Kan noen forklare meg?

G

Gammel prøver

Guest
Jeg har tatt blodprøver og snakket med gynekolog på fertilitetsklinikk i går. Var mye info at jeg klarte ikke å spørre om alt der å da, så da kommer spørsmålene etterpå.

Jeg har lav amh, og hadde flere på ene siden enn andre siden sa han under ultralyd. Hva betyr det at jeg har flere svarte hull han viste på ultralydsskjermen? Er det antall egg? Når jeg stimuleres til at flere egg modnes på en gang, bruker han opp alle de her svarte hullene da sånn at det blir tomt? Får jeg kun et forsøkt nå? Håper det var forståelig det jeg lurer på.

Er vel folikler (eggposer). I en syklus kan flere begynne å modnes, men er som regel bare én ledende follikkel, som slipper egg (eggløsning); med mindre du går på medisiner for å stimulere flere folikler. Tror ikke du ser ALLE der på skjermen altså. Bare dem som er påbegynt modning.
Under mitt ivf forsøk hadde jeg også flere på ene siden enn den andre; i alle fall som de så. Endte med 15 folikler/egg de hentet ut, men var langt fra alle som var modne. Fikk befruktet 5 stk, 4 ble til blastoer.

Det rekrutteres et visst antall folikler ved hver syklus; Det er disse som er svarte hull du så på skjermen :) Av disse er det vanligvis i en naturlig syklus én (noen ganger fler) av disse foliklene som "velges ut" og som blir en såkalt "ledende folikkel", som sprekker og slipper et egg ved EL. De andre foliklene går til grunne og absorberes av kroppen.

Ved IVF prøver de å modne så mange av disse foliklene i stedet for kun den éne, slik at du får ut fler egg.

Så ja, de svarte foliklene du så på skjermen vil bli brukt opp i denne syklusen. Og det samme skjer hver mnd frem til det ikke er fler igjen i eggestokken :) Ved IVF prøver de bare å få utnyttet de foliklene som ellers ville gått til grunne i tillegg.

Back
Topp