Kan man?

Jaybird

Gift med forumet
Man skal jo jobbe 6 av de 10siste mnd før fødsel eller gå på skole 6 av 10 for å få penger.
Hva hvis man jobber 2 mnd, men ikke rekker å gå mer enn 5mnd på skole? Kan man da kombinere jobb og skole for å få penger?

Har spurt på økonomi tidligere. Men vil høre med andre, for virker jo som at jeg ikke vil ha krav på en skitt, utenom engangstøtten (eller hva det heter).

Tviler jeg på.. må vel hatt krav på støtte fra lånekassen i minst 6 mnd eller jobbet 6 av de siste 10...

Ja, får ringe dem. Er jo utrolig dumt hvis jeg ikke har krav på noe fordi jeg har termin to uker for tidlig til å ha gått skole 6mnd^^. Menmen, ordner seg vel=).

Nei, gjør nok ikke det. men hvis man har 6 mnd av 10 så får man foreldrepenger fra lånekassa. Hadde jo vært fint hvis det hadde gått ann å kombinere=).

Nope, du kan ikke kombinere de. kanskje lurere å fortsette jobbe slik at du rekker jobbe 6 av 10 mnd og utsette skolen?

Ordner seg nok uansett=) Har da ikke sett på MacGyver i alle år uten å lære en ting eller to=)

Klippet dette fra noe jeg leste på et forum, tror det var barnimagen, men fant det ikke igjen. Hadde heldigvis lagret det. Håper det gir svar på det du lurte på!

"En generell misforståelse som finnes, nemlig det at en IKKE har rett på foreldrepenger samtidig som en får utdanningsstipend. Stort sett så har en rett på det nemlig :)

De fleste studenter idag har nemlig jobb ved siden av studiet, så har du hatt fast jobb(om det er deltid spiller ingen rolle) i 6 av de 10 siste mndene og har tjent over en halv G (pensjonsbeløp, dette tilsvarer cirka 35 000 kr) Så har du rett på foreldrepenger. De fleste av oss studenter jobber jo endel, selv pleier jeg å tjene nærmere 100 000 kr hvert av de årene ved siden av studiene.

Jeg jobbet fram til juni og tjente over 40 000 kr, begynte på studie i august og fødte i oktober. Jeg fikk beskjed på Nav kontorene (jeg var innom tre ulike kontor) at en IKKE hadde rett på foreldrepenger som student, da ville en få engangsstønad på 33 000 kr(eller noe slikt) istedet.

Jeg nektet å godta det, ettersom jeg visste at jeg hadde jobbet hele tiden og hadde tjent over 35 000 kr, så jeg sendte til slutt inn en søknad om foreldrepenger, og fikk det innvilget! Dette tjente jeg over 90 000 kr på!!! Hadde jeg hørt på de nav ansatte som fortalte meg at jeg ikke hadde rett på det, så måtte jeg klart meg med engangsstønad i tillegg til stipend. (det utgjør ikke mye i mnden) Istedet så fikk jeg begge deler og slapp å uroe meg økonomisk det første året! Jeg fikk både foreldrepenger fra Nav og fødselsstøtte fra Lånekassen (ettersom jeg også var under utdanning)

Så jeg vil understreke at det er VELDIG viktig å undersøke før en gir slaget tapt, mange Nav ansatte har ikke oversikten over halvparten av regelverket engang, så det lureste du gjør er å fikse jobben selv!

jeg samlet inn følgende papir og la ved søknaden for å få effektivisert prosessen:
mine ti siste lønningsslipper
søknaden om foreldrepenger
(husk å ta kopier, da mange Nav kontor rotert bort papir hele tiden)"

Takk takk=). Skal lagre den så jeg vet hvor den er:D Veldig fin=)

Back
Topp