står det hva som er påbudt??

Og en annen ting:
er det lov å ha en 2,5 åring bare på pute??[8|]

ORIGINAL: Geniet lykkepillen

Jeg trenger LOVENE om sikring av barn i bil.. Hvor står det hva som er påbudt??

Og en annen ting:
er det lov å ha en 2,5 åring bare på pute??[8|]

er lov å ha en på 2,5 åring på pute hvis han/hun veier over 15kg, men anbefaler det absolutt ikke!

Er veldig forskjell på hva som er lov, og hva som er å anbefale.

F.eks så kan jeg sette Tommy i putestol med bare bilense seler, og Madeleine og Adrian på bare pute, men hadde jo aldri i livet funnet på å gjort det.

ORIGINAL: nina

F.eks så kan jeg sette Tommy i putestol med bare bilense seler, og Madeleine og Adrian på bare pute, men hadde jo aldri i livet funnet på å gjort det.

Nei.. men det er LOVENE jeg er ute etter..

ORIGINAL: Geniet lykkepillen

Nei.. men det er LOVENE jeg er ute etter..

er ikke sikker. Har sjekka hos trygg trafikk?

ring forsikring selskapet ditt.

Er vel ikke noe forskjell på pute med rygg/beltestol og bare pute..

Noen beltestoler går jo fra 9 kg (om jeg ikke tar helt feil), kan man da ha dem i beltestol allerede da?

Det står vel bare at barn skal sikres forsvarlig, og at barn under 135 cm skal sikres i godkjent sikkerhetsutstyr, og at barn under 150 cm skal sikres i godkjent sikkerhetsutstyr OM det finnes i bilen..

ORIGINAL: Emina

Er vel ikke noe forskjell på pute med rygg/beltestol og bare pute..

Noen beltestoler går jo fra 9 kg (om jeg ikke tar helt feil), kan man da ha dem i beltestol allerede da?

Det står vel bare at barn skal sikres forsvarlig, og at barn under 135 cm skal sikres i godkjent sikkerhetsutstyr, og at barn under 150 cm skal sikres i godkjent sikkerhetsutstyr OM det finnes i bilen..

hvis ungen veier over 9 kg kan man det, men anbefaler det ikke. Gutten min veier over 9 kg, men hadde jo aldri plassert han i en putestol allerede.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så er pute bare for at ungen skal sitte litt høyere, og se bedre ut. En putestol har hode og sidebeskyttelse for å ta av noe av smellen hvis du kolliderer.

Back
Topp