Kan man ta jerntabletter og folat tabletter sammen?

<3LykkeligMamma<3

Flørter med forumet
Ja overskriften sier vel sitt. Jeg må ta en boks med 100 duraferon duretter jerntabletter for jernlageret mitt er helt tomt så det vil si litt over 3 mnd med de tablettene og utenom dette så tar jeg da folat tabletter hver dag siden vi begynner prøvingen i september.

Men kan de taes sammen eller må jeg ta de hver for seg? Noen som vet?

Jeg går på tabletter hvor jern og folsyre+andre vitaminer er i en tablett, så jeg tror det går bra! Jern tas opp bedre hvis du svelger tablettene med appelsinjuice :-) Vet ikke om du har hørt om floradix med jern, men hos meg funker det bedre.. Og den er veldig snill med magen. :-) Kjøp den i matbutikken. Lykke til!

Lykkepjuska skrev:
Jeg går på tabletter hvor jern og folsyre+andre vitaminer er i en tablett, så jeg tror det går bra! Jern tas opp bedre hvis du svelger tablettene med appelsinjuice :-) Vet ikke om du har hørt om floradix med jern, men hos meg funker det bedre.. Og den er veldig snill med magen. :-) Kjøp den i matbutikken. Lykke til!

Oki da skal jeg prøve med appelsinjuice . Tok i morges for første gang og da kastet jeg opp bare en times tid etterpå så det var ikke så lurt, men det var på tom mage da så det gjør jeg ikke igjen for å si det sånn. Jeg kommer til å holde meg til duraferon durettene for legen som har sagt at det må være de tablettene også er de små folat tablettene så lett å legge oppi sammen med stoffskifte medisinen min

Off, ja.. Jeg blir også kvalm av jern på tom mage.. Lurt å høre på legen.. Men jerntab. er "tungt" for magen, og hvis det blir skikkelig fælt med tablettene for deg, så kan du jo ringe å høre med legen. Jeg gikk på niferex, som skal være veldig snill med magen, men jeg måtte bytte og fikk lov av legen. :-) Det blir sikkert bra uansett. :-)

Jada det går helt fint! Jeg måtte ta jern fra start til slutt i mitt svangerskap samtidig som jeg tok fol. Jeg har dessuten hørt at man ikke skal ta jern sammen med melk-og kalk produkter da dette hemmer opptaket. Just so you know=)

Fru.Maja skrev:
Jada det går helt fint! Jeg måtte ta jern fra start til slutt i mitt svangerskap samtidig som jeg tok fol. Jeg har dessuten hørt at man ikke skal ta jern sammen med melk-og kalk produkter da dette hemmer opptaket. Just so you know=)

Ja det er noe med melk og jern tabletter, at de skal ikke kombineres liksom. Samme som med enkelte typer antibiotika kurer for f eks uvi . Så dette visste jeg men takk for at du minte meg på det selvom

Lykkepjuska skrev:
Off, ja.. Jeg blir også kvalm av jern på tom mage.. Lurt å høre på legen.. Men jerntab. er "tungt" for magen, og hvis det blir skikkelig fælt med tablettene for deg, så kan du jo ringe å høre med legen. Jeg gikk på niferex, som skal være veldig snill med magen, men jeg måtte bytte og fikk lov av legen. :-) Det blir sikkert bra uansett. :-)

Ja nå har jeg spist frokost før jeg tar de tablettene så håper jeg at det går bedre i dag enn det gjorde i går og blir det for gale så må jeg bare ringe legen min og få noe annet

Back
Topp