Kan man varme mm i micro?

Lf85

Forelsket i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Er d noen som vet om man kan varme mm i micro ? Vi har ikke d selv, men vurderer bunad på 17 mai, å då blir d litt styrete å skulle amme ;)

Sniker

Nei, man skal ikke det.

Vi gjorde det til storebror, og kommer til å gjøre det til lillesøster når jeg begynner å jobbe igjen. Det er to grunner til at det frarådes, og jeg synes ikke noen av grunnene er noe problem for oss.

Grunn 1: Det sies at noen av morsmelkens immunologiske egenskaper kan ødelegges. Det vil si at babyen får færre av dine antistoffer og beskyttelse mot sykdom. Greit å tenke på for de som fullpumper, men for en flaske 17. mai? Det finnes babyer som kun får mme, og aldri ser et eneste antistoff, jeg tror nok våre ammebarn overlever fint et lite måltid uten de også.

Grunn 2: Micro varmer ujevnt. Hvis du ikke rister flasken godt, så risikerer du at det du drypper på hånden din er passe varmt, mens noe lengre nede i flasken er kokvarmt og gir babyen brannskader i munnen. Noen foreldre har faktisk vært uforsiktige nok til å varme flasker med flaskesmokken på, noe som også kan gi babyer brannskader. Hvis du er litt lurere og mer forsiktig, så tror jeg du får matet trygt med microvarmet mm.

Eg ser d e to stk som har svart men får ikke opp noe :( 

Mye tull me det fornyede forumet... 

Det frafrådes å gjøre det, så jeg ville ikke gjort det :)

.. men er jo like lett å oppvarme melken i vannbad som det er å varme den opp i micro. Det er lettere å spørre etter en skål med kokt vann enn en å la ansatte styre varmen på melken i micro`n om dere skulle sette dere en plass feks.

Om du varmer den i mikroen så vil (som skrevet over) viktige stoffer forsvinne fra melken, det kan også gjøre at du må gi mat oftere fordi barnet ikke blir mett like lenge.

Jeg har varma melka til snuppa mi i mikroen siden hun var født.. Er aldri syk, vokser som hun skal.. Spiser hver fjerde time og har aldri brent seg emoticon 

Jeg pumper og gir mm på flaske (ammer ikke) og varmer aldri i micro pga grunn nr. 1 som sukkertopp nevner :) Men 1-2 flasker 1 dag (som feks 17.mai skader nok absolutt ikke :)). Men tar ikke lang tid å varme opp i vannbad heller :) Har du ny-pumpa melk som er oppbevart i romtemp (holder seg noen timer) er den jo ikke akkurat kald. Da holder det å holde plasken innunder rennede varmt springvann :)

Det ER bare tull det med at strålingen dreper næringsstoffene.. nå har jeg ingen link som sier det, men de nye mikrobølgeovnene gjør ikke sånt....

Jeg tror nok ikke d skader den ene dagen. jeg har varmet MME i mikroen (pleier å varme vann først så tilsette pulver) et par ganger, og så lenge en ikke gjør d hver gang, kan d ikke skade:) Ha en fin 17. mai i bunda:D

Frøken Lillan skrev:
Det frafrådes å gjøre det, så jeg ville ikke gjort det :)

.. men er jo like lett å oppvarme melken i vannbad som det er å varme den opp i micro. Det er lettere å spørre etter en skål med kokt vann enn en å la ansatte styre varmen på melken i micro`n om dere skulle sette dere en plass feks.

Om du varmer den i mikroen så vil (som skrevet over) viktige stoffer forsvinne fra melken, det kan også gjøre at du må gi mat oftere fordi barnet ikke blir mett like lenge.

Signerer! Jeg gjorde det aldri da jeg gav mm, og ville ikke gjort det nå heller om jeg hadde mm. Det er enkelt og fort gjort og varme i vannbad. Jeg holdt bare flasken under springen om jeg var "vanskelige" steder. Og det gikk fort og greit:)

Back
Topp