Kan noen forklare?.

Paikaka

Elsker forumet
Julegavene 2019
Jubler over at jeg er 7 i dag. Men skjønner ikke at dvs at jeg nå er inn i uke 8?!? For på bilde ser det ikke sånn ut. Men ene appen jeg har står det nå ule 8? Men ikke på babyverden sin?!

Vedlegg

• C5A94D13-7DFB-4FA0-8638-94285FCB2E6F.png
    C5A94D13-7DFB-4FA0-8638-94285FCB2E6F.png
    92,8 KB · Visninger: 25
Når man er 7+0 så er man 7 fullgåtte uker. Er man 7+1 så er man 7 fullgåtte uker pluss 1 dag. Så dvs at man går inn i uke 8 :-D du kan gjerne si at du er i uke 8 :-)

Når man er 7+0 så er man 7 fullgåtte uker. Er man 7+1 så er man 7 fullgåtte uker pluss 1 dag. Så dvs at man går inn i uke 8 :-D du kan gjerne si at du er i uke 8 :)

I mitt hode så får jeg liksom ikke det til å stemme :hilarious::bag: for jeg tenker jo at nå er jeg endelig i uke 7

I mitt hode så får jeg liksom ikke det til å stemme :hilarious::bag: for jeg tenker jo at nå er jeg endelig i uke 7
Hehe, er ikke bare bare! Jeg sliter litt med det samme selv. Jeg er 9+1 nå, så jeg er begynt på min 10ende uke.
men nå er du faktisk over 7 uker på vei, siden du er 7 fullgåtte uker! Tenk så deilig ;)

Det er jo fordi når du starter mensen er du i din "første" graviditetsuke, etter eggløsning er du i din "tredje" graviditetsuke, fordi de ikke kan starte på graviditetsuke null.
Dog, leger bruker bare å regne fullgåtte.

Hvis du er i uke 7+x så er du i uke 8, men legen vil mest sannsynlig si at du er i uke 7 :)

Tenk på om vi startet med 0+1. Da er du jo inne i din første uke. Vi sier jo ikke nullte uke, Hehe. Jeg sier at jeg er i åttende uke når jeg nå er 7+6. Men i overmorgen vil jeg jo si at jeg er i niende uke, da jeg da er 8+0.

Må visst omstille meg litt jeg også, jeg kan si at jeg er i uke 8 nå (8+4), men er gjerne mer riktig å si at jeg er i uke 9.

Jeg skal til legen 12+2, skal jeg da til legen i uke 12 eller 13? :hilarious:

Det er på samme måte som med alder: Når man fyller f.eks. 29 år, så går man inn i sitt 30. leveår. For når man blir født, er man jo 0 år, men man går inn i sitt 1. leveår. Og når det 1. leveåret er fullført, så er man ett helt år gammel, altså 1 år. Og da går man inn i sitt 2. leveår, osv.

Det er på samme måte som med alder: Når man fyller f.eks. 29 år, så går man inn i sitt 30. leveår. For når man blir født, er man jo 0 år, men man går inn i sitt 1. leveår. Og når det 1. leveåret er fullført, så er man ett helt år gammel, altså 1 år. Og da går man inn i sitt 2. leveår, osv.

Men igjen, jeg sier jo at jeg er 29, selv om jeg blir 30 senere i år? Ææ, blir helt forvirra jo :hilarious:

Men igjen, jeg sier jo at jeg er 29, selv om jeg blir 30 senere i år? Ææ, blir helt forvirra jo :hilarious:
Ja, i Norge er det mest vanlig å snakke om fullgåtte år/uker. Men i andre land kan det være vanligere å tenke på hvilket år/hvilken uke man er inne i. Derfor norske og utenlandske apper ofte viser litt forskjellig.

Må visst omstille meg litt jeg også, jeg kan si at jeg er i uke 8 nå (8+4), men er gjerne mer riktig å si at jeg er i uke 9.

Tydeligvis er det uke 13, men legen sier jo ikke det. Så jeg skjønner ikke helt greia :hilarious: har barn fra før og da regnet vi ikke på denne måten.

Jo men det er forskjell på å «være 29 år» og å «være i sitt 29’ende leveår». Hvis du er 29 men blir 30 senere så er du i ditt 30’ende år:) Akkurat som at du er 8 uker men er likevel inne i uke nr 9:)

12 fullgåtte, så jeg vil si 13 uker

Si hvis man teller alder da, si du har et barn som ble ett år i januar. Da er hun ett år, men er inne i sitt 2.år :)

Skulle lest hele, var noen andre som sa det samme :angelic:

Tror strengt tatt det som blir mest forvirrende er at folk (og særlig leger) blander begrepene «i uke x» og «y uker på vei». For man er jo strengt tatt begge deler på en gang:) Man er y (fullgåtte) uker på vei, men inne i uke x.

Back
Topp