Kan man spise for mye gulrot?

~Mummimamma~

Forumet er livet
VIP
Og hva er i såfall for mye?
Noen som har noe godt svar på dette?

Det gjelder forresten barn.

Når du blir oransje og får grønt hår, da har du spist for mye..hihi..
nei, det tror jeg ikke..hvor mye spiser de da?

Hahaha, kan jeg hende jeg skjønner det er nok da.

Det er hun minste som er helt gal etter gulrøtter (kokte riktignok)
Hun kan sikkert spise tre stykker til middag, og vil egentlig ha mer.
Er ikke sikkert det er så mye egentlig da, men hun er jo så liten :P

Nå leste jeg nettopp at det ikke er farlig å spise mye gulrot, men man kan bli litt gul i huden pga fargestoffene i gulrøttene.
Kokte gulrøtter inneholder også tre ganger så mye antioksidanter som rå, og det er jo veldig bra!
Når du spiser gulrøtter, får du også i deg viktige stoffer som kalium, folinsyre, jern, karoten, magnesium og kopper.
Bare husk at den kan virke avførende hvis hun får i seg for mye.
Så alt i alt høres det jo veldig sunt ut å spise masse, bortsett fra at man kan bli litt gul i huden da.

Mumfie skrev:
Nå leste jeg nettopp at det ikke er farlig å spise mye gulrot, men man kan bli litt gul i huden pga fargestoffene i gulrøttene.
Kokte gulrøtter inneholder også tre ganger så mye antioksidanter som rå, og det er jo veldig bra!
Når du spiser gulrøtter, får du også i deg viktige stoffer som kalium, folinsyre, jern, karoten, magnesium og kopper.
Bare husk at den kan virke avførende hvis hun får i seg for mye.
Så alt i alt høres det jo veldig sunt ut å spise masse, bortsett fra at man kan bli litt gul i huden da.

GREAT, da er det jo bare å pøse på da =)
Hun er veldig gyllen og fin i huden, men ikke gul/oransje enda :P

Tusen takk for hjelp, fant bare masse om A-vitaminer jeg og gravide bla bla bla...

Går det på bekostning av andre matgrupper så kan det vel "bli for mye", spesielt hvis proteinkilder må vike til fordel for gulrot...

Her også kunne tuppa spist bare gulrøtter til middag hver dag hvis hun fikk velge. Så hun spiser mye gulrøtter, men også andre grønnsaker. Hun er ikke no glad i kjøtt, men får i seg det gjennom pålegg på maten. Tror ikke de kan få i seg for mye, så lenge det er variert kost og kanskje ikke hver dag.

Katala skrev:
Går det på bekostning av andre matgrupper så kan det vel "bli for mye", spesielt hvis proteinkilder må vike til fordel for gulrot...

Det gjør det ikke, hun spiser stort sett middagen sin som normalt med mosa gulrot.
Så mævler hun gulrot til den store gullmedaljen etterpå =)

Jeg tror ikke hun klarer å spise på seg a-vitaminforgiftning bare av gulrøtter...
Men du får se opp hvis hun prøver å spise isbjørnlever eller noe, da er det verre

Miriel skrev:
Jeg tror ikke hun klarer å spise på seg a-vitaminforgiftning bare av gulrøtter...
Men du får se opp hvis hun prøver å spise isbjørnlever eller noe, da er det verre

Hahaha.. Ja det er SÅ slitsomt med de ungene som alltid skal spise isbjørnlever!

Miriel skrev:

Fader, jeg som akkurat har tilberedt den deilige isbjørnleveren. (Er også fasinert over at du vet at det er mye A-vitamin i en isbjørnlever:P )

her så etter jentungen heller grønsakene en kjøtt og poteter.

~Mummimamma~ skrev:

Miriel skrev:

Fader, jeg som akkurat har tilberedt den deilige isbjørnleveren. (Er også fasinert over at du vet at det er mye A-vitamin i en isbjørnlever:P )

Haha
Alle vet vel at man ikke må spise isbjørnlever.
Man blir sikkert brun og pen (eller oransj egentlig) av mye gulrøtter, det er jo betakaroten som gir de farge.

Back
Topp