kan nav bestemme tid for permisjon????

lille olle bolle

Glad i forumet
lurte på om nav har lov å bestemme når far skal ha sin permisjon. snuppa har gått i barnehage i 2 månder jeg er sykemeldt og arbeidsledig og far er sykemeldt også. det som er er at far nettopp er blitt arbeidsledig også[&:]og i går fikk far beskjed om at permisjonen hannes var tredd i kraft nå siden han var arbeidsløs.men han er jo sykemeldt også da...har nav lov til dette???????????? vi har jo overhodet ikke behov for at far tar resten av sin perm nå.han har forresten 5 uker i gjenn.snuppa er jo i barnehagen!!!!!!!![:@][:@][:@]

kan ikke skjønne at dette er lov i så tilfelle?!?!?!?!?

det virker som det er derfor! men er vel gjerne for å spare sykepenger også...ikke vet jeg[8|]syntest bare hele greiene virker merklig[:@]han skal nå pa nav i morgen å høre...men jeg har ikke hørt om liknende før!

Han kan selv bestemme når ha vil ta ut perm innen barnet er fylt 3 år

det rekner jeg ikke med.pleier jo ikke melde fre normalt sett til nav om det da...men skal jo selfølgelig si fra om det i morgen[:)]

ORIGINAL: thejohan

ORIGINAL: lille olle bolle

det rekner jeg ikke med.pleier jo ikke melde fre normalt sett til nav om det da...men skal jo selfølgelig si fra om det i morgen[:)]

Da vil jeg tro at det er derfor..

får håpe det da..at det er så enkelt[:)]

ORIGINAL: lille olle bolle

lurte på om nav har lov å bestemme når far skal ha sin permisjon. snuppa har gått i barnehage i 2 månder jeg er sykemeldt og arbeidsledig og far er sykemeldt også. det som er er at far nettopp er blitt arbeidsledig også[&:]og i går fikk far beskjed om at permisjonen hannes var tredd i kraft nå siden han var arbeidsløs.men han er jo sykemeldt også da...har nav lov til dette???????????? vi har jo overhodet ikke behov for at far tar resten av sin perm nå.han har forresten 5 uker i gjenn.snuppa er jo i barnehagen!!!!!!!![:@][:@][:@]

kan ikke skjønne at dette er lov i så tilfelle?!?!?!?!?

Hmm...vanskelige greier. Det eneste jeg kan se er følgende:

- Ser at barnet ditt er ca 1 år...dvs at fedrekvoten som hovedregel MÅ tas i sammenheng med mors permisjon. Den kan derimot utsettes ved 100% arbeid hos far i en fastsatt periode men siden har er arbeidsledig går jo ikke dette- og det betyr at fedrekvoten må tas ellers blir den slettet. Er far for syk til å ta vare på barnet kan det være mulig å overføre permisjonen til mor, ettersom jeg har hørt/lest. Alvorlig sykdom hos far må dokumenteres med legeerklæring hvor det sies noe om HVA han ikke kan gjøre av stell osv pga sykdommen- som igjen må vurderes av NAV i hvert enkelt tilfelle. Gjør ellers oppmerksom på at disse 5 ukene han har oppspart uansett vil bli slettet når et nytt barn blir født...så kanskje like greit om du elelr far får brukt dette opp.

- Hvis uten arbeid...så er dagpengesatsen ca 65% av inntekt. Dette fordi så lenge han ikke har arbeid, ikke rett på 100% sykpenger... Å ta fedrekvoten på 100% eller 80% kan faktisk lønne seg fremfor å motta dagpenger.

Jeg ville ringt NAV og forhørt meg om hvorfor det er blitt slik som det er blitt...sannsynligvis ligger noe til grunn som jeg/ du ikke har tenkt på.[:)]

Back
Topp