Kan melka forsvinne? Hvordan kan jeg øke produksjonen?

SofieSofie

Lillegutt <3
Januarhula 2014
Hei! :)

Den første uka hadde jeg så mye melk at jeg kunne fylle flasker på flasker og fortsatt gjøre baby mett. Grunnen til at jeg pumpa var fordi jeg hadde så melkespreng at baby fikk ikke tak i puppen, men det gikk seg til etter et par dager. Da slutta jeg helt med pumping og han har kun fått pupp siden da.

Nå lurer jeg på om jeg har for lite melk, eller om produksjonen min går ned... baby er nesten 4 uker og især på kvelden spiser han av begge bryst. På dagtid holder det med det ene brystet. Grunnen til at jeg lurer på om jeg har lite melk er fordi i dag har jeg prøvd å pumpe meg for å fryse melk slik at jeg har et lite lager på dager hvor jeg skal være vekk noen timer på dagen, men puppen virker tom! Hvis jeg klemmer på brystet kommer det litt melk ut, men pumpa klarer ikke pumpe det ut. På morgenen er det litt bedre, da baby spiser seg mett på det ene brystet og jeg pumpa ca 90 ml fra det andre. Og that's it. Prøvd flere ganger i løpet av dagen, rett etter at baby er mett, men får så vidt ut 10 ml.

Ellers legger baby på seg og virker veldig fornøyd og våken. Skriker omtrent aldri og spiser hver 2,5 - 3 time. Han spiser veldig effektivt og har hele areola i munnen og slurper ikke. Har også flere tunge tissebleier og bæsjebleier i løpet av døgnet. Det varierer veldig hvor lenge han spiser av gangen. På dagtid kan alt fra 10-20 min holde, mens på kveldstid kan det gå opp mot 40 min, men da spiser han gjerne av begge brystene og jeg prøver å få han til å rape før han tar bryst nummer to.

Jeg er bare så redd jeg ikke skal ha nok melk eller at produksjonen skal gå ned, spesielt siden jeg ikke har merket noenting til økedøgn... Hvordan kan jeg øke produksjonen? Har ikke lyst til at han skal få erstatning bare fordi jeg skal avgårde noen timer.
 
Jeg glemte å skrive at jeg bytter som regel bryst når jeg hører at han slutter å svelge. På dagtid holder det med å få han til å rape og gi han det samme brystet.
 
Hei!

Du skriver at du "pumper 90 ml og thats it." Det er faktisk veldig, veldig mye!! Produksjonen regulerer seg i forhold til barnets behov og det du beskriver ifht hvor lenge og ofte han spiser høres helt normalt ut! 90-100 ml mer enn han spiser i døgnet er mye. Et fullammet barn mellom 1 og 6 mnd spiser i gjennomsnitt rundt 750 ml i døgnet (noen litt over og noen litt under) så et måltid er som regel fra 90-120 ml alt etter hvor ofte de spiser. Dvs at du pumper et helt måltid ekstra i løpet av en dag.

Jeg vil anbefale deg å ikke bytte bryst før han ikke vil ha det lenger. Når man ammer så dier først babyen uten å svelge noe særlig, så kommer første utdrivningsrefleks og man hører at de svelger godt, når utdrivningen er over dier de med lengre opphold mellom hver gang de svelger frem til det kommer ny utdrivning. Det beste er om han får tømme brystet bedre før du legger ham over på det andre brystet :)

Hvis du vil øke produksjonen ville jeg pumpet ca 1 time etter måltid, da er ca 40% av melkemengden produsert igjen, og det er fortsatt 2 timer til neste måltid. Men du skal være obs på at du kan stimulere slik at du får for mye melk og det kan på mange måter være problematisk i form av at det blir vanskelig for babyen å svelge unna all melken som kommer, problemer med tilstoppinger etc.

Masse lykke til!

Mvh
Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Back
Topp