Reglene er laget for å være like "urettferdig" begge veier...
De 3 ukene før termin er ment som avslapning og forberedelse til fødsel, føder man før termin har man jo ikke lenger behov for dette og man mister resterende av disse ukene og begynner rett på hoveddelen av permisjonen.. Man må da tidligere tilbake i jobb enn planlagt...
Føder man på termin får man maks uttelling, da får man fulle 3 uker med forberedelse før fødsel og full permisjon etterpå.. Dette er det absolutt gunstigste, men dessverre er det slik at bare ca 5% føder på termindato....
Føder man etter termin har man fått 3 uker med avslapning + man har spist opp av hoveddelen av permisjonen, når barnet fødes har man m.a.o brukt opp tid man skulle hatt med babyen, permisjonen blir like lang som om man hadde født på termindato, men man "mister tid" sammen med babyen og konsekvensen blir at man skal tilbake i jobb på samme dato som de som føder på termin, men babyen er mindre...
OM reglene hadde vært slik flere mener - at man IKKE mistet tid av de 3 ukene før termin om man føder tidligere hadde det vært blodig urettferdig pga de ville da hatt potensielt flere uker og måneder mer med babyen enn de som føder etter termin... En slik regel ville ført til ramaskrik og krav om forlenging av permisjonen for de som føder etter termindato.. Og så ruller ballen... Vi har allerede verdens beste permisjonsordning og dermed liten grunn til å klage!!!!!!!!!!
Det er tiden sammen med babyen som "teller" og føder du før termin får du maks tid med babyen og taper litt av avslapningstiden, føder du etter termin får du lang permisjon men mindre tid med babyen.. Jeg har prøvd begge deler og vet helt klart hva jeg foretrekker - jeg vil heller føde FØR enn etter!!!!!!!!!
Og bare for å påpeke en ting, om dette kommer som en overraskelse har man selv gjort en dårlig jobb for dette står i det midlertidige vedtaket man får fra nav ang foreldrepengene....