Kan man spise krabbe?

spenta

Flørter med forumet
Jeg har spist krabbe i hele sommer, og har lest nettopp nå at man ikke skal spise det?? Hvorfor er dette farlig?? Huff, hva kan gå galt nå da? Jeg har jo vært mer enn 30 uker gravid når jeg har spist det, har det noe å si??
Blei bekymra jeg nå..

Jeg har også spist massevis av krabbe, men har kun spist klørene. Har hørt man skal være forsiktig med det som er i støet, men hvorfor aner jeg ikke.
Er nok ingenting å være bekymret over.

Jeg har hørt...
  1. Man kan spise klørne, men ikke selve krabba. Er en bakterie i den som kan skade fosteret.
  2. Man kan spise det, men hvis det ligger mye allergi i familien, vil fosteret har større sjanse for å utvikle allergi for krabbe hvis man spiser det under svangerskap. Det samme gjelder nøtter o.l.

Hør med legen din om du er i tvil:) Det går helt sikkert bra. Noen er mer forsiktige enn andre.

Fra matportalen.no i forhold til graviditet:

Fisk og skalldyr
Fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer for deg som er gravid. Skalldyr, fiskelever og noen spesielle fiskearter kan imidlertid være forurenset med miljøgifter (se sakene om: Helhetsvurdering av fisk og sjømat og Miljøgifter i fisk. Generelt bør gravide huske å varmebehandle fisk og skalldyr godt før de spises.

Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:
  • Blåkveite over 3 kilo.
  • Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.
  • Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.
  • Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).
  • Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. NB se også blåskjellvarslet.
  • Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

En del havner og fjorder langs norskekysten er spesielt forurenset. I disse områdene gir Mattilsynet egne kostholdsråd og legger ned omsetningsforbud for fisk og skalldyr. Disse særskilte rådene - som alltid er oppdaterte - er spesielt viktig å følge for gravide. Se Kostholdsråd - fjorder og havneområder.

Gravide bør også unngå sjømat fra områdene rundt u-båtvraket ved Fedje - les mer i saken Mattilsynet opprettheld kosthaldsrådet for Fedje

Synes det er dumt at en ved første svangerskapskontroll ikke får utdelt en liste over hva en bør holde seg unna i svangerskapet. Er overraskende mange som f.eks ikke vet at en ikke skal ta Ibux.

ORIGINAL: MammaOkt

Fra matportalen.no i forhold til graviditet:

Fisk og skalldyr
Fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer for deg som er gravid. Skalldyr, fiskelever og noen spesielle fiskearter kan imidlertid være forurenset med miljøgifter (se sakene om: Helhetsvurdering av fisk og sjømat og Miljøgifter i fisk. Generelt bør gravide huske å varmebehandle fisk og skalldyr godt før de spises.

Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:
  • Blåkveite over 3 kilo.
  • Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.
  • Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.
  • Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).
  • Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. NB se også blåskjellvarslet.
  • Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

En del havner og fjorder langs norskekysten er spesielt forurenset. I disse områdene gir Mattilsynet egne kostholdsråd og legger ned omsetningsforbud for fisk og skalldyr. Disse særskilte rådene - som alltid er oppdaterte - er spesielt viktig å følge for gravide. Se Kostholdsråd - fjorder og havneområder.

Gravide bør også unngå sjømat fra områdene rundt u-båtvraket ved Fedje - les mer i saken Mattilsynet opprettheld kosthaldsrådet for Fedje

Synes det er dumt at en ved første svangerskapskontroll ikke får utdelt en liste over hva en bør holde seg unna i svangerskapet. Er overraskende mange som f.eks ikke vet at en ikke skal ta Ibux.

Ja, syns og det burde vært delt ut ei slik liste. Er ikke like lett å finne ut av/vite hva en kan eller ikke kan spise.

Det går nok bra det vettu..
Krabbe er det lov til å spise, så lenge man ikke spiser "gørra" - og om man har gjort det er nok ikke det fullstendig krise det heller. Jeg kan gjerne innrømme at jeg ikke har helt greid å holde meg unna spekemat... Men jeg har ingen bekymringer likevel.. Prøver i alle fall [;)]

Ordner seg!! [:D]

Jeg har også syndet en del... går sikkert bra! Har en venninne som overhodet ikke har tatt noe hensyn til restriksjonene (bortsett fra alkohol, da) og hun har født 2 perfekte unger, så...
- Ikke ment som et argument for at restriksjonene er tull, men for å si at som oftest går det fint [;)]

ORIGINAL: Flizen

Jeg har også syndet en del... går sikkert bra! Har en venninne som overhodet ikke har tatt noe hensyn til restriksjonene (bortsett fra alkohol, da) og hun har født 2 perfekte unger, så...
- Ikke ment som et argument for at restriksjonene er tull, men for å si at som oftest går det fint [;)]

Jeg har spist det jeg vil spise i hele svangerskapet! Klart jeg har tenkt litt over div. matvarer som "blodig biff" og har unngått det, men ellers har jeg ikke tatt noe hensyn egentlig. Det skal da sies at jeg ikke har KUN spist spekemat, laks, krabbe, reker, blåskjel etc. men har egentlig holdt den samme dietten som før jeg ble gravid. Jeg synes rett og slett at det er litt for mye oppstyr blandt hva vi kan og ikke kan spise, men det er min personlige mening. Er 100% avholds da!!! Alkohol skal ikke konsumerest av den lille i magen, kun meg. [:)]

Selv har jeg blitt dradd mellom det engelske og norske retningslinjene og jeg fikk et stygt blikk av jordmor da jeg sa at jeg spiste leverpostei (da norge reklamerer hvor bra det er for den gravide) mens engelske retningslinjer fraråder deg å spise det.

Jeg synes det bør få vere opp til hver enkelt av oss å spise hva man måtte ønske.

Innmaten av krabbe: vi vet det kan skade fosteret, men på hvilken måte? Jeg har ikke tenkt å utfordre skjebnen på noe som helst måte, men jeg bare lurer. Jeg forstår jo at folk er bekymret så det er derfor jeg spør. Ikke ta det feil opp [8|]

Takk for gode svar jenter! Jeg tenker det samme som deg Tirnanog, på hvilken måte kan det skade? Jeg hadde jo ikke spist det hvis jeg hadde visst at det kunne være farlig..... Er så mye vi skal vite!!! Dessuten er det vel ikke selve matvarene som er farlig, er det det da? Så jeg tenker som så at det skal jo litt til at det er noe farlig i matvarene uansett! Jeg er litt mindre bekymret, og jeg kjøpte jo en ferdigrenset krabbe. Der er det jo veldig fint kjøtt. Det brune kjøttet liker jeg ikke uansett... Så jeg håper ikke det kommer ut en baby med krabbeklør nå da.....

ORIGINAL: spenta

Takk for gode svar jenter! Jeg tenker det samme som deg Tirnanog, på hvilken måte kan det skade? Jeg hadde jo ikke spist det hvis jeg hadde visst at det kunne være farlig..... Er så mye vi skal vite!!! Dessuten er det vel ikke selve matvarene som er farlig, er det det da? Så jeg tenker som så at det skal jo litt til at det er noe farlig i matvarene uansett! Jeg er litt mindre bekymret, og jeg kjøpte jo en ferdigrenset krabbe. Der er det jo veldig fint kjøtt. Det brune kjøttet liker jeg ikke uansett... Så jeg håper ikke det kommer ut en baby med krabbeklør nå da.....

De ferdigrenskede krabbene er jo så delikat presantert og uten det grønne eg "misfargede" innmaten så jeg tror du skal vere rimelig sikker på at det ikke var noe skummelt i den som kan skade babyen din.

Dessuten sier ekspertene at forskjellige matvarer "KAN" skade. Det er dermed ikke sikkert at de virkelig gjør det. Jeg har full forståelse overfor gravide som vil holde seg borte fra ALT men dette må vere opp til hver enkelt.

Min mening er at: hvis gravide fødte velskapte barn før de visste om denne uendelige listen så tror jeg vi kan det også.

Back
Topp