Kan NIPT slå ut feil?

Niliel

Glad i forumet
Juliknøttene 2022
Hei!
Tok NIPT i utlandet for en måneds tid siden. Fikk svar og resultatet viste lav risiko på alt det var testet for samt at vi venter en jente❤️

Satt og leste på et amerikansk forum, og kom plutselig over flere poster fra kvinner som har opplevd at blant annet kjønn har slått ut feil på NIPT. Jeg ble selvfølgelig da urolig om min test kan være feil, både med tanke på risikoen og kjønn. Noen som har hørt om dette i Norge? Forstår selvfølgelig at NIPT ikke er 100% sikkert, men er jo ubehagelig om flere har opplevd feil svar.

Ja, som du selv skriver er ikke testen 100% sikker, og det betyr at feil svar kan forekomme. Derfor bør den kombineres med tidlig ultralyd.

Hei, og gratulerer med graviditet!:happy:
Jeg hørte på en legepodcast for en liten stund der de snakket om NIPT og nøyaktigheten rundt bruken av det. Husker ikke om de sa noe ang kjønn, men med tanke på fosteravvik sa de at dersom du har fått beskjed om at det ser ut som et friskt foster er det et veldig sikkert svar. Det de stilte seg kritiske til ved bruken av NIPT er at ved de tilfellene man får beskjed om at det kan være avvik hos fosteret så er det ikke alltid det stemmer. Man kan altså få beskjed om avvik som egentlig ikke er der, og dermed velge å abortere bort et egentlig friskt foster. Så med de svarene du har fått er det jo da høyst sannsynlig et friskt foster, og det er jo det viktigste. Kjønn får du snart vite på ultralyd:happy: Lykke til med svangerskapet!

Takk for gratulasjoner! ❤️
Ja, jeg er klar over at det er en viss feilmargin, men ettersom det står i papirene jeg har fått er at resultatet er 99% sikkert, blir man jo veldig nysgjerrig på hvor mange/om noen faktisk har oppleve feil resultat. Da må det kanskje eventuelt være menneskelig feil - forveksling på lab?!
Har også forstått at «lav risiko» er sikrere enn «høy risiko» da risiko kun er en indikasjon på at noe KAN være galt, og ikke en diagnostisk test som sier det med sikkerhet. Håper ingen tar abort ene og alene basert på evnt høy risiko❤️

Tok nipt fra Danmark og det stemte godt...er fortsatt en gutt inni her:hilarious:

Ikke et svar, men et spørsmål ang NIPT test

hvordan fikk du / tok du dere det i utlandet ? :o og hvor mye kostet det ?

99% er for at de skal kunne ha mulighet for å ta feil. Og det skyldes kanskje feilmarginen som beskrevet over her? At den 1% er der de har skrevet at det kan være økt risiko, men ikke er det? :rolleyes: Vet ikke altså, men det er min tanke :)

Back
Topp