Kan man servere pinnekjøtt til toåring?

Arktis

Glad i forumet
Oktoberfruene 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
Kom til å tenke på dette, det nærmer seg jul og jeg vil lage pinnekjøtt :D
Men små barn skal jo ikke ha for mye salt, og vi serverer gjerne røkt pinnekjøtt her hjemme. Lager dere noe annet til barna deres ved pinnekjøttmiddagen og lar dem heller spise det sammen med tilbehøret? Tror småen hadde spist pinnekjøtt om han fikk det servert altså, så han kan jo kanskje få smake litt. Hva pleier dere å gjøre?

Jeg lot mine smake i den alderen, men eldste var ekstremt kresen og yngste foretrakk potetene og var ikke vant til saltsmak da han prøvde, så det løste seg av seg selv :)

Vår skal få tilbud om å smake, men han får ikke spise seg mett på det. Det er ekstremt salt for oss voksne også. Han får fiskekake eller noe sånt til (han elsker fiskekake, så det er ikke synd på ham da, tenker jeg).

I den alderen fik vår en liten smak, ellers fikk hun pølse, potet og stappe den dagen :)

Det begrenser seg selv, tror ikke mange toåringer kan spise så mye av det at det blir for mye. Det er nok heller den totale saltmengden over tid som man bør tenke mer over.

Min fikk smake når hun var 1 år og spiste en del når hun var 2 år. Syns det var kjempegodt (da vil hun sikkert ikke ha i år da :P). Er veldig påpasselig med saltmengder ellers, så akkurat den dagen fikk/får hun smake. Vil prøve å unngå å servere noe annet enn det vi spiser så langt det lar seg gjøre.

Ja det går fint. Er såpass sjeldent at man spiser sånt. Vi har lært av mannens grandtante at man ikke skal være for hysterisk på det der. Hu leid av salt mangel i ganske mange år.

Vi har medisterkaker eller julepølse ved siden av i tillegg, så får de velge selv.

Det stemmer at små barn ikke skal ha for mye salt, men jeg tenker at den anbefalingen gjelder det totale inntaket over tid.
Altså, en gang er ikke noe problem
Enig. Blir vel ikke store mengden pinnekjøtt uansett, begrenser seg nok litt selv. Er evt bare å ordne til mest potet, kålstappe, og en smak av kjøttet.

Jeg tenke vi kommer til å ha en pølse på lur som han kan få. Det er ikke sikkert han vil smake en gang. Vår er 3 år.

Forøvrig kan jeg fortelle at min nevø som 1 åring spiste mye pinnekjøtt, han virkelig stotkodte seg og har elsket det siden , nå er han voksen :)

Back
Topp