Kan man velge?

mmicha2

Glad i forumet
Når jeg var gravid med datteren min skulle jeg egentlig føde naturlig men det endte med HK. Har siden den gang hatt 2 SA, og er nå gravid i gjen.

Viss jeg ikke mister denne gang også, kan jeg da velge mellom å føde naturlig eller å ta keisersnitt?

Hei!

Jeg vet at noen som har opplevd å bli forløst med hastekeisersnitt, ønsker et planlagt keisersnitt neste gang!
Det kan ha mange grunner - noen godt begrunnet også.
Det er dessverre ikke bare å "bestille" et.....
Ved de fleste sykehus, vil de helst ha en medisinsk indikasjon for å gi et planlagt keisersnitt. Det vil varierer fra sykehus til sykehus. Noen er strengere enn andre!
I utgangspunktet er det denne gangen du kan få føde vaginalt - blir det et til keisersnitt, har du ikke noe valg.
Hva tenker du skulle være grunnen for ikke å ville prøve en vaginal fødsel? Er der ting du skulle ha fått diskutert med personalet som var med forrige gang, eller din jordmor i svangerskapet?

Jeg synes det er viktig å få en samtale med jordmor, eller fødepoliklinikken der du bor, for evt å avgjøre hvilke muligheter du har

Masse lykke til! :flower

Mvh jordmor Grethe

Jeg er bare nyskjerrig :) jeg vil føde vaginale om mulig, men jeg har ikke lyst å oppleve hk en gang til :) det var grusomt.

Jeg hadde og HS første gangen,andre gangen jeg var gravid gikk jeg til samtaler og hadde ekstra oppfølging fordi jeg var livredd for at det var bekkenet som var grunnen til hs,heldigvis var det ikke det.Mini ble og sjekket for leie mot slutten da broren var "stjernekikker" og derfor ble det hs. Men jeg fødte vaginalt og det var så mye bedre og jeg kom meg så fort på beina igjen etterpå og formen var bra :)

Back
Topp