Kan man ta solarium gravid?

Du kan ta solarium, men dei anbefala å vera forsiktig pga huden din kan vera meir sårbar. Har eg høyrt...

Du kan ta solarium, men man skal være forsiktig. Gravide tåler vell mindre varme osv?

Jeg er forsiktig med sola for jeg fikk pigment flekker forrige gang som ikke har gått bort ennå...

ikkje farlig, går ikkje an å "koke fosteret".
men eg og unngikk det pga fikk masse ekstra flekker i fjeset/halsen da eg va gravid
(dessuten pyton åligge på rygg, spes i slutten av graviditeten)

Ja. Men ikke så lang tid. Pga fare for opphetning for foster. Pluss mer sjanse for å få pigmentflekker..

Jeg har hørt at det ikke er farlig for fosteret, men at man som gravid fort kan få pigmentflekker...

Alt med måte tenker jeg! Kort ned tida i sola og beskytt huden, som flere andre nevner er du mer utsatt for pigmentflekker.

Ville aldri tatt solarium

Ble frarådet på det sterkeste å ta solarium eller boblebad pga det ble for varmt inni magen.(Av jordmødre og leger)

Holdt meg også unna vanlig sol (satt i skyggen) pga e ikke klarte å sitte rett i sol pga varme.

Fant et forum der en helsesøster hadde svart:

Vanligvis så kan gravide ta solarium. UV-strålene går kun cirka 0,5 millimeter inn i huden. Fosteret blir dermed ikke berørt. Gravide kvinner kan imidlertid få pigmentflekker og oppnå ujevn bruning når de soler deg. I tillegg er det uheldig for fosteret hvis moren blir for varm.

Back
Topp