Kan man spise gilde salami?

Bkno8972062

Andre møte med forumet
Har hørt så mye rart om å ikke spise spekemat eller salami.. så lurer på om det er tryggt å spise salami på brødskiva?:) gravid i uke 10+4

Salami går under spekemat og følger men retningslinjene fra helsedirektoratet så er svaret nei. Gilde varmebehandler sin salami og noen argumenterer da for at det er trygt, men Gilde garanterer ikke for dette. For min del er svaret nei;)

Mattilsynet sier nei, også til gilde sin, så jeg spiste ikke. Men du kan trygt lage ostesmørbrød med salamien! Varmes salamien opp mer enn 73 grader over noen minutter dør både listeria og toxoplasma, så det blir helt trygt :)

Nei! Salami er fortsatt like mye spekemat selv om folk rundt omkring sier der er trygt. Ta sjansen om du vil, men da må du tåle konsekvensen også.

Jeg både leste og fikk beskjed av jordmor at om man putta salamien i fryseren så var det ok.
Så det har jeg gjort - oppbevart en pakke i fryseren og tatt når jeg har hatt lyst på. Har ingenting å si på smaken.

Jeg både leste og fikk beskjed av jordmor at om man putta salamien i fryseren så var det ok.
Så det har jeg gjort - oppbevart en pakke i fryseren og tatt når jeg har hatt lyst på. Har ingenting å si på smaken.

Frysing dreper kun toxoplasma, i spekemat kan man i worst case ha både listeria og toxoplasma. Listeria overlever frysing, varmebehandling er det eneste som dreper begge. Står på matportalen (driftes av Mattilsynet) :)

Grunnen til at de påstår at det holder å fryse det er vel pga de mener at listeria ikke klarer å leve i det salte miljøet, men detter stoler jeg ikke på og spiser det kun om det er varmebehandlet.
Ettersom jeg har forstått så kan de overleve ganske høye saltnivåer.

Når jeg var på butikken i dag så var det ei som delte ut smaksprøver på salami/saltpølse, hun spurte meg på avstand om jeg ville smake, sa nei, og npr jeg kom nermere sa hun, ja nå ser jeg jo hvorfor du ikke skal smake, hun så da gravidmagen. ;)
Så da tenker jeg det er greit å følge mattilsynet sitt råd om å spekeprodukter ligge disse mnd man går gravid (om en ikke varmer de vel og merke.).

Gilde sier det er trygt. Jeg turte ikke :) bedre å la være i tilfelle det er avvik eller lignende

Back
Topp