Kan man varme middagsglass flere ganger?

Mammahjertet

Elsker forumet
Jeg ga snuppa middag for første gang idag, varmet et stort glass av mormors lapskaus som den heter, men hun spiste bare halvparten, kan jeg sette resten i kjøleskapet og varme opp igjen til henne imorgen?

Jeg har ikke gjort det, men vet ikke om man kan. Satser på noen bedre svar her :p

Nei, det tror jeg ikke er anbefalt.

Neste gang tar du litt på et fat, så varmer du det, da kan det som er igjen på glasset stå 1-2 døgn i kjøleskapet.

Ville ikke varmet det opp igjen nei...da blir det varmebehandlet tre ganger..(tilbereding, oppvarming og oppvarming) ville vært redd for bakterier...

Nei, det skal kun varmes opp en gang. Vi brukte å ha litt i en kopp eller skål, da kan resten spares i kjøleskapet.

ok, da vet jeg det :) Grunnen til at jeg varmet alt var for at jeg ikke visste hvor mye hun kom til å spise siden det er første gangen hun får middag. Tenkte derfor at jeg bare varmet alt for sikkerhetskyld :) hvor mye er det normalt at en baby på nesten 9 måneder spiser av et middagsglass? Vet at det kan være stor variasjon, men hva er deres erfaringer? :)

De mener vel at det ikke er anbefalt. men ungene dør eller blir heller ikke syke av at vi varmer opp middagen om de ikke får glass. Har varmet opp glass flere ganger. men ikke små slumper, heller når det bare ble spist 4 skjeer på et stort glass. Ikke brukt glass så mye, men har varmet opp middag flere ganger og ingen baby eller voksen har blitt sjuk her i allefall.

De mener vel at det ikke er anbefalt. men ungene dør eller blir heller ikke syke av at vi varmer opp middagen om de ikke får glass. Har varmet opp glass flere ganger. men ikke små slumper, heller når det bare ble spist 4 skjeer på et stort glass. Ikke brukt glass så mye, men har varmet opp middag flere ganger og ingen baby eller voksen har blitt sjuk her i allefall.

Det er bare det at hvis dere en gang er uheldige og blir syke, kan det være fatalt. Mat, og spesielt fisk og kjøtt skal aldri varmes opp mer enn én gang etter tilberedning. Bra dere har hatt flaks hittil. :)

En kompis fikk salmonella hos datteren sin, mest sannsynlig på grunn av 2. gangs oppvarming av babyglasset... så styr unna. Skal maten varmes opp igjen er det veldig viktig at den blir varm, kokes/gjennomstekes.

Jeg har aldri varmet opp maten mer enn en gang:) Men hender jeg bare tar halve glasset hvis jeg vet han ikke kommer til å spise opp alt. Her er det litt forskjellig hvordan han spiser. Som regel spiser han opp hele glasset, noen ganger bare noen skjeer. Men det samme gjelder grøt eller hva nå enn han får. Matinntaket er forskjellig fra dag til dag her i huset!

Jeg tok ca 1\3 av de store glassene når hun var på den alderen. Ville hun ha mer varmet jeg ett par skjeer til eller ga fruktmos til dessert.

Jeg hadde ikke gitt det.

Dessuten så skal man også tenke på at når man gir sviskemos eller hva man gir fra glass så bør man ta det over i egen skål. Man bør ikke gi barnet fra glasset (altså putte skjea som barnet har hatt i munnen, oppi glasset igjen) og så sette det i kjøleskapet for å gi av det senere igjen.
Da har det hatt god tid på å utvikle bakterier der.

Gi alltid fra skål. Tar ikke lange tida å varme litt ekstra heller.

har heller aldri varmet opp 2 ganger, eller brukt mat hvor skjeen barna har spist av har vært oppi glasset.

Da kaster jeg det heller enn å risikere at de blir syke...

på den alderen tror jeg begge mine stort sett spiste tilsvarende et helt stort glass, men de var begge veldig matglade som babyer :)

Eg har fått forståelse av at man ikkje skal det.. men varme et halvt glass å la resten stå kaldt går fint ann.. :)

Back
Topp